2966
Sök

Har du lån på bilen?

50 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Sitter och bollar med tanken om att byta bil.
Självklart byter man ju aldrig ner sig. Dyrare och dyrare blir det ju.

Bilarna jag sneglar på ligger på mellan 250 - 400tusen.
Hur puckat är det att ta lån för att köpa en bil?
Man blir idiotförklarad av allt och alla, men vad händer med livsglädjen? Lite kul måste man ju få ha som ung!

Hur många här sitter egentligen på lån (på sina bilar)? Några gamla godingar som har råd? Gärna lite pajkastning mellan för- och mot- parter!
Senast redigerat av Andy_Harding (27 juni 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 juni 2009
har man möjlighet och få 1 bil lån på tex 400 tusen så why not?

varför tex spara hela sitt liv så man kan köpa sin drömm bil när man är 50-60 år om man kan skaffa den redan nu? relativt ovanliga bilar tex håller ju värdet gämfört mot bruksbilar.

men äre bruksbilar "spritt nya"  så äre nog bra slöseri med pengar då de loosar värde bara de kommer ut på gatan

Elektiker ;)
403 Inlägg
27 juni 2009
Har lån på min Honda, köpte den för 11 månader sen och tog ett lån på 100K. Då va ju räntan bra hög.. tror jag betalade 800 -900 kr i ränta varje månad . Nu är de inte mycket kvar på lånet, ca 25 och ger 99 kr i ränta ! Jag ser det som en form av sparande varje månad =P
Fördel är väl att man kan köpa de man vill utan att vänta X antal år
Nackdel är ju att det inte riktigt känns som man själv äger bilen =P

1 297 Inlägg
27 juni 2009
Det är osäkra tider nu och man vet aldrig om man får jobba kvar, hur skulle du klara lånet om du blev av med jobbet?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 juni 2009
vill du ha bilen, bara att låna.

har själv inga lån på någon av mina bilar (eller något annat eller avbetalning för den delen heller) resonerar så att vill jag ha något så cashar jag det.
men nu när räntan är så låg och man känner att man har råd så varför inte.

1 338 Inlägg
27 juni 2009
Andy_Harding skrev:
Sitter och bollar med tanken om att byta bil.
Självklart byter man ju aldrig ner sig. Dyrare och dyrare blir det ju.

Bilarna jag sneglar på ligger på mellan 250 - 400tusen.
Hur puckat är det att ta lån för att köpa en bil?
Man blir idiotförklarad av allt och alla, men vad händer med livsglädjen? Lite kul måste man ju få ha som ung!

Hur många här sitter egentligen på lån (på sina bilar)?
Några gamla godingar som har råd? Gärna lite pajkastning mellan för- och mot- parter!

Va f-n du lever bara EN Gång och dessutom är du BARA Ung en gång!! cool
ialf på pappret roll haha

Jag sj har Lån på bilen lol:
och ser ingen anledning till varför man inte ska ha det så länge man har jobb/inkomst och råd med det...

Om du har det så kör på bara!
Lovar det e en skön känsla och kvittera ut din helt splitt nya bil och vara den första att skruva på den smile
eller en bättre beggad för den delen wink

Tex Min bil fick vara ca 1 dag ifred hehe ...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=1
Och idag 1 år senare så....
Senast redigerat av mYGeL (27 juni 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

296 Inlägg
27 juni 2009
ANDY! Jobbar man på GG behöver man inga lån wink

Klarar man av ett lån så varför inte, lev och njut istället för att spara 40år till drömbilen:) Nu blev jag nyfiken på vad du kollar på för bilar?smile

DFFL
9 020 Inlägg
27 juni 2009
Nej, det har jag inte.
Men vill man verkligen ha en bil omedelbart men inte har pengar just nu så ser inte jag (Till skillnad från "vissa" andra med skruttiga bilar) något fel i det.
Har man råd med ett ofördelaktigt lån (För det är alla lån) så visst, tuta och kör för fan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 638 Inlägg
27 juni 2009
Ja, det har jag på volvon. Resonerar som så att om man vill ha en nyare bil, utan att spara till bilen hela livet, så är det inget fel på att låna. Bara man vet att man har råd att leva som vanligt, att man inte behöver leva knapert pga lånet.

