Jag skulle säga att storleken på spridare och LMM samspelar med inställningarna i chipet. Eftersom du antagligen tänker ladda på en del med denna setup så kommer du ju inte i från att chippa både bränsle boxen och även tändboxen med backad tändning. Antar att ni tänker ladda från 1 bar uppåt 1.5 bar. Annars fungerar det ju bra med originalspridarna.
Viktigt är att redan från början ha klara mål för hur mkt man vill ladda, för den som gör chipet behöver veta det i och med dels inställningarna i bränslechipet självfallet men också hur mycket man ska backa tändningen. Backar man för mycket så tappar man grundeffekt och för lite så är det risk för spikning.
Jag har tex gjort program till 420cc spridarna och 465cc spridarna tillsammans med 960 LMM, nu kan jag inte beteckningen på den.
Det finns även en fullgas anrikningsmapp i programmet som kan vara till fördel om man bytt turboagreggat. Den mappen används inte alls original. Jag brukar använda denna vid vassare setuper och det går då att anpassa blandningen efter vid vilket varvtal turbo början ladda på. Så den uppgiften är bra att ha också vid beställning av chip, alltså när turbotrycket kommer med den nya turbon och när man når max laddtryck.
Därmed, när man ska bygga lite custom, kan det vara en fördel att inte köpa ett färdigt chip utan haffa någon som utvecklar program efter den setup man tänker köra på.
Mvh//
A.Fekzen
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.