2185
Sök

Hur Ska Ett Bra Billjud Låta?????????

2 665 Inlägg
20 juni 2009
Decibel skrev:
Bilstereo utan midbas är som att hoppa fallskärm med drinkparasoll

Vågar nog påstå att midbas finns i alla anläggningar men den drunknar av subbasljudet som de flesta har 10-30db för högt.

En kille som lyssnade i min bil tyckte mitt framsystem lät mycket fylligare än hans trots likadana bilar o lika dålig basåtergivning i dörrsidan. Men hans 2x12" låda dunkar ju på bra medans min baslådenivå är anpassad till framsystemet.
Då låter det bättre!

Som någon sa: Det är anpassaning o nivåjustering som gör ett bra billjud.
Senast redigerat av Rickard-v (20 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

164 Inlägg
20 juni 2009
ull i dörrarna????? Vad är det för fel på peak off o dymamate???? känns lite seriösare än att ett stackars Får ska behöva bidra med sin "päls"

Men mitt lilla svar på ordinarie frågan är.... Det ska vara en lagom blandninga av allt o ABSOLUT ingen 240 kurva.....

1 653 Inlägg
20 juni 2009
regel nummer ett vad gäller ALLA stereoanläggningar tycker jag är: Bygg bort allt skrammel, fins inget värre än skramlande nummerplåtar, hatthyllor och annat löst som gör ljud som inte alls hör till musiken.

Sen rend ljudmässigt så är det ju upp till lyssnaren, men personligen gillar jag mycket midbas och bas, för mycket diskant får jag bara ont i huvet av smile
ljud ska inte bara höras, det ska även kännas så bra bastryck är skönt smile
Senast redigerat av Thullen (20 juni 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

217 Inlägg
20 juni 2009
Är helt olika från person till person
Jag är hörselskadad så min ljudinställning låter antagligen inte bra i någon annans öron, men så länge bas och diskant är i balans är det bra.
Senast redigerat av mondeofin (20 juni 2009)

1 634 Inlägg
20 juni 2009
Dynamsikt, rent, lättlyssnat. Sen skall du kunna vrida på volymen ordentligt utan att det börjar skramla eller dista.

Numera Saab 9-5 Aero -00

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2009
Ett bil med bra ljud är självklart fri från skrammel till att börja med, annars så förstörs ju alltihop. Sen så ska det finnas en bas med bra tryck i, men den ska inte överrösta resten. Midbasen ska trycka på rejält den också, riktigt snabbt och snyggt! Mellanregistret ska vara avslappnat men fylligt, diskanten ska vara tydlig och kunna spela högt utan att det gör ont. Sen så ska man kunna vrida upp volymen väldigt mycket utan att det låter illa eller gör ont, det ska spela rent och snyggt helt enkelt! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 juni 2009
Det är lätt att svara på, det ska vara skönt att lyssna på även om man drar upp volymen riktigt jävla mycket. Man ska aldrig tycka att det är jobbigt lixom. (Förutsatt att man har bra kvalité på det man lyssnar på. Helst "lossless" om du laddar ner låtar. Sök på det på typ piratebay, finns massor.)

1 562 Inlägg
20 juni 2009
de e upp till den som lyssnar.

4 693 Inlägg
20 juni 2009
pattilatti2 skrev:
ungefär som i min bil wink haha

Eller som min, kan ha högsta volym på vissa låtar utan dist big_smile

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 juni 2009
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

vi kanske syns nästa sommar då ja skall ut på turne:) så får du lyssna lite i min med:)

Visionär
59 Inlägg
20 juni 2009
Vill man tävla i sq så finns det givetvis en ljudbild att sträva åt annars är det upp till var bilägare att forma sitt ljud åt det hållet han eller hon vill. Jag gillar en balancerad ljudbild men vill kunna spela dunka dunka så det räcker och blir över med. Därför har jag valt komponenter som ger mej det sen har jag gjort olika inställningar beroende på vad jag vill ha (user1,2,3)... Just nu är det finlir och basen är fast tight och låter som om den kommer från framsystemet trotts att lådan är i bagaget smile

4 693 Inlägg
20 juni 2009
pattilatti2 skrev:
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

vi kanske syns nästa sommar då ja skall ut på turne:) så får du lyssna lite i min med:)

Det kan man alltid hoppas, då kan du få lyssna på mitt ljud (med ditt steg) om jag inte blåst iväg basarna till dess wink

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
20 juni 2009
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:
Softis skrev:

Det kan man alltid hoppas, då kan du få lyssna på mitt ljud (med ditt steg) om jag inte blåst iväg basarna till dess wink

haha men då kan du ju köpa nya basar gasbasarna e ju int så farligt dyra, kan ju va bra o skaffa ett lager av dem haha big_smile

547 Inlägg
20 juni 2009
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

Då är du nog den enda i världen som kan maxa ett MDS GP800 utan dist med dålig strömförsörjning.. tongue

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

53 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Fan vad kul att så många har skrivit, mer vill jag ha men ingen urspårning bara om erat tycke om ett bra ljud TACK!

Team dBAkuten

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 juni 2009
Inget skrammel från nåt i bilen, tight bas och midbas samt att man ska kunna lira på runt iaf 140dB utan att framsystemet låter illa när det håller samma nivå som basen.

Ljudbilden får gärna vara bred och ca en halvmeter framför mig. tyvärr får jag inte det i beetlen :-) där får ja stå en bit utanför bilen om det ska låta så haha!

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 283 Inlägg
21 juni 2009
Det ska låta jättebra

R.I.P. Michael Jackson!

4 693 Inlägg
21 juni 2009
Sandvik skrev:
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

Då är du nog den enda i världen som kan maxa ett MDS GP800 utan dist med dålig strömförsörjning.. tongue

Inga problem faktiskt. Du hade jättegärna fått provlyssna smile

Till Topic nu då.

Bra ljud för mig är: Mycket djup, men rapp bas. Ett bra framsystem (gärna så det skär i öronen) som hänger med basen och midbas som täcker upp i luckorna.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juni 2009
Softis skrev:
Sandvik skrev:
Softis skrev:

Inga problem faktiskt. Du hade jättegärna fått provlyssna smile

Till Topic nu då.

Bra ljud för mig är: Mycket djup, men rapp bas. Ett bra framsystem (gärna så det skär i öronen) som hänger med basen och midbas som täcker upp i luckorna.

Skär det i öronen på hög volym så är det inget bra framsystem eller kasst inställt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök