2511
Sök

Fel på något med lambdan? 850 2.5 -94

33 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Hejsan
Tänkte kolla ifall någon har haft samma problem som mig
Jag har en 855 2.5 -94 som har gått väldigt bra hela tiden jag har haft den "ca 6 månader"

Nu var jag nyligen och besiktigade bilen och då fick jag reda på att lambdasonden var sönder pga värdena var i taket.

Så jag tog bort den gamla som verkligen såg ut att behöva bytas och satte dit Biltemas modellanpassade lambda det är den med 4 kablar.

Jag har även laggt av batteriet så att databoxen har kunnat nollställa sig efter lambdabytet.

Sen nu när jag startade bilen så går den väldigt oroligt på tomgång samt den har ingen kraft när man gasar längre, under 3000varv så är bilen en snigel men så fort den kommer över så får man kraft igen "dock inte fullt som det borde vara"

Iaf jag körde till besiktningen och den gick igenom "altså fungerar lambdan?"

Men jag har försökt med nästan allt och kan bara inte hitta något som är fel förutom när jag kopplade bort lambdan igen så gick bilen hur bra som helst.
Känns lite ironiskt då den borde gå bättre med lambdan?

Jag hoppas någon vet en lösning på mitt problem.

Mvh Jimmie

347 Inlägg
30 juni 2009
Det kan vara så att du behöver en original lambdasond.

1 867 Inlägg
30 juni 2009
Biltema har inga modellanpassade lambdasonder, utan de har bara universalgrejer.
Lambdasonder är en hel vetenskap, och universal är inte alltid universal, det finns olika sorter med fyra trådar. Köp en "riktig" så blir det nog bättre.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

33 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Ja det måste ju vara något med den ju.
stog i katalogen att den var modellanpassad och dom sa det i butiken! gör en riktigt arg ju när man har slängt nästan 700 spänn på det.

Ja får väl bli att fixa en "riktig" lambda

347 Inlägg
30 juni 2009
Modellanpassad till Volvo 850 kanske, men det finns olika sorters lambdasonder till 850 beroende på motor och årsmodell.

33 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
ja jag köpte den som var till 855 2.5 smile fanns tydligen olika till kombi och sedan med

58 Inlägg
1 juli 2009
När det gäller 850 så ska det va volvo orginal.
Hade liknande problem med morsans 850. Dom flesta butikerna sa att det är volvo orginal som gäller.

Lever på Adrenalin och lukten av brända däck! :P
www.driveforfun.org
www.volvosweden.se

Sök