4423
Sök

HJÄLP!!! Bilen Startar INTE (1998 Saab 9-3)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juni 2009
#21
Eftersom du säger att blinkersljudet och tutan har försvunnit så antar jag att felet på något vis har med din SID att göra (färddatorn) så kolla kablarna till den så att du inte har klämt sönder någon kabel eller på något vis skadat kablaget eller SIDen i sig.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#22
TBOC_Razor skrev:
Eftersom du säger att blinkersljudet och tutan har försvunnit så antar jag att felet på något vis har med din SID att göra (färddatorn) så kolla kablarna till den så att du inte har klämt sönder någon kabel eller på något vis skadat kablaget eller SIDen i sig.

ahhaa ok, då jag inte hörde det så var SID urkopplat. men nu har jag den inkopplad.

Hur kollar man om det är fel på säkringar?
Senast redigerat av uneo (19 juni 2009)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juni 2009
#23
Eh, ja du tittar genom den och är tråden av = trasig säkring tongue


Säkringarna sitter som det redan sagts ett antal gånger på vänstersidan av instrumentbrädan, i en box under huven och sen kan det sitta säkringar i en central som sitter bakom toppen av förarens fotbrunn (dvs bakom plasten ovanför pedalerna).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#24
uneo skrev:
TBOC_Razor skrev:
Eftersom du säger att blinkersljudet och tutan har försvunnit så antar jag att felet på något vis har med din SID att göra (färddatorn) så kolla kablarna till den så att du inte har klämt sönder någon kabel eller på något vis skadat kablaget eller SIDen i sig.

ahhaa ok, då jag inte hörde det så var SID urkopplat. men nu har jag den inkopplad.

Hur kollar man om det är fel på säkringar?

Du ser om tråden (metall-blecket)är av på säkringen. Om du tvingas byta en eller flera säkringar, så sätt då endast dit ny säkring med exakt samma färg o styrka, annars brinner kablaget.
Håll noggrann koll på vilka säkringar du plockar bort. Ta endast bort en i taget lol

Hur gick det med batteriet, har du monterat bort det för uppladdning? vilken sorts batteriladdare använder du dig av?
Senast redigerat av E-30 (19 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2009
#25
Ta med dig en kompis och testa att springa igång bilen, så kan man genast utesluta ett par troliga felkällor. Funkar motorn betyder det att vissa andra delar funkar tongue

Däremot en sak jag funderar över, du kopplade in ett helt nytt OCH uppladdat (inte säkert det är så från affär, har själv fått hem dåligt laddade nyköpta batterier) men ändå startar inte bilen? Det får mig att tänka på relät till startmotorn eller själva startmotorn. "Tickandet" du beskriver kan i själva verket vara relät som slår ifrån smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#26
Rquired skrev:
Ta med dig en kompis och testa att springa igång bilen, så kan man genast utesluta ett par troliga felkällor. Funkar motorn betyder det att vissa andra delar funkar tongue

Däremot en sak jag funderar över, du kopplade in ett helt nytt OCH uppladdat (inte säkert det är så från affär, har själv fått hem dåligt laddade nyköpta batterier) men ändå startar inte bilen? Det får mig att tänka på relät till startmotorn eller själva startmotorn. "Tickandet" du beskriver kan i själva verket vara relät som slår ifrån smile

Om TS testar att skjuta igång bilen eller bogsera den, så är det nödvändigt att batteriet först är uppladdat.
Annars tar generatorn för mkt stryk. (om motorn startar) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2009
#27
E-30 skrev:
Rquired skrev:
Ta med dig en kompis och testa att springa igång bilen, så kan man genast utesluta ett par troliga felkällor. Funkar motorn betyder det att vissa andra delar funkar tongue

Däremot en sak jag funderar över, du kopplade in ett helt nytt OCH uppladdat (inte säkert det är så från affär, har själv fått hem dåligt laddade nyköpta batterier) men ändå startar inte bilen? Det får mig att tänka på relät till startmotorn eller själva startmotorn. "Tickandet" du beskriver kan i själva verket vara relät som slår ifrån smile

