3117
Sök

Volvo 850 el-fel, lambda-lampan?

81 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena!! Har en volvo 850-93a GLT. Köpte ett sportluft filter för, var skit glad. Kopplade av oginala luftburken och även den sladden vet ej vad den heter ^^. Men iallafall enligt boken lyser den sybolen för el-fel i motorrummet, pappa sa lambda.lampan- Nu kommer man till det tråkiga... fixat allt så den kan besiktigas... men med den jävla lampan kommer jag inte så långt... Någon som kan hjälpa mig? Jag fundera på att köpa en sladd och med hjälp av datan komma in och rätta till det. Men är det värt de? Eller finns det bara något man kan trycka på att reseta hela systemet eller något liknande? Behöver er hjälp kära garaget.org!


Långtradarchaufför
282 Inlägg
14 juni 2009
#3
de e väl bara att skarva tillbaka trådarna, och håller med  om de va lite annulunda rubrik:b

BMW - Det stavas som det låter:)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
14 juni 2009
#4
ta bort säkring nummer 1 , 2 , 3

Sätt tillbaka dem å felkoderna är borta..!

Audis in Scandinavia Crew

fälg fantast
1 086 Inlägg
R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juni 2009
#6
Lowenhart skrev:
nice topic

Den är briljant! lol


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 juni 2009
#7
Luftmassemätaren sitter på din luftburk.
Du har kopplat bort den.
Grattis.
Inte konstigt att din bil ger felkoder, du har gjort den blind, den ser inte hur mycket luft den får. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 344 Inlägg
14 juni 2009
#8
foppatoffel skrev:
Tjena!! Har en volvo 850-93a GLT. Köpte ett sportluft filter för, var skit glad. Kopplade av oginala luftburken och även den sladden vet ej vad den heter ^^. Men iallafall enligt boken lyser den sybolen för el-fel i motorrummet, pappa sa lambda.lampan- Nu kommer man till det tråkiga... fixat allt så den kan besiktigas... men med den jävla lampan kommer jag inte så långt... Någon som kan hjälpa mig? Jag fundera på att köpa en sladd och med hjälp av datan komma in och rätta till det. Men är det värt de? Eller finns det bara något man kan trycka på att reseta hela systemet eller något liknande? Behöver er hjälp kära garaget.org!

Sätt tillbaka orginalfiltret - med burk och hela paketet - och plugga i sladden igen.
Släcks inte lampan så prova att nolla systemet, genom att ta av kablarna till batteriet ett tag.
Annars sök efter liknande tråd här, hittas inget - återkom i tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

847 Inlägg
14 juni 2009
#9
som sagt, koppla in lmm igen och lossa batterikablen några minuter, på med tändning och sätt tillbaka kablen, så ska problemet vara ut världen.

Lycka till

8 156 Inlägg
14 juni 2009
#10
Är det luftmängdsmätaren (LMM) som du har kopplat bort?
Isåfall är det inte konstigt att lambda-lampan lyser också.

*Edit:
Där fick man för att man ändrade rubriken före man postade sitt eget inlägg wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

81 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#11
Asså jaa haha jag är som sagt en relativt nybils ägare och ganska besviken på mig själv men är det så enkelt som ni säger så gör jag det bara. Pröva att sätta dit den igen men den lös när jag körde i 2 mil så jag satte på det filtret igen xD
Okej jag ska bli bättre på mina rubriker promise!!


81 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#12
Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?


Forummoderator
26 344 Inlägg
15 juni 2009
#13
foppatoffel skrev:
Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?

Som god Garagetvän jag är, satte jag mig och sökte efter lite trådar om ämnet.
Om nollning av en 850 hittade jag i alla fall en tråd, hoppas den ger något smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129887

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juni 2009
#14
Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

847 Inlägg
15 juni 2009
#15
TurbOla skrev:
Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

81 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#16
Volvo_Emil skrev:
TurbOla skrev:
Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

Så det du menar är att jag ska ta av dem båda polerna låta dem vara av ett tag, sen innan jag sätter tillbaka dem ska jag då slå på tändningen innan?


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juni 2009
#17
Volvo_Emil skrev:
Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

Syftar du på att airbagen skulle utlösas?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

285 Inlägg
15 juni 2009
#18
AirOne skrev:
foppatoffel skrev:
Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?

Som god Garagetvän jag är, satte jag mig och sökte efter lite trådar om ämnet.
Om nollning av en 850 hittade jag i alla fall en tråd, hoppas den ger något smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129887

jag tror du och din pappa ska hålla er ifrån bilar


26 Inlägg
15 juni 2009
#19
Du har en -93 eller hur?! Jag gjorde samma miss att plocka bort kontackten till lmm och lampan lös. Jag satte dit kontacken och nollade felkoderna på dosan till höger i motorutrymmet längst ner mot strålkastaren. Du har en svart dosa med ett lock på där. ta bort locket och leta på nätet efter hur du gör för att nolla felkoderna.

Egen företagare
864 Inlägg
15 juni 2009
#20
För att få lampan att slockna så får du nolla felkoder, finns flera trådar här på garaget om hur man gör, sen så är inte den lampan för lamda sond som många säger och tror, den står för motorelektronsikt fel.
Men iaf, har man kopplat bort lmm så blir det felkod direkt du vrider på tändningen.
Så leta upp nån tråd där det står hur man läser av och nollar felkoder så kommer lampan att slockna.
Genom den boxen man läser av kan man även släcka service lampan om den skulle tändas.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök