3619
Sök

Snedslitna däck bmw 5 e39 -01

28 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#1
tjena!

Jag var på euromaster och gjorde en 4 hjulsmätning och justering fram/bak eftersom jag såg att mitt vänstra bakhjul hade börjat slitas på ytterkanten. Efter att inställningen gjordes har däcket börjat slitas på insidan istället?
Det finns inget glapp på bakaxeln och fälgen är komplett. Vad kan detta vara för fel. Kan han ha ställt in Toe värdet fel?

tacksam för svar..


allätare
193 Inlägg
1 798 Inlägg
18 juni 2009
#3
Har hittills aldrig sett en bil med delad bakaxel (drivande) som slitit däck korrekt.
Efter fyrhjulsmätningen har du fått ta del av protokollet efter utförd mätning, läs och begrunda hur värdena ser ut före och efter justeringen.


12 086 Inlägg
19 juni 2009
#4
Sliter du utsidan på bakhjulen har du alldeles för mkt toe in. Sliter den på innern kan de bero på både toe och camber. Men jag tror inte man kan ställa camber bak på E39 (inte toe häller för den delen)

28 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#5
Camber före: -1.54
Camber efter: -2

Toe före: 0.15
Toe efter: 0.12


dARKiE
5 031 Inlägg
19 juni 2009
#6
Helt normalt med slitning på inn sidan av däcken på BMW pga delad bakaxel.
Senast redigerat av Darkie (19 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

huh?
10 427 Inlägg
19 juni 2009
#7
Darkie skrev:
Helt normalt med slitning på inn sidan av däcken på BMW pga delad bakaxel och inga justerings möjligheter. (antingen på camber eller toe).

Borde väl slita ännu mer om bilen är sänkt antar jag? Men det kanske den inte är.


28 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#8
Jo jag är medvetten om att det är delad bakaxel och att risken ökar betydligt att däcken slits på olika sätt. Bilen är inte sänkt.

Vad kan jag göra för att förebygga problemet? Sätta detta bakhjul på framvagnen istället och se om det hela blir mera balanserat på det här viset?


I got Dubs!
2 423 Inlägg
689 Inlägg
19 juni 2009
#10
På e39 kan man justera både toe och camber..


28 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#11
Jo det var det jag trodde eftersom värdena är annorlunda före och efter. Ska se vad jag kan göra åt saken.
tack för era svar och om ni har något mera att tillägga är jag bara tacksam.

glad midsommar! smile


183 Inlägg
2 maj 2011
#12
Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
2 maj 2011
#13
David_FT skrev:
Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

183 Inlägg
2 maj 2011
#14
isso skrev:
David_FT skrev:
Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

\m/(><)\m/
742 Inlägg
2 maj 2011
#15
David_FT skrev:
isso skrev:
David_FT skrev:
NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

Bult nr:15 justerar toe. Bult nr:11 justerar camber. Dom är exentriska
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/a/262.png

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

183 Inlägg
2 maj 2011
#16
isso skrev:
David_FT skrev:
isso skrev:

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

Bult nr:15 justerar toe. Bult nr:11 justerar camber. Dom är exentriska
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/a/262.png

Ah ok då förstår jag! jag är viss oxå en såndär "forumsförståsigpåare"smile Va bra då kanske man kan få ordning på bakdäck som sliter insida nå grymt, tackar!

28 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#17
Rätt. Sedan ska mätningen helst ske på original fälgar och dim. smile



Sök