11 Inlägg
27 juni 2009
bara man har råd att betala så ska man självklart göra vad man vill. men om man har 5k i månaden i lån på en bil, så bör man lägga minst 5k utöver det tills nästa gång man ska byta upp sej. annars sitter man snart i klistret.

själv har jag inget lån dock.
Senast redigerat av Lene (27 juni 2009)

L T R

1 634 Inlägg
27 juni 2009
Köpa en nyare bruksbil är väl en sak, de är lite mer lättsålda än tex en BMW eller Merca  med fet motor för 350.000kr. Har en polare som sitter med ett billån på 250.000kr för en bil han inte lyckas få sålt. Så vad jag menar är att blir du av med jobbet och sedan inte får sålt bilen sitter du i en lite knepig situation. Upp till 150-200k kan jag tänka mig att ta lån på vid köp av lite nyare bensinsnålare bil och som inte är omöjlig att sälja.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
27 juni 2009
Har aldrig haft nått lån, utan jag har sparat ihop till mina bilar.. jag tycker att om man känner att man har råd så kan man låna för att köpa bil, men då ska man veta av att man klarar av att betala tillbaka och vara medveten om hur det ser ut om man skulle bli arbetslös.

1 827 Inlägg
27 juni 2009
det är klart det är många som tar lån! Man ska bara vara medveten om att man med råge kan betala tillbaka och att bilen inte ska vara varken svårsåld eller har sjunkit i pris för mycket när det är dags att sälja.

Själv har jag inga lån på busbilarna men på brukisen har jag, den är väldigt lätt att göra sig av med om det skulle behövas.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sanizz
27 juni 2009
Självklart är det upp till var och en att bestämma om man ska ta lån. Jag har inga lån, som svar på din fråga.

Handlar det om drömbilen, så varför inte? Bara man har råd att betala av den.
Man får nog skriva en lista med för och nackdelar och sen överväga.

Jag personligen skulle aldrig beställa en helt ny bil, skulle istället köpt en ca 2 år gammal som inte gått många mil och som är pedant skött pga av bilen förlorar sitt största värde under den tiden. Men samtidigt får man en ganska så ny bil.

Det var vad jag hade att säga i alla fall.

767 Inlägg
27 juni 2009
Jag har inget lån på någon utav bilarna men jag bor också hemma och har inte alltför mycket utgifter så gick ganska fort att spara ihop.

Men som de flesta andra säger så anser man sig ha råd så kan man ju ta ett lån. idag är det ju knappt någon ränta på lånen heller:P
Lycka till med bil köpet:)

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
Klart man har lån på räsern wink

Nej har man möjlighet att betala på lån så ska man väl ta det.
Folk köper ju hus och lägenheter med lån.. inte fasen sparar man
ihop pengar i 50 år för att sen köpa ett hus. Snarare tvärtom.

Ett lån där bilen är säkerhet är ju ett ganska säkert alternativ.

4 767 Inlägg
27 juni 2009
Har inga lån våra fordon jag å frugan, har iofs inga bilar i 400k klassen direkt.., men jag ser inga problem att låna för att köpa bil, sålänge man alltid har mindre skuld än vad man kan sälja bilen "snabbt" för, så att man aldrig kan hamna i en skuldfälla. Äger man sin bostad är det smidigt att låna upp lite på den, för det är i princip alltid bättre villkor på bolån än bil- och blanco-lån.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 juni 2009
Jag har ett lån men det är inget billån även om jag tog det för att köpa en bil.

Jag tog alltså ett medlemslån och köpte en bil för pengarna så blir det strul med att betala lånet så kan dom inte plocka bilen ifrån mig direkt utan isf lär dom ju gå hela vägen genom fogden och har det gått så långt att fogden gör utmätning så är ju bilen ändå mitt minsta problem....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg

Sök