Välkommen tillbaka alla Happy stylers!
Denna guide handlar om hur du byter lampor i instrumentpanelen men kan även användas för att överhuvudtaget göra något med instrumentpanel då det vid ett skede i guiden har loss instrumentpanelen så mycket att man skulle kunna kasta bara den i sjön (om man nu skulle vilja det)
Detta kommer nog även bli en av de längsta guider som jag kommer att göra så jag ber hemst mycket om ursäkt för att det dröjt...
Del 2, Byt till LEDs i instrumentpanelen
Verktyg som behövs:
Större stjärnskruvmejsel
liten vanlig skruvmejsel
De 2 verktyg som behövs
För att få loss Instrumentpanelen måste man ta ner större delen av det du ser när du sitter och kör. det allra första är den skärmen som är längst ner och den sitter med totalt 6 skruvar. 2 skruvar i högra överkanten (se bild 1), 2 på vänstra överkanten (se bild 2) och 1 i varje hörn i underkant. när du tar bort skruvarna på högerkanten kan du passa på att ta bort den skruven som sitter i den skärmen som är runt om instrumentpanelen, den måste ändå bort sen.
Bild 1.
Bild 2.
De 2 skruvarna i nederkant är också relativt lätta att ta loss då den högra är helt exponerad och den vänstra inte sitter skymd av en annan panel. För att komma åt den skruven och även för att kunna böja ner skärmen måste du ta bort eller eventuellt bara lossa i nederkant för att det ska gå. listen är utmärkt på bild nummer 3.
Bild 3.
Sedan är det dags att lossa på den svarta panelen mellan ratten och insrumentpanelen du har redan tagit bort alla skruvar som sitter i denna panelen. för att få loss panelen krävs lite våld , lättast är om man tar tag i underkant på panelen och dra och därmed vrider hela panelen uppåt till du hör ett klick på vänster sidan och 3 på höger sidan om panelen inte lossnar innan, om du nu skulle sakna ett klipps. Se bild 4.
Bild 4.
för att avlägsna panelen från platsen, så att säga, är det lättast om du fäller ner ratten till nedersta läget och snurrar hela panelen moturs. här får du ta det lugnt eftersom den kommer att skrapa mot den övre panelen om du inte vill skrapa bort eventuell lack du lagt på där. Se bild 5.
Bild 5.
nu är det dags att lossa på den panelen som sitter runt instrumentpanelen. den sitter med 2 skruvar i underkant (se bild 6 och 7) och 2 skruvar i över kant som du ser på bild 8.
Bild 6.
Bild 7.
Bild 8
När skruvarna är borta behöver du dra lite i underkant även i denna skärmen då den sitter med klipps dock inte lika många som den förra panelen. När den är behöver du böja den lätt neråt för att komma åt och lossa på kontakten på vänstersidan. Här behöver du en liten skruvmejsel eller liknande för att få ut kontakten. det är inte säkert att du behöver ta bort den kontakten men det kommer att göra allt mycket lättare för lite mer arbete så det är ett hett tips. se bild nummer 9.
Bild 9.
Nu är det dags att få loss själva instrumentpanelen som sitter med 4 skruvar. dessa kan vara en aning kluriga att komma åt men om du drar och böjer lite en den lösa panelen ska det nog gå bra. du behöver alltså inte ta loss den panelen du just tagit bort. man behöver bara kunna dra i den lite. Instrumentpanelens skruvar sitter 2 på varje sida se bild 10 och 11. På bild 10 ser ni att en av hålen är märkta med ett X. detta gjorde jag för att jag inte hade någon skruv där. jag vet därför inte hur det set ut hos andra. antagligen är det en skruv där.
Bild 10.
bild 11.
Nu är det dags att ta loss Instrumentpanelen, den ska dras och samtidigt vridas för att det ska gå. för att beskriva det med ord så ska undersidan vridas mot dig och översidan bort från dig. vänstersidan ska mot dig och högersidan ska i stort sätt vara där den är. innan du kan vrida och vända på instrumentpanelen måste den dock hela instrumentpanelen dras mot dig en bit för att en typ av grön kontakt ska lossna.
ta hjälp av bilderna 12 och 13 när du tar loss instrumentpanelen.
Bild 12.
Bild 13.
När du fått ut Insrumentpanelen behöver du ta ut de avlånga kontakter som sitter på baksidan av instrumentpanelen. POW nu har du fått loss din instrumentpanel!
Bild 14.
Nu kan du enkelt byta till en annan instrumentpanel, byta till plasmatavlor, sätta dit kramringar eller vad du vill men i detta fallet ska har jag bytt lampor så jag fortsätter med det. de lamporna som lyser upp husen är en aning grönare än de vanliga svarta kontakterna så du behöver endast byta lampor på dessa.
Bild 15.
