3087
Sök

Ligier kan inte byta växel med motorn igång

5 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har en Ligier med växelproblem. När motorn är igång går det bra att lägga i en växel, antingen drive eller back. Sen går det inte att byta växel eller att gå till neutral utan att stänga av motorn. Växelspaken tar emot. Vid något tillfälle har det inte gått att byta växel även med motorn avstängd. Det har då löst sig efter att jag rullat bilen en liten bit. Med motorn avstängd går det bra att byta växel, och även med motorn igång när bilen är upplyft så att framhjulen är i luften. Jag har försökt justera ner tomgången men det hjälper inte. Har kollat att det finns olja i växellådan, det ser bra ut. Det verkar som om något häger upp sig ...

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på eller vad jag kan göra för att komma vidare?

4 494 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
Är det variator på den?
Senast redigerat av zzr94092 (för 17 timmar sedan)

5 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#3
Det stämmer. Växellådan är bara fram/bak, utväxlingen styrs av en variator mellan motorn och växellådan.
Senast redigerat av jlofhede (för 17 timmar sedan)

4 494 Inlägg
för 17 timmar sedan
#4
Går variatorskivorna tillbaka på tomgång, eller har remmen fransat upp sig? Har typ lika på min Polaris i bland..men inte så akut på den..än!

5 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#5
Drivremmen är bara nån månad gammal. Vid tomgång snurrar båda variatorhjulen fritt, lägger man i en växel men står still slirar remmen på drivaxeln och variatorhjulet som är kopplat till axeln som går in i växellådan står typ stilla och skakar lite fram och tillbaka. Kanske vridmoment på axeln in i växellådam som gör att det inte går att byta växel? Men vad gör man åt det?

4 494 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Originalrem? Inget "skit" på variatorskivirna/axlarna/rem?

5 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#7
Köpte remmen på minicarparts.nl ... funkade fint till en början, men jag kanske borde plocka loss den och titta efter ...
Senast redigerat av jlofhede (för 16 timmar sedan)

4 494 Inlägg
för 16 timmar sedan
#8
Jo, vore bra att göra det..

3 345 Inlägg
för 9 timmar sedan
#9
Samma system som snöskotrar, fyrhjulingar, mm.
Det låter som något med premiärvariatorn. (På.motorn)
Det är den som ska dra ihop sig och dra med remmen som startkoppling.
Den verkar inte gå tillbaka, alt fel rem.
Nu förutsätter vi den vanligaste lösningen. Det finns flera.
Dlr jag antar det inte är en slungkoppling innan variatorn som dyrare fyrhjulingar har. Där slirar aldrig remmen och allt står stilla på tomgång. EU mopeder har en slungkoppling innuti bakre variatorn. Där snurrar alltid remmen.
Jag gissar att mopedbilar har det första där remmen är kopplingen.

Visst drag är det alltid där remmen är kopplingen, men man ska kunna växla på tomgång stillastående.

Slitet länkage kan kanske få det hela att gå onödigt tungt och skapa detta??
(Spekulering)

För hög tomgång skapar detta problem helt naturligt då det är varvtalet som får vikterna i variatorn att gå ut och pressa samman skivorna.
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 300 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
inte bara så att något motorfäste är dåligt och skjuter fram motorn när den ligger i lätt dragläge?
det behövs ju inte så mycket om det är en dålig konstruktion på växelsystemet. 
så när motorn rört sig lite så hamnar allt i fel läge för att gå fritt..  gör så att du ber någon titta på motorn när man lägger i växeln första gången och när man börjar rulla och se om motorn rör sig mycket..   
har ju aldrig tittat på en sån där men det är ju kineser som byggt den så man brukar ju göra allt så enkelt som möjligt..

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#11
ok, tack för tispen. Ska titta på variatorn/remmen och hur motorn rör sig. Den vibrerar ju ganska rejält, så det är ju inte alls otroligt att motorfästena ger sig.


Sök