3528
Sök

Vatten tempen blir för hög

161 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#1
har ett problem med min s40t4, bilen är varm så ligger tempen på 90 grader men när man trycker på lite eller om det går riktigt sakta så stiger tempen över 100grader. någon som har en lösning på detta?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2009
#2
kollat att vatten nivån är 100% rätt? att pumpen går som den ska att kylfälkten fungerar osv?


1 587 Inlägg
28 juni 2009
#3
t4-bsr skrev:
har ett problem med min s40t4, bilen är varm så ligger tempen på 90 grader men när man trycker på lite eller om det går riktigt sakta så stiger tempen över 100grader. någon som har en lösning på detta?

Om den kokat allt för många gånger så kan du räkna med att din topp packning är ganska röst, du kommer få byta den tyvärr.. De du ska hoppas nu på är att toppen inte spruckit eller så.. Kör inte bilen om den går för varm, de rekomenderar jag iaf..
Du kanske luftat systemet dåligt eller så.. För lite vatten kanske ?! Ja jag vet inte men men..


161 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#4
fläkten funkar bara när jag dragit om kablarna så ja tvångsmatar den, vart sitter givaren till fläkten? kan va den som är sönder?


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
28 juni 2009
#5
Givarn har du väl på toppen eller under på insugs sidan har jag för mig om .. Annars kolla så termostaten öppnar och stänger som den ska ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

161 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#6
okej, termostaten är ny bytt å kollade den i vatten på spisen innan å den är som den ska.


166 Inlägg
28 juni 2009
#7
Testa lufta kylsystemet , kan finnas luft efter att du har bytat termostaten.

Hade exakt samma problem med min att tempen höjdes när man körde sakta med bilen.. Då hade jag luft i kylsystemet.. och nu så funkar det kanon efter att jag luftade kylsystemet.. Är inte 100 att det samma problem hos dig , men testa att lufta så får du se om det hjälper.
Senast redigerat av Medo (28 juni 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juni 2009
#8
TritoN skrev:
Givarn har du väl på toppen eller under på insugs sidan har jag för mig om .. Annars kolla så termostaten öppnar och stänger som den ska ?

Njääe givaren till kylfläkten brukar väl oftast sitta i nederkant på kylaren. Fast jag vet ju inte Volvo har iofs.
Men som du sa så bör TS kolla termostaten, sitter där en vinter eller sommartermostat? Är den ens fungerande?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

161 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#9
termostaten är helt ny och den funkar som den ska. sitter inga givare på kylaren och det är ingen luft i systemet. problemet är ju att fläkten inte startar men den funkar om jag drar om kablarna så jag slår på den på knapp i bilen, men lite jobbigt att sitta å hålla koll på tempen å slå av å på hela tiden.
Senast redigerat av t4-bsr (29 juni 2009)


166 Inlägg
29 juni 2009
#10
Det var så hos mig att fläkten inte funkade... Men jag luftade kylsystemet så börja den funka direkt..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 juni 2009
#11
t4-bsr skrev:
termostaten är helt ny och den funkar som den ska. sitter inga givare på kylaren och det är ingen luft i systemet. problemet är ju att fläkten inte startar men den funkar om jag drar om kablarna så jag slår på den på knapp i bilen, men lite jobbigt att sitta å hålla koll på tempen å slå av å på hela tiden.

Någonting ska ju ge signaler till fläkten att den ska gå igång. Och det styrs antagligen med en tempgivare någonstans i motorn. (om det nu inte finns någon på kylaren)


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 043 Inlägg
29 juni 2009
#13
Tempgivaren är den samma som till motorstyrenheten och det är styrdonet som startar fläkten, hur varm blir den den ska vara c:a 110 grader innan fläkten startar (fläkten går samtidigt som ac också så funkar inte den så blir bilen varmare än normalt)

161 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#14
norpan1 skrev:
Tempgivaren är den samma som till motorstyrenheten och det är styrdonet som startar fläkten, hur varm blir den den ska vara c:a 110 grader innan fläkten startar (fläkten går samtidigt som ac också så funkar inte den så blir bilen varmare än normalt)

aha okej, så högt har jag inte vågat köra med den. max varit uppe i 107 grader. jo ac funkar helt normalt, så de är helt normalt att den går upp så högt?
men varför är de två steg på den stora fläkten? borde inte mellan steget gå på tidigare?



Sök