För att kunna byta alla lampor måste du ha 5 lampor med sockeln T10 och en med sockel T5 (jag tror de heter så) som du kan se på bilderna 16 och 17 nedan för att du får rätt lampor.
Bild 16.
Bild 17.
Eftersom jag valde att sätta dit LEDs istället för lampor var det viktigt att dessa polvändes rätt för att kunna lysa. tänk på detta om även du tar LEDs. det är lätta att prova genom att sätta bilen på ett mörkt ställe (eventuellt släcka i garaget) och koppla i de tre avlånga kontakterna och sedan vända på de lampor där det inte lyser. när du fått alla att lysa är det bara att sätta in instrumentpanelen på samma sätt du tog ut den, fast baklänges. det kan vara lite klurigt att få den rätt men du vet att du fått den rätt när den glider på plats utan att du behöver trycka med mycket kraft och när du ser alla skruvhål genom hålen på instrumenbrädan, se bild 18.
Bild 18.
Skruva sedan tillbaka de 4 skruvar som instrumenten sitter fast med i de hålen som är markerade på bilden innan och sätt även tillbaka kontakten på vänstra sidan om den överliggande panelen. sedan kan du trycka panelen på plats. detta kan vara en aning bökigt men försök fixera den samtidigt som du trycker där pilarna är på bild 19 samtidigt du trycker en aning uppåt. (det låter krångligare än va det är) Glöm inte att skruva fast de två skruvar som ska vara i de rosamarkerade hålen.
Bild 19.
Sedan är det dags för panelen mellan instrumenten och ratten. dra den medurs runt ratten och tryck den på plats. tänk på att det ska vara 3 klipps på högersidan och ett klipps på vänstersidan.
Bild 20.
Nu kan du sätta tillbaka skärmen längst ner och lättaste är att sätta fast skruvarna i överkant först. se bild 21 och 22.
Bild 21.
Bild 22.
Sedan kan du skruva fast skruvarna i underkant och även de två skruvarna som sitter i "taket" till instrumenten, se bild 23.
Bild 23.
Du är nu klar och har piffat till dina orginalmätare! Grattis!
Nedan ser du en halvbra bild på mitt resultat
Färdigt resultat!
Tillägg:
du kan passa på att byta färg på lampan till ringen runt nyckellåset som kan se på bild 6.
Nästa gång!
Del 3 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är:
"Demontera bakre delen av mittkonsolen"
Happy Styling!
Denna guide handlar om hur du byter lampor i instrumentpanelen men kan även användas för att överhuvudtaget göra något med instrumentpanel då det vid ett skede i guiden har loss instrumentpanelen så mycket att man skulle kunna kasta bara den i sjön (om man nu skulle vilja det)
Detta kommer nog även bli en av de längsta guider som jag kommer att göra så jag ber hemst mycket om ursäkt för att det dröjt...
Del 2, Byt till LEDs i instrumentpanelen
Verktyg som behövs:
Större stjärnskruvmejsel
liten vanlig skruvmejsel
De 2 verktyg som behövs
För att få loss Instrumentpanelen måste man ta ner större delen av det du ser när du sitter och kör. det allra första är den skärmen som är längst ner och den sitter med totalt 6 skruvar. 2 skruvar i högra överkanten (se bild 1), 2 på vänstra överkanten (se bild 2) och 1 i varje hörn i underkant. när du tar bort skruvarna på högerkanten kan du passa på att ta bort den skruven som sitter i den skärmen som är runt om instrumentpanelen, den måste ändå bort sen.
Bild 1.
Bild 2.
De 2 skruvarna i nederkant är också relativt lätta att ta loss då den högra är helt exponerad och den vänstra inte sitter skymd av en annan panel. För att komma åt den skruven och även för att kunna böja ner skärmen måste du ta bort eller eventuellt bara lossa i nederkant för att det ska gå. listen är utmärkt på bild nummer 3.
Bild 3.
Sedan är det dags att lossa på den svarta panelen mellan ratten och insrumentpanelen du har redan tagit bort alla skruvar som sitter i denna panelen. för att få loss panelen krävs lite våld , lättast är om man tar tag i underkant på panelen och dra och därmed vrider hela panelen uppåt till du hör ett klick på vänster sidan och 3 på höger sidan om panelen inte lossnar innan, om du nu skulle sakna ett klipps. Se bild 4.
Bild 4.
för att avlägsna panelen från platsen, så att säga, är det lättast om du fäller ner ratten till nedersta läget och snurrar hela panelen moturs. här får du ta det lugnt eftersom den kommer att skrapa mot den övre panelen om du inte vill skrapa bort eventuell lack du lagt på där. Se bild 5.
Bild 5.
nu är det dags att lossa på den panelen som sitter runt instrumentpanelen. den sitter med 2 skruvar i underkant (se bild 6 och 7) och 2 skruvar i över kant som du ser på bild 8.
