3114
Sök

Köpråd: Golf mk2 för 4K, kräver fix

24 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#1
Ska flytta till norge väldigt snart (måndag) och har även blivit erbjuden att köpa en Golf mk2 -92 som gått 10 00 mil för 4000. Den har dock stått ca 3 år efter att servoremmen och fläktremmen har gått..

Det jag undrar är ifall det är krångligt/jobbigt att byta servo och fläkt rem, och ifall det finns risk för att packningar och andra slangar behöver bytas pga att det stått så länge.
Vore en liten och smidig bil att använda i norge och ta sig runt i.


660 Inlägg
16 juni 2009
#2
R1ck skrev:
Ska flytta till norge väldigt snart (måndag) och har även blivit erbjuden att köpa en Golf mk2 -92 som gått 10 00 mil för 4000. Den har dock stått ca 3 år efter att servoremmen och fläktremmen har gått..

Det jag undrar är ifall det är krångligt/jobbigt att byta servo och fläkt rem, och ifall det finns risk för att packningar och andra slangar behöver bytas pga att det stått så länge.
Vore en liten och smidig bil att använda i norge och ta sig runt i.

Golf är otroligt lätta bilar att meka med! Jag skulle kunna säga att dom till och med är lättare än Volvo när det kommer till själva mekandet!

Det ända du behöver göra är att byta dom där remmarna vilket är gjort på 15 min, runt 30 - 45 min om man har en nybörjare som aldrig mekakat förr, jag skulle dock rekommendera dig att byta olja/filter samt kamrem och spännare när du ändå håller på för dessa saker blir gamla med tiden, kamremmen är speciellt viktig för går den av så pajjar du hela motorn på bilen

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

24 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#3
Soderqvist skrev:
Det ända du behöver göra är att byta dom där remmarna vilket är gjort på 15 min, runt 30 - 45 min om man har en nybörjare som aldrig mekakat förr, jag skulle dock rekommendera dig att byta olja/filter samt kamrem och spännare när du ändå håller på för dessa saker blir gamla med tiden, kamremmen är speciellt viktig för går den av så pajjar du hela motorn på bilen

//Soderqvist

så pass.. vart köper man kamrem, filter osv ? smile

Edit: Värt att köpa för att ha som bruksbil?
Senast redigerat av R1ck (16 juni 2009)


Crusty69
16 juni 2009
#4
Meca, autoexperten, mekonomen.. Leta upp din närmaste butik

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 juni 2009
#5
Kamrem kostar typ 500kr tongue

Audis in Scandinavia Crew

Fri fart för ett fritt folk!
14 300 Inlägg
17 juni 2009
#6
tog fram min mk2 89:a från dvalan efter att den stått nästan 2år
på en parkering här hemma

startade bilen och monterade ett nytt batteri
sen 4st nya däck
2avgasklämmor 1gummi upphänging och ny lampa till skylt belysningen
sen bes jag med blankt papper inte ens tittat det minsta på bromsar eller dylikt..perfekta bilen att ha som reservbil..
smile
köpte min för 2500:- för några år sen med trasig topp packning
otroligt smidig och lätt mekad bil
hade aldrig tittat under huven på en golf innan och bytte topp packningen utan några som helst problem

Kör fort så hinner inget hända...

660 Inlägg
17 juni 2009
#7
NIKKELICIOUS skrev:
Kamrem kostar typ 500kr tongue

Jaså?

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=61499 <-- Kamrem 69 :-

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=61501 <-- Spännrulle 149 :-

Golf är också bland dom billigaste bilarna att äga som ungdom! Iaf om man vet vart man ska köpa delar ifrån!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 498 Inlägg
17 juni 2009
#8
Kamremen behövs inte bytas man blir bara stående om den går av. Inget händer med motorn på en golf 8v.
Min är så slapp att den ligger och slår mot kamremskåpan smile


660 Inlägg
17 juni 2009
#9
ascona-tic skrev:
Kamremen behövs inte bytas man blir bara stående om den går av. Inget händer med motorn på en golf 8v.
Min är så slapp att den ligger och slår mot kamremskåpan smile

Är du säker på det? Själv har jag inte råkat ut för det på en 8v men på en B234F och det blev 12 nya ventiler efter kamremshaveri tongue

Ne vw gör faktiskt väldigt skottsäkra maskiner, tål mycket stryk

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juni 2009
#10
De där grejerna är bara o byta o tuta o köra.
Mk2 är fan en av de enklaste bilarna att jobba i tror jag, tom jag klarar av att utföra reparationer i en sån tongue
Billigt är det också...ta en titt på kamremmen iaf, om den ser sprucken ut, är som sagt inte direkt dyrt att byta.
En kamremssats kostade liksom runt 400 spänn för flera år sen, kan inte tänka mig att det är dyrare nu.


24 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#11
låter bra, verkar även vara en bra bil som är lätt att budgetstyla för andrabil.


