3504
Sök

HJÄLP!!! Bilen Startar INTE (1998 Saab 9-3)

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej, har en saab 9-3 98 års modell, köpte för 2 mån sedan. jag ville lägga in lcd stereon o så därför tog jag ut instrumentsargen och när jag ville lägga in stereon så behövde jag skära bort lite plast vilket jag inte ville göra så jag satte tillbaka orginalen och när jag skulle starta bilen så ville den inte starta utan varje gång jag försökte så blev allt ljus o signaler svagare så testade jag batteriet med hjälp av en kille och han sa batteriet är helt död eftersom den visade 10,7 på mätaren, så gick jag och köpte nytt batteri idag från biltema med 62 Ah (den förra var 50 Ah). så bytte jag ut batteriet och alla lampor, lås, stereon funkar men den vill inte starta istället lyser 2 röda lampor, en med batteriet och den andra en varningstriangel och bilen vägrar starta. snälla hjälp!

75 Inlägg
19 juni 2009
#2
Kolla i instruktionsboken vad lamporna betyder.


Kolla (säkringar) ?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#3
I instruktionsboken står det att om batteri symbolen lyser så är det för att batteriet laddas inte av generatorn.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#4
I instruktionsboken står det om Central varningslampan att den lyser vid:
* ABS-systemet
* SRS-systemet (airbag)
* parkeringsbromsen
* färdbromsarna
* motor- och elsystem (hög kylvätsketemperatur, lågt oljetryck och låg batteriladdning)

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#5
Herald skrev:
Kolla i instruktionsboken vad lamporna betyder.


Kolla (säkringar) ?

var sitter säkringar?

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#6
Det hade nog varit bättre att TS istället köpt en ctek batteriladdare för att ladda upp det gamla batteriet med. Som läget är nu, så kommer även det nyinköpta batteriet att sakta tömmas p.g.a utebliven laddning från generatorn. TS  bör nog ha kommit åt någon kabel av mistag vid provningen av LCD-stereon? Eller om han kopplat något fel, så det ev, är kortslutning.

Starta motorn & låt den gå på tomgång..mät sedan med en vanlig multimeter hur mkt laddning batteriet får? värdet bör ligga på ca 13,5 - 14,4 volt. Mät även direkt på generatorns poler. Får du ett högre värde där så är förmodligen laddkablaget korroderat. (byt kablar)

Beskriv gärna vad du lossat på i bilen, eller om du klippt av några kablar OSV. big_smile

EDIT: Har jag uppfattat dig rätt att du tagit bort hela instrumentet för hastighetsmätare osv? i så fall finns nog chansen att du kommit åt laddlampans kontakt eller själva glödlampan, om den kopplas bort så uteblir laddningen från generator på vissa bilmodeller, vet dock ej om detta även gäller SAAB ?
Senast redigerat av E-30 (19 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
#7
Säkringarna sitter vid dörrsidorna och under motorhuven smile

Fart missbrukare

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#8
E-30 skrev:
Det hade nog varit bättre att TS istället köpt en ctek batteriladdare för att ladda upp det gamla batteriet med. Som läget är nu, så kommer även det nyinköpta batteriet att sakta tömmas p.g.a utebliven laddning från generatorn. TS  bör nog ha kommit åt någon kabel av mistag vid provningen av LCD-stereon? Eller om han kopplat något fel, så det ev, är kortslutning.

Starta motorn & låt den gå på tomgång..mät sedan med en vanlig multimeter hur mkt laddning batteriet får? värdet bör ligga på ca 13,5 - 14,0 volt. Mät även direkt på generatorns poler. Får du ett högre värde där så är förmodligen laddkablaget korroderat. (byt kablar)

Beskriv gärna vad du lossat på i bilen, eller om du klippt av några kablar OSV. big_smile

bilen vill inte starta, alltså jag får inte igång motorn, jag har lossat radio kabel, ström kabel och en till kabel som satt på stereon, men dagen innan jag fick ut instrumentsargen så hade jag lossat alla skruvar på instrumentsargen och lät den vara så eftersom jag fick inte ut den, så hörde man inget ljud när jag satte igång blinker och ingen tuta heller.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#9
BMWgrabben skrev:
Säkringarna sitter vid dörrsidorna och under motorhuven smile

jag öppnade luckan där för att lossa två skruvar för instrumentsargen men gjorde inget annat.
Senast redigerat av uneo (19 juni 2009)

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#10
uneo skrev:
E-30 skrev:
Det hade nog varit bättre att TS istället köpt en ctek batteriladdare för att ladda upp det gamla batteriet med. Som läget är nu, så kommer även det nyinköpta batteriet att sakta tömmas p.g.a utebliven laddning från generatorn. TS  bör nog ha kommit åt någon kabel av mistag vid provningen av LCD-stereon? Eller om han kopplat något fel, så det ev, är kortslutning.

Starta motorn & låt den gå på tomgång..mät sedan med en vanlig multimeter hur mkt laddning batteriet får? värdet bör ligga på ca 13,5 - 14,0 volt. Mät även direkt på generatorns poler. Får du ett högre värde där så är förmodligen laddkablaget korroderat. (byt kablar)

Beskriv gärna vad du lossat på i bilen, eller om du klippt av några kablar OSV. big_smile

bilen vill inte starta, alltså jag får inte igång motorn, jag har lossat radio kabel, ström kabel och en till kabel som satt på stereon, men dagen innan jag fick ut instrumentsargen så hade jag lossat alla skruvar på instrumentsargen och lät den vara så eftersom jag fick inte ut den, så hörde man inget ljud när jag satte igång blinker och ingen tuta heller.

Vägrar bilen att starta med det nya batteriet från Biltema?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#11
japp, med den förra ville den inte ens låsa bilen.

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#12
uneo skrev:
japp, med den förra ville den inte ens låsa bilen.

Koppla omgående bort det nya batteriet från bilen, du har antingen kortslutning någonstans? eller en förbrukare som ligger ansluten & tömmer hela batteriet. Om batteriet töms ned till noll volt, så är det sedan i värsta fall förstört. Går ej längre att ladda upp. Likaså gäller ej garantin för djupurladdning.

Har du nyligen kopplat in ett slutsteg eller strömkondensator? big_smile

Edit: Har du skruvat tillbaka skruvarna till instrumentsargen? om inte, så gör det.
Lossa likaså samtliga kablar du anslutit själv. isolera den med tape så länge.
Senast redigerat av E-30 (19 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#13
E-30 skrev:
uneo skrev:
japp, med den förra ville den inte ens låsa bilen.

Koppla omgående bort det nya batteriet från bilen, du har antingen kortslutning någonstans? eller en förbrukare som ligger ansluten & tömmer hela batteriet. Om batteriet tomms ned till noll volt, så är det sedan i värsta fall förstört. Går ej längre att ladda upp. Likaså gäller ej garantin för djupurladdning.

Har du nyligen koplat in ett slutsteg eller strömkondensator? big_smile

jag har inte kopplat in någon av de ovan nämnda, men f*n alltså jag har inte kopplat ur den nya batteriet och bilen står nu på en parkering i Göteborg  och jag hemma utanför Göteborg.

kan den var kortslutning undermotorhuven eller bakom panelen.

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#14
uneo skrev:
E-30 skrev:
uneo skrev:
japp, med den förra ville den inte ens låsa bilen.

Koppla omgående bort det nya batteriet från bilen, du har antingen kortslutning någonstans? eller en förbrukare som ligger ansluten & tömmer hela batteriet. Om batteriet tomms ned till noll volt, så är det sedan i värsta fall förstört. Går ej längre att ladda upp. Likaså gäller ej garantin för djupurladdning.

Har du nyligen koplat in ett slutsteg eller strömkondensator? big_smile

jag har inte kopplat in någon av de ovan nämnda, men f*n alltså jag har inte kopplat ur den nya batteriet och bilen står nu på en parkering i Göteborg  och jag hemma utanför Göteborg.

kan den var kortslutning undermotorhuven eller bakom panelen.

Jag vill ej skrämma upp dig eller ge dig merarbete, men jag hade personligen omgående kopplat bort batteriet, så inte bilen brinner upp. Eller att det nya batteriet totalförstörs. Du har ju två goda anledningar till att ta dig till bilen.

Dessutom måste du "OMGÅENDE" ladda upp det nya batteriet, annars sulfateras dess inre blyplattor, sedan minskar uppladdningkapaciteten mkt drastiskt. Man får aldrig låta ett batteri stå urladdat.
Senast redigerat av E-30 (19 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#15
E-30 skrev:
uneo skrev:
E-30 skrev:
Koppla omgående bort det nya batteriet från bilen, du har antingen kortslutning någonstans? eller en förbrukare som ligger ansluten & tömmer hela batteriet. Om batteriet tomms ned till noll volt, så är det sedan i värsta fall förstört. Går ej längre att ladda upp. Likaså gäller ej garantin för djupurladdning.

