2250
Sök

Lite frågor ang kablar och kabeldragning (saab 9-5 -98) och kommande funderationer!.

37 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Hej alla glada!

Ska bort nu en två veckor, semester.
När jag kommer hem tänkte jag smälla in lite inköpt ljud i Saaben, en 9-5a  årsmod98 sedan-modellen.

"Prylarna"

Slutsteg :GP 800 400rms 4Ohm    |    800rms 2ohm

Basar: 2st Xmax 12or. 400rms styck.

Batteri: Banner Powerbull 62ah

kablar: (Enda jag inte har för tillfället) Tänkte beställa efter ett paket, 50mm2 strömpaket ifrån www.blekingebilrado.se

Huvudenhet: DRX7375R Clarion. Långt ifrån värsting(tror jag?), relativt gammal. Men he borde vell duga åt lite korvkiosk dunk. Eller hur man nu vill uttrycka sig.

Nu till själva frågorna cool
1. Vars ska jag lättast dra kablarna(Hur hela vägen, genom torpedväggen, bagaget osv)? Lågnivå/pluskabeln på vilken sida är enklast? Någon som har pillat i 9-5an förrut?

2. Visst borde det gå att i framtiden "uppgradera" sig till 1st Kicker L7a 12" istället för de 2st xmaxarna utan problem? Borde fungera och spela bra? roll

3. Om man ska dra det ännu längre in i framtiden. Borde det gå att köra 2st GP800 steg på 2st kicker l7 12" på en 50mm2 kabel (som jag förgrenar på något smidigt-vis)? Eller drar det för mkt ström med 2steg så det blir ineffektivt?
Tänkte att det var en billigt och bra sätt. Pga tkr gp-steget är relativt snyggt, och biilliigt. Och funkar. Jag är inte så insnöad på märken. Så att om jag råkar äga ex gas så är gas bäst oavsett. eller om jag äger kicker så är kicker bäst oavsett... Ja, de var bara ex ur tomma luften. Tänkte på 2st gp steg bara för att jag råkade ha ett redan och det vore billigt och smidigt för mig att göra så. Har insett att ett(1st) nytt steg för att smiska upp lite fart i L7'orna blir en regäl slant hmm

Ser fram emot lite svar och tankar då jag kommer hem smile
Och snälla. Hjälp mig ist för att jobba emot mig och visa hur fel felfelfelfeeeeel ex mds är eller andra mysko/ovärda påståenden tongue

Mvh

21 761 Inlägg
26 juni 2009
Lindbaah skrev:
2. Visst borde det gå att i framtiden "uppgradera" sig till 1st Kicker L7a 12" istället för de 2st xmaxarna utan problem? Borde fungera och spela bra? roll

Det bör fungera bra, lämpligt val av impedans är 2x4 Ohm så att du får ut mesta möjliga effekt från steget med tanke på att du vill ha dunk.

Lindbaah skrev:
3. Om man ska dra det ännu längre in i framtiden. Borde det gå att köra 2st GP800 steg på 2st kicker l7 12" på en 50mm2 kabel (som jag förgrenar på något smidigt-vis)? Eller drar det för mkt ström med 2steg så det blir ineffektivt?

Det ska också fungera, men då börjar det också kunna dra en hel del ström om du vrider upp volymen ordentligt. Ett extra batteri kan behövas för att få stabil strömförsörjning, dessutom får du se över batterijordkablarna och generatorns laddkabel så att de är rejäla och har bra kontakt. smile

Fast detta med ordentliga batterikablar och generatorkablar gäller ju oavsett ifall man har en stor anläggning eller ingen alls.

37 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Okej tack för svaren! Och nu är kablaget på väg hem smile

Är det ingen som dragit kabel tidigare i 9-5an? Tänkte om nån kunde guida mig lite nu på en gång så det går fortare och enklare/smidigare för mig när kablarna väl har kommit hem smile
Speciellt om hur jag ska få kablarna från cupen in till bagaget tongue

Mvh

37 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Har löst kabeldragningen, var tydligen mycket enklare än jag trodde...

Drönirettab skrev:
Det bör fungera bra, lämpligt val av impedans är 2x4 Ohm så att du får ut mesta möjliga effekt från steget med tanke på att du vill ha dunk

Borde det inte bli mer effekt/dunk om man kör med lägre ohm-tal, lägre motstånd? Tänkte borde inte en 2x2ohm vare bättre då? För L7orna finns vell i både 2x4 och 2x2 ohms utförande? Eller?

56 Inlägg
8 juli 2009
Ström sladden har jag för mig att jag drog under säkringsboxen genom torpedväggen. Den kom ut ovanför pedalerna.

37 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Okej tack för tipset!. smile

Ingen som kan svara på min fråga som jag skrev ovan, ang 2x2 eller 2x4 ohms bas?

Mvh

547 Inlägg
8 juli 2009
Beror ju på hur låg impedans steget klarar, man räknar ju totala impedansen för båda spolarna, antingen serie- eller paralellkopplade.

2x2Ohm kan du koppla i antingen 4 eller 1Ohm totallast.
2x4Ohm kan du koppla i antingen 2 eller 8Ohm totallast.

Ska du driva en bas med ditt GP800 är ju 2x4Ohm det rätta, eftersom steget inte är stabilt i 1Ohm.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

37 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Fick nämligen ett erbjudande att byta mina basar mot en l5 15" 2x4.. Kul att byta och prova annat tongue Man skulle vell kunna köra kickern i 4ohm..?  Lär vell låta en pjött/lite grann allafall tongue Fast, jag får nog ut mer dunk glädje med x-maxarna då? Skulle vilja ha kickern nämligen.. Fast det är vell inte värt i spel-glädje då?... Suck tongue

Sök