Pepe skrev:
Felkod på vevaxelgivaren är inte alltid att vänta sig när den pajjar. Men jag har fått tips om att kolla backventilerna på soppapumpen vid samma fel på en 9000 jag hade för många år sen. Den startade dock efter lite snurrande på motorn, men det hjälpte att byta backventilerna på soppaledningen vid pumpen iaf!
Man kan ju testa dom själv om man vill. Vet inte hur det är på volvo, men så olikt kan det väl knappast vara..
okay men startade den med en gång när den har kyllt ner sig?
nä min går inte igång hur mkt ja än snurrar på starten, den måste bli kallare=/
Pepe skrev:
När min vevaxelgivare gav upp på förra 9-5:an efter 24000 mil startade den inte när den var varm. Men den tände till lite utan att den ville gå igång riktigt så man fick vänta tills den kallnat lite. Den gick att mäta sig till att den var dålig. Men då krävs lite mer info om givaren på din bil. Ingen felkod då inte...
Men det ryckte lite ibland när man körde också..
Okey, min tänder typ inte alls, kanske tänder 1 gång per 30 sekunders snurrande på starten(kör ju inte så länge på starten på en gång men bara för att lättare att förklara)
Den kan faktiskt rycka lite lite grann när ja kör i 30-40km/h på trean tex, men de är inte mkt den rycker.
tackar så jätte mycker för svaren!
mvh Mathias
Brådhis skrev:
Några tankar om detta från mig...
Bränslerelät borde det inte vara eftersom du kan bogsera igång den...
Dock skrev du att bränslerelät ej påverkas av värmen, men du får ha i åtanke att relät även utvecklar värme själv, speciellt om kontakten på ett eller flera stift är dålig!
Min första tanke är dock att din kamaxelgivare är dålig eftersom problemet uppstår efter motorn blivit rejält varm men den kan ändå bogseras igång! Har du inte fått nå´n felkod på denna?
Är det inte denna så är min nästa gissning vevaxelgivaren som ovanstående föreslår... Dock tror jag i första hand på kamaxelgivaren av den enkla anledningen att det är avsevärt vanligare!
//Brådhis
jo men de utvecklar ju inte mer värme när motorn är extra varm som den gör när den e halvvarm.
Vet inte om de bara va en tillfällighet att den startade vid bogsering
Men ja fick precis en fundering!
Att kam eller vevaxelgivaren e dålig(nått i givaren kanske utvidgar sig av värmen å får dålig kontakt)
så att den inte reagerar när motorn snurrar såpass långsamt som den gör när startmotorn drar runt, men den kanske lättare får signal när de snurrar snabbare? Kanske därför den starta vid bogsering och kanske därför motorn inte dör när den väl är igång?
Tackar också dig så jätte mycket för svaren!
Mvh Mathias