3373
Sök

Porsche 924, skit slpp växelspak?

537 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjooo.

Kollade idag på en 'Porsche 924 från 1985. En kund till jobbet som ska sälja den. 7500kr ska han ha. Fin karros, ingen rost mm.

Dock är det så att växelspaken är skit slapp! När man har en växel i kan man röra spaken två cm åt sidorna. Tok körde den men det var inga problem med att få i växlar. Vet någon vad det kan vara? Är det något enkelt som nått fäste, bussningar e.d?

Kokar ris
923 Inlägg
30 juni 2009
#2
växellänkaget har nog någon bussning eller liknande som slits.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

1 339 Inlägg
30 juni 2009
#3
Om bussningarna e slitna KAN detta visa att den är hårt körd. Asså tänk dig när du växlar snabbt så blir det rätt bra tryck på spaken när du fått i växeln.


IT-Tekniker
161 Inlägg
30 juni 2009
#4
Farsan hade en 924:a en gång och den var likadan... jag skulle tro att berodde på bussningarna, det är ju lite länkage inblandat eftersom växellådan sitter bak och lite glapp blir fort mycket...


325 Inlägg
30 juni 2009
#5
skit slapp växelspak har ju alla porsche ägare ha ha därför dom har porsche


537 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#6
Okej. Känner också att det är bussningar e.d. Men för att byta dessa, måste amn in i låda e.d? Eller är det bara på själva "växelpinnarna" som de sitter?

Vart kan man hitta passande? Är det modell special eller "universal" grejjer?
Senast redigerat av markuse90 (30 juni 2009)

Kokar ris
923 Inlägg
30 juni 2009
#7
nä in i lådan brukar inte behövas, jag är ju ingen porsche expert men på dom bilar jag har kikat på så har man inte behövt det.

hos porsche återförsäljare antagligen.
Senast redigerat av cenoxide (30 juni 2009)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

537 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#8
Det vill nog kosta lite där skulle man ju tro:rolleyes: Men skulle väl annars gå att fixa fram på nått sätt. För vill ha bilen, tror jag. Fin kaross, bra motormässigt mm. Bara att nån jävla idiot tuggat på inredningen så den är ju rätt körd..

537 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#9
Den ligger ute för 10.000kr. Visste inte vem det var som sålde den, men när jag kom fram visade sig att både jag och brorsan, eller mest brorsan känner honom:) Så känner mig relativ lugn för att bli lurad.

7500kr har han gått ned till. Men en del att göra. Bromsarna behöver en genomgång, handbromsen funkar inte, växelspaken slapp, nytt batteri måste in, service, interiören typ helt körd (förarstolen har riven klädsel går inte att köra fram/bak, massa annat inuti med mera). Men utvändigt OK. Så blir väl till att riva insidan typ helt och försöka fixa till.

Lutar mot att köpa den.. 7500kr är annars inte hela världen om den rasar/inte går att få ordning på.
Men absolut ingen rost vad jag har kunnat se!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98730/large/698183_5fmz2i.jpg
Senast redigerat av markuse90 (30 juni 2009)

16 Inlägg
2 juli 2009
#10
Slapp spak beror på att ett hål i själva växelspaken har nötts och blivit för stort.

Om du lyfter på damasken runt spaken så ser du hur det ser ut.

Det finns många billiga och bra lösningar på det problemet, enklast är att köpa en ny spak från t.ex Utzon, eller svetsa dit en ny hylsa, lägga in några shim osv osv.

Monterade små kulager på min och det gav en otroligt skön och distinkt känsla i spaken. Nästan lika skönt som att r****a.


Sök