3624
Sök

Tempgivaren? Audi 80 -92

32 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Har en audi 80- 92 sin gar gått 24000 mil,

Här om dagen så börja temp mätaren i bilen att krångla, ibland funkar den och ibland är den tvär död, när den funkar visar den rätt temp!

Vad kan felet vara? jag skulle tro att det är temp givaren men kan inte hitta vart den sitter i motorutrymmet? någon vanlig person som skulle kunna vissa på en bild vart den sitter och hur man byter den?

Eller är det något annat fel att det är nån jordkabel som är fel? i sånnafal vart går kabeln till den och hur kollar man felet?

Nu vart det myckt text men hoppas att det finns någo kunnig där ute som kan hjälpa?

MVH
Sputnick

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/686208_dd8zx2.jpg

Där sitter den, men jag är tveksam på att den är trasig eftersom den visar rätt ibland som du säger.
Jag skullle gå igenom kablarna och leta efter avbrott.
Annars så brukar det i vissa fall räcka med att dra åt de två muttrarna på baksidan av instrumenteringen som håller fast mätaren, kan vara glapp där.

Vidare så är det inte ovanligt att det blir glapp i själva kretskortet i instrumenteringen, en vanlig audi sjuka.

Tempgivaren där är lätt att byta, men inte billig. Kring 700-800 kr.
Innan du går till att byta den så går den att provmäta med en multimeter.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

32 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
tackar så mkt, ska ut å kolla i morgon efter den, ser inte riktigt lika ut i min motor men är väll iaf på ett ungefär!

Jo precis tror att det kan vara nått annat än givar, men som du säger följa kablarna ska jag göra men tkr dom verkar svåra att hitta, har du nån aning på ett ungefär hur dom går?

Okej tack för tipsen ska kolla i morgon bakom instrumentpanelen på muttrarna som du sa, men om det är kretskortet, vart ska man då löda ihop det? lästa att man kunde löda fast en kabel och gå runt så det funka?

Var igen billig givare inte, men tack så hemskt mkt för tipsen ska kolla upp det i morron!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2009
sputnick89 skrev:
tackar så mkt, ska ut å kolla i morgon efter den, ser inte riktigt lika ut i min motor men är väll iaf på ett ungefär!

Jo precis tror att det kan vara nått annat än givar, men som du säger följa kablarna ska jag göra men tkr dom verkar svåra att hitta, har du nån aning på ett ungefär hur dom går?

Okej tack för tipsen ska kolla i morgon bakom instrumentpanelen på muttrarna som du sa, men om det är kretskortet, vart ska man då löda ihop det? lästa att man kunde löda fast en kabel och gå runt så det funka?

Var igen billig givare inte, men tack så hemskt mkt för tipsen ska kolla upp det i morron!

Den sitter ungefär på samma ställe på alla motorer, va har du för motorkod?
Kablarna går in i stammen, men kolla kontakten till tempgivasren först och främst, är inte ovanligt att det blir oxiderat där.

Du får mäta dig fram på kretskortet isf vart det felar, en kabel fungerar bra bara du gör det rätt smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

32 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Den sitter ungefär på samma ställe på alla motorer, va har du för motorkod?
Kablarna går in i stammen, men kolla kontakten till tempgivasren först och främst, är inte ovanligt att det blir oxiderat där.

Du får mäta dig fram på kretskortet isf vart det felar, en kabel fungerar bra bara du gör det rätt smile

Mvh Tommy

vet itne motorkoden nu, men lägger upp en bild så du kan se!
okej får ta mig en titta å se vad de kan vara, har iaf nåra sakar å testa nu smile hoppas att det är muttrarna verkar lättast att fixa,

det är just det som är problemet man ska göra rätt, men får väll värsta fal skaffa mig ett mät instrument och kolla om det är kretskortet!

http://hem.bredband.net/b470910/IMG_5465.JPG

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2009
Din motor heter ABK

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

32 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Din motor heter ABK

okej lägga det på minnet ! tack

Sök