Har du nyligen koplat in ett slutsteg eller strömkondensator? big_smile

jag har inte kopplat in någon av de ovan nämnda, men f*n alltså jag har inte kopplat ur den nya batteriet och bilen står nu på en parkering i Göteborg  och jag hemma utanför Göteborg.

kan den var kortslutning undermotorhuven eller bakom panelen.

Jag vill ej skrämma upp dig eller ge dig merarbete, men jag hade personligen omgående kopplat bort batteriet, så inte bilen brinner upp. Eller att det nya batteriet totalförstörs. Du har ju två goda anledningar till att ta dig till bilen.

Dessutom måste du "OMGÅENDE" ladda upp det nya batteriet, annars sulfateras dess inre blyplattor, sedan minskar uppladdningkapaciteten mkt drastiskt. Man får aldrig låta ett batteri stå urladdat.

är du helt säker på att det är kortslutning? för i så fall åker jag omedelbart till bilen och kopplar bort batteriet eller hittar nån lösning.
Senast redigerat av uneo (19 juni 2009)

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#16
uneo skrev:
E-30 skrev:
uneo skrev:
jag har inte kopplat in någon av de ovan nämnda, men f*n alltså jag har inte kopplat ur den nya batteriet och bilen står nu på en parkering i Göteborg  och jag hemma utanför Göteborg.

kan den var kortslutning undermotorhuven eller bakom panelen.

Jag vill ej skrämma upp dig eller ge dig merarbete, men jag hade personligen omgående kopplat bort batteriet, så inte bilen brinner upp. Eller att det nya batteriet totalförstörs. Du har ju två goda anledningar till att ta dig till bilen.

Dessutom måste du "OMGÅENDE" ladda upp det nya batteriet, annars sulfateras dess inre blyplattor, sedan minskar uppladdningkapaciteten mkt drastiskt. Man får aldrig låta ett batteri stå urladdat.

är du helt säker på att det är kortslutning? för i så fall åker jag omedelbart till bilen och kopplar bort batteriet eller hittar nån lösning.

Nix, jag kan naturligtvis ej säga med 100% säkerhet att det är pågående kortis. Jag vet ju ej exakt vad du tidigare gjort med bilens el-kablage. Vad jag däremot vet med 110% säkerhet är att batteriet kommer att tömmas under noll volt..om det får fortsätta att stå inkopplat med en eller flera förbrukare som drar ur det. Ladda batteriet omg annars får du snart köpa ett nytt igen.

Edit: Du bör ladda upp batteriet med en extern batteriladdare, du kan aldrig ladda ett redan helt urladdat batteri via generatorn, då kommer generatorn att gå så varm att den brinner upp, eller förstörs.
Senast redigerat av E-30 (19 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#17
hur lång tid tar det tills den tömmer, jag kopplade in den kl:14:00 och det kommer ta en timme att ta mig ditt. hinner jag rädda den?

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#18
uneo skrev:
hur lång tid tar det tills den tömmer, jag kopplade in den kl:14:00 och det kommer ta en timme att ta mig ditt. hinner jag rädda den?

Hej-Hej! Ta det lite lugnt nu..kör inte ihjäl dig p.g.a batteriet. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 050 Inlägg
19 juni 2009
#19
Vet ej hur pass kunnig du är inom bil-el? Men du har väl satt batteripolerna rätt? plus & minus? annars blir det generalkortis samt att batteriet töms. Kontrollera även att batteriets jordkabel är ansluten mot renskrapad plåt. Annars uteblir jorden och då startar ej bilen. (Det klickar bara då.)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

34 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#20
E-30 skrev:
Vet ej hur pass kunnig du är inom bil-el? Men du har väl satt batteripolerna rätt? plus & minus? annars blir det generalkortis samt att batteriet töms. Kontrollera även att batteriets jordkabel är ansluten mot renskrapad plåt. Annars uteblir jorden och då startar ej bilen. (Det klickar bara då.)

Jag har kopplat så som den gammla var kopplad, det kom tickande ljud då jag försökte starta med gammalt batteri, jag trodde det var startspärr eller nått. förresten så satt den en liten tunn slang till vänster sida av batteriet som jag även har satt på den nya batteriet men vet ej vad den är till?


Sök