Om TS testar att skjuta igång bilen eller bogsera den, så är det nödvändigt att batteriet först är uppladdat.
Annars tar generatorn för mkt stryk. (om motorn startar) big_smile

Man borde väl kunna köra den utan batteri tillkopplat alls egentligen, eller är 9-3an för modern för detta så elektroniken tar skada? Det var bättre för isf får man säga om detta fallet smile



*Edit: Lade till ett frågetecken*
Senast redigerat av Rquired (20 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 juni 2009
#28
Det kan inte vara så att det är en startspärr i bilen? Vet att denna startspärr brukar sitta i instrumenteringen (mätarhuset) och det kan bli problem om den varit utan ström.

Vet dock inte hur det är på Saab.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 259 Inlägg
20 juni 2009
#29
te_wik skrev:
Det kan inte vara så att det är en startspärr i bilen? Vet att denna startspärr brukar sitta i instrumenteringen (mätarhuset) och det kan bli problem om den varit utan ström.

Vet dock inte hur det är på Saab.


Mvh Tommy

Ja exakt vad jag trodde med... Låter ju helt osannolikt att nån lyckas sabba så mycket kablar att bilen inte startar genom att enbart försöka byta stereo.. Om enda verktyget inte var en motorsåg förstås...

Hur som helst, lossa ena kabeln till batteriet, vänta i 15 min, stoppa på den igen och prova att starta den! Funkar inte det så koppla på startkablar från en annan bil som du har med dig vid samma tillfälle!

Har startspärren/immobilizern hoppat in så ska du säkert ha nån symbol lysa för den på instrumenten i form av en nyckel eller nåt sånt(är inte så hemma på saab) och då kan den behövas kodas om!

Att batterilampan lyser beror ju självklart på att batteriet inte laddas EFTERSOM generatorn drivs av motorn som inte startar! finurligt va?smile 

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 juni 2009
#30
JonR skrev:
te_wik skrev:
Det kan inte vara så att det är en startspärr i bilen? Vet att denna startspärr brukar sitta i instrumenteringen (mätarhuset) och det kan bli problem om den varit utan ström.

Vet dock inte hur det är på Saab.


Mvh Tommy

Ja exakt vad jag trodde med... Låter ju helt osannolikt att nån lyckas sabba så mycket kablar att bilen inte startar genom att enbart försöka byta stereo.. Om enda verktyget inte var en motorsåg förstås...

Hur som helst, lossa ena kabeln till batteriet, vänta i 15 min, stoppa på den igen och prova att starta den! Funkar inte det så koppla på startkablar från en annan bil som du har med dig vid samma tillfälle!

Har startspärren/immobilizern hoppat in så ska du säkert ha nån symbol lysa för den på instrumenten i form av en nyckel eller nåt sånt(är inte så hemma på saab) och då kan den behövas kodas om!

Att batterilampan lyser beror ju självklart på att batteriet inte laddas EFTERSOM generatorn drivs av motorn som inte startar! finurligt va?smile 

MVH/Jon

Precis, tänkte så jag med.
Haha, nää batterilampan SKA ju lysa när bilen inte är igång så det är precis som du säger helt som det ska vara smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

34 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#31
tjena igen grabbar, idag har jag låtit en bilkunnig titta på bilen snabbt och han sa att det inte är kortslutning utan något annat, han har kollat alla säkringar och det ser okej ut även batteriet. han tror att det kan vara tändkasett eller besinpump men jag ska låta killen från kccbilservice felsöka den. är det nån som vet vad det kan vara så får ni jätte gärna skriva.

Gasglad
3 244 Inlägg
21 juni 2009
#32
Hejsan! Jag har felsökt bilen ifrån början!
Från första början hade bilen ej startat till och från innan TS började att fippla med stereon, det tyder på att något kring elsystemet är dåligt, ev. t-kasett el. b-pump då man vrider på tändningen så hör man ej pumpen; det hör man på nästan alla bilar! Skall även kolla bränsletrycket, finns det inget tryck i systemet så är det b-pumpen.