660 Inlägg
17 juni 2009
#12
R1ck skrev:
låter bra, verkar även vara en bra bil som är lätt att budgetstyla för andrabil.

En liten varning bara, jag hade en Volvo först som jag råka sätta i en stolpe, fick en Golf av min farbror då som han hade haft som extrabil och efter jag hade den så kunde jag inte gå tillbaka till volvo tongue

Posetiva punkter
#Billiga delar
#Många på skroten
#Billig i drift (Försäkring 199 kr/månaden på mig 18 år, min drog 0,45 - 0,5 landsväg och 0,6 - 0,7 i stan)
#Piggare än min volvo (B230K vs golfs förgasar 1.6:a)
#Grymt bastryck om man bygger baslåda (Detta gillar jag iaf)
#Rymligare än vad man tror
#Billiga att styla
#Alla kan skruva med dom
#Grymt mycket snyggare än volvo
#Små och smidiga (lätt att parkera samt tränga sig före andra)
#Minst lika skottsäker konstruktion som volvo

Negativa punkter
#Framhjulsdrift (Har man tid och pengar så går det att åtgärda)

Någon som kan fylla ut med något mer än det jag tog upp?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

24 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#13
Soderqvist skrev:
#Minst lika skottsäker konstruktion som volvo

jaså.. trodde mk2an låg lång efter?


660 Inlägg
18 juni 2009
#14
R1ck skrev:
jaså.. trodde mk2an låg lång efter?

Ne då, Golfens konstruktion är minst lika simpel eller simplare.. Har man en vanlig golf 2:a från på 84-87 så finns det inte mycket som kan fela.. dom bara går och går och går..

Det som oftast sätter stopp för dom är rosten tyvärr,

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

blacken
18 juni 2009
#15
R1ck skrev:
Soderqvist skrev:
#Minst lika skottsäker konstruktion som volvo

jaså.. trodde mk2an låg lång efter?

Tror nog inte att den "knäcker" 240:ian i "livs/stryktålighet..
Men Golfarna är väldans sega bilar, håll efter rosten bara så kan du ha den i många mil..
Senast redigerat av blacken (18 juni 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
14 300 Inlägg
18 juni 2009
#16
blacken skrev:
R1ck skrev:
Soderqvist skrev:
#Minst lika skottsäker konstruktion som volvo

jaså.. trodde mk2an låg lång efter?

Tror nog inte att den "knäcker" 240:ian i "livs/stryktålighet..
Men Golfarna är väldans sega bilar, håll efter rosten bara så kan du ha den i många mil..

den är verkligen inte långt efter

mek mässigt är den minst lika lätt mekad som en volvo
har inte än så länget hittat på något som är svårt att byta

tex så byter man kamrem på parkeringen
har själv flyttat kaminställningen 2kugg när tanten var och handlade lite på willys smile

men visst börjar man TOK svina så håller nog 240 bättre men det är mest pga den är bakhjulsdriven

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
18 juni 2009
#17
Growe skrev:
blacken skrev:
R1ck skrev:

jaså.. trodde mk2an låg lång efter?

Tror nog inte att den "knäcker" 240:ian i "livs/stryktålighet..
Men Golfarna är väldans sega bilar, håll efter rosten bara så kan du ha den i många mil..

den är verkligen inte långt efter

mek mässigt är den minst lika lätt mekad som en volvo
har inte än så länget hittat på något som är svårt att byta

tex så byter man kamrem på parkeringen
har själv flyttat kaminställningen 2kugg när tanten var och handlade lite på willys smile

men visst börjar man TOK svina så håller nog 240 bättre men det är mest pga den är bakhjulsdriven

Visst Golfen är en kanonbil i många hänseènden, och att Volvo ska vara lättmeckad är nog en myt, men så robust som en 240 är Golfen inte..

660 Inlägg
18 juni 2009
#18
blacken skrev:
Visst Golfen är en kanonbil i många hänseènden, och att Volvo ska vara lättmeckad är nog en myt, men så robust som en 240 är Golfen inte..

Som någon skrev tidigare i tråden, ska man TOK svina med bilen så håller volvon längre.. tex vid gubbkörning så går dom nog lika långt! Finns väll ingen direkt teoretisk gräns för hur långt en bil kan gå..

Fast nu är vi juh så klart på garagets forum där alla bonraggare/volvoraggare håller till och att en annan bil kan vara lika bra finns juh inte!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2009
#19
Har den nu verkligen bara rullat 10k mil borde den ha många mil kvar, och att stå brukar inte ta allt för mycket av en bil. Så 4k ev. lite billigare pga prut låter som ett rimligt pris, några hundralappar till och lite hemmamek så kommer du förhoppningsvis ha en smidig och pålitlig liten bil

Ett frågetecken då, ska du regga den i Norge? I så fall kommer väl det kosta mer än bilen är värd så köp en bil redan reggad isf. Ska du köra med den Sv-reggad funkar det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

24 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#20
Rquired skrev:
Har den nu verkligen bara rullat 10k mil borde den ha många mil kvar, och att stå brukar inte ta allt för mycket av en bil. Så 4k ev. lite billigare pga prut låter som ett rimligt pris, några hundralappar till och lite hemmamek så kommer du förhoppningsvis ha en smidig och pålitlig liten bil

Ett frågetecken då, ska du regga den i Norge? I så fall kommer väl det kosta mer än bilen är värd så köp en bil redan reggad isf. Ska du köra med den Sv-reggad funkar det smile

tjejens pappas bil, så ja vet att den bara gått 10000 mil. Nej jag hade tänkt att regga den i sverige, låta den stå och meka när jag kommer hem isf.

Men denna bilen kommer att stå på mig ifall jag köper den, någon som vet vad försäkringen ligger på eller vart man kan kolla ? är 18 år, så lär väl bli ganska dyrt ?


Soderqvist skrev:

    #Minst lika skottsäker konstruktion som volvo

trodde du menade krockskerhet smile
Senast redigerat av R1ck (18 juni 2009)



Sök