Bild 6.
Bild 7.
Bild 8
När skruvarna är borta behöver du dra lite i underkant även i denna skärmen då den sitter med klipps dock inte lika många som den förra panelen. När den är behöver du böja den lätt neråt för att komma åt och lossa på kontakten på vänstersidan. Här behöver du en liten skruvmejsel eller liknande för att få ut kontakten. det är inte säkert att du behöver ta bort den kontakten men det kommer att göra allt mycket lättare för lite mer arbete så det är ett hett tips. se bild nummer 9.
Bild 9.
Nu är det dags att få loss själva instrumentpanelen som sitter med 4 skruvar. dessa kan vara en aning kluriga att komma åt men om du drar och böjer lite en den lösa panelen ska det nog gå bra. du behöver alltså inte ta loss den panelen du just tagit bort. man behöver bara kunna dra i den lite. Instrumentpanelens skruvar sitter 2 på varje sida se bild 10 och 11. På bild 10 ser ni att en av hålen är märkta med ett X. detta gjorde jag för att jag inte hade någon skruv där. jag vet därför inte hur det set ut hos andra. antagligen är det en skruv där.
Bild 10.
bild 11.
Nu är det dags att ta loss Instrumentpanelen, den ska dras och samtidigt vridas för att det ska gå. för att beskriva det med ord så ska undersidan vridas mot dig och översidan bort från dig. vänstersidan ska mot dig och högersidan ska i stort sätt vara där den är. innan du kan vrida och vända på instrumentpanelen måste den dock hela instrumentpanelen dras mot dig en bit för att en typ av grön kontakt ska lossna.
ta hjälp av bilderna 12 och 13 när du tar loss instrumentpanelen.
Bild 12.
Bild 13.
När du fått ut Insrumentpanelen behöver du ta ut de avlånga kontakter som sitter på baksidan av instrumentpanelen. POW nu har du fått loss din instrumentpanel!
Bild 14.
Nu kan du enkelt byta till en annan instrumentpanel, byta till plasmatavlor, sätta dit kramringar eller vad du vill men i detta fallet ska har jag bytt lampor så jag fortsätter med det. de lamporna som lyser upp husen är en aning grönare än de vanliga svarta kontakterna så du behöver endast byta lampor på dessa.
Bild 15.
För att kunna byta alla lampor måste du ha 5 lampor med sockeln T10 och en med sockel T5 (jag tror de heter så) som du kan se på bilderna 16 och 17 nedan för att du får rätt lampor.
Bild 16.
Bild 17.
Eftersom jag valde att sätta dit LEDs istället för lampor var det viktigt att dessa polvändes rätt för att kunna lysa. tänk på detta om även du tar LEDs. det är lätta att prova genom att sätta bilen på ett mörkt ställe (eventuellt släcka i garaget) och koppla i de tre avlånga kontakterna och sedan vända på de lampor där det inte lyser. när du fått alla att lysa är det bara att sätta in instrumentpanelen på samma sätt du tog ut den, fast baklänges. det kan vara lite klurigt att få den rätt men du vet att du fått den rätt när den glider på plats utan att du behöver trycka med mycket kraft och när du ser alla skruvhål genom hålen på instrumenbrädan, se bild 18.
Bild 18.
Skruva sedan tillbaka de 4 skruvar som instrumenten sitter fast med i de hålen som är markerade på bilden innan och sätt även tillbaka kontakten på vänstra sidan om den överliggande panelen. sedan kan du trycka panelen på plats. detta kan vara en aning bökigt men försök fixera den samtidigt som du trycker där pilarna är på bild 19 samtidigt du trycker en aning uppåt. (det låter krångligare än va det är) Glöm inte att skruva fast de två skruvar som ska vara i de rosamarkerade hålen.
Bild 19.
Sedan är det dags för panelen mellan instrumenten och ratten. dra den medurs runt ratten och tryck den på plats. tänk på att det ska vara 3 klipps på högersidan och ett klipps på vänstersidan.
Bild 20.
Nu kan du sätta tillbaka skärmen längst ner och lättaste är att sätta fast skruvarna i överkant först. se bild 21 och 22.
Bild 21.
Bild 22.
Sedan kan du skruva fast skruvarna i underkant och även de två skruvarna som sitter i "taket" till instrumenten, se bild 23.
Bild 23.
Du är nu klar och har piffat till dina orginalmätare! Grattis!
Nedan ser du en halvbra bild på mitt resultat
Färdigt resultat!
Tillägg:
du kan passa på att byta färg på lampan till ringen runt nyckellåset som kan se på bild 6.
Nästa gång!
Del 3 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är:
"Demontera bakre delen av mittkonsolen"
Happy Styling!
Senast redigerat av Erik_Falk (16 juli 2009)
projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851
0
0
0
0