Senare så drogs batteriet ur, försökte ladda det med en extern laddare utan resultat, fick upp det i 13V och så fort man satte på tändningen så vipps så gick spänningen ned i 10V vilket är ett symptom på dåligt batteri!
Vi försökte då med startkablar, kopplade även minus direkt till minus på batteriet för snabbare laddning utan resultat. Ska felsöka bilen vidare, är nästa hundra på b-pumpen då detta är vanligt på dessa!
Det är inget fel på hans stereo kablage, är endast standard kablaget i bilen med orginal kontakter så inget är fipplat där!

Men som sagt, vi ska nog hitta felet smile

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 juni 2009
#33
Hör man inte bränslepumpen så är det garanterat den eller elförsörjningen till den. För den ska som du säger höras när man slår på tändningen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
3 244 Inlägg
21 juni 2009
#34
te_wik skrev:
Hör man inte bränslepumpen så är det garanterat den eller elförsörjningen till den. För den ska som du säger höras när man slår på tändningen.

Mvh Tommy

Aa precis! Bilen har ju även visat symtom på det innan iom. att den ej startat ibland! Till en viss gräns kan man slå på pumpen så att den går igång men fungerar max. 1-2 ggr sen dör den helt!
Ett riktigt meck jobb på dessa dock! Måste tömma tanken, plocka ned den och byta hela armaturen. TS vill köpa en beg. vilket jag EJ rekommenderar då det kommer bli dyrare i längden! Saab´s nya pumpan är tillverkade på ett bättre sätt. Var likadant med 9-5 Bp pumpar som byttes på recall :p
Reläet till pumpen är ok! - går ej att bryggkoppla anslutningen för att få pumpen att gå så bör vara pumpen! Aldrig vart med om att kablaget till pumpen tagit stryk! Vill man komma billigare undan så är walbro 255 alt. 155 pumpen ett bra mycket bättre samt prisvärdigare alt.
Senast redigerat av MrCarfreak (21 juni 2009)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 juni 2009
#35
Feslökte bilen idag! Inga felkoder lagda! Hade det tex. vart t-kasetten hade en felkod visats! Är 100% säker nu på att det är b-pumpen!

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 juni 2009
#36
Kolla för säkerhets skull kablarna som går in till pumpen via armaturen. Varit med om det på en Saab, en 9000 dock att kablarna var nästan av just innan kontakten.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
3 244 Inlägg
22 juni 2009
#37
te_wik skrev:
Kolla för säkerhets skull kablarna som går in till pumpen via armaturen. Varit med om det på en Saab, en 9000 dock att kablarna var nästan av just innan kontakten.


Mvh Tommy

Det ingreppet kräver att man plockar ned tanken. Finns ej någon service lucka under baksätet som tex. 9-5 har.

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 juni 2009
#38
Nej det finns ju inte det. Men många sågar upp ett hål i golvet där för att underlätta.
Det är ju en jävla miss av saab dedär egentligen.

Säk här på forumet om du inte vet vad jag pratar om, där sågar dom upp hål i golvet för att slippa ta ner tanken. (Kan tyckas vara lite bonne-meck men gör man det seriöst och bra så är det ju ett bra alternativ)



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
3 244 Inlägg
22 juni 2009
#39
Hehe, TS ska lämna in bilen hos en annan bilverkstad nu som sa att de tar 900:- för arbetet om de EJ behöver ta ned tanken. Behöver dem det blir det dyrare. Ska bli kul att se vad dem tar för arbetet i slutändan då. Jag hade tagit 1100:- + material inkl. moms för det jobbet. Ska se om den andra bilverkstaden kan slå det priset smile Hur som helst så är det pumpen som kostar.

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 juni 2009
#40
Jag är MYCKET tveksam på att arbetet skulle kosta bara 900 kr med tanke på att de flesta verkstäder har en fast summa för att bara ta in bilen, och dessutom om det är en märkersverkstad kan dem ha kring tusenlappen i timmen.
Njäe, ska bli intressant att se hur detta slutar.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök