3754
Sök

Audi 100 Avant -92, temp?

7 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Har en Audi 100 Avant -92 besinare som går fint i helhet men eftersom det är första audin jag äger så känner jag mig lite osäker så jag måste kolla upp.

Den har en tendens till att gå upp i temp snabbt, den drar upp till 80-95 grader och går varken över eller under så det känns lite oroväckande att se den så högt (Ej högt på mätaren när den går upp till 120grader). Är det något jag bör kolla upp/byta eller är detta normal temp för en Audi?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 juni 2009
Det du beskriver är helt normalt. Inne i stan osv är det inte ovanligt att mätaren står kring 100 grader.
Så kör du med korrekt blandning av glykol och vatten så ska det inte vara några problem. 50/50 blandning av vatten-glykol har en kokpunkt på 120 grader (rätta mig om jag har fel).

Första läget på kylfläkten ska gå igång när tempen är just under 100 grader, gör den det för dig?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Ja det gör den alldeles riktigt Stiger oftast bara upp till 90 grader och sedan brukar den ligga mellan 80-90. Ska även ta och lufta systemet. Aldrig gjort det på en Audi men kan tänka mig att det inte skiljer säg så mycket från andra bilar?
Senast redigerat av Dannie (23 juni 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 juni 2009
Nej det är ju självluftande system så det är bara ha igång bilen med öppet expantionskärl.
Full värme och tryck på slangarna, fyll på vid behov.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök