2723
Sök

Vilka spridare till 012 LMM?

-utan 940
1 728 Inlägg
3 juli 2009
#21
Xuri skrev:
De beror på vilken tank å vilken armatur... på volvo när jag jobbade där sa dom att på min kärra men stora tanken måste man släppa ner tanken för å byta pumpen...jag lyckades överbevisa dom men då var jag hög av bensinångor å hade legat där bra längre för å trycka ner skiten....

jag fick både trycka ihop hela armaturen som mäter soppamängden å skruva den en halv varv för att få ner den...jag skulle inte lyckats få ner en pump som varit så grov kan jag säga direkt...var på de berömde håret med walbropumpen :p

Aha så det är inte storleken på hålet utan att karossen är i vägen som är problemet?

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juli 2009
#22
Andreas 940 skrev:
Xuri skrev:
De beror på vilken tank å vilken armatur... på volvo när jag jobbade där sa dom att på min kärra men stora tanken måste man släppa ner tanken för å byta pumpen...jag lyckades överbevisa dom men då var jag hög av bensinångor å hade legat där bra längre för å trycka ner skiten....

jag fick både trycka ihop hela armaturen som mäter soppamängden å skruva den en halv varv för att få ner den...jag skulle inte lyckats få ner en pump som varit så grov kan jag säga direkt...var på de berömde håret med walbropumpen :p

Aha så det är inte storleken på hålet utan att karossen är i vägen som är problemet?

hehe, ja de är både hålet i tanken å karossens hål och placering...
min armatur e 40cm hög typ å den är inte 90 grader från locket å ner utan den är vinklad 45 grader ungefär å sen rak


edit :

http://bilder.lagabasen.se/delar/1091/1091274451vy1.jpg

där ser du själv hur knölig den är
Senast redigerat av Xuri (3 juli 2009)


-utan 940
1 728 Inlägg
3 juli 2009
#23
Åfan, ju mer jag frågar angående att byta tankpumpen desto mer undrar jag vad jag gett mig in på. smile
Det kanske är lika bra att plocka ner tanken annars, bara att se till att ha så lite soppa i den som möjligt.
Om man bortser från att du var tvungen att bevisa för dina jobbarkompisar att den gick att byta ändå, hade det varit värt besväret att plocka ner tanken? smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juli 2009
#24
Andreas 940 skrev:
Åfan, ju mer jag frågar angående att byta tankpumpen desto mer undrar jag vad jag gett mig in på. smile
Det kanske är lika bra att plocka ner tanken annars, bara att se till att ha så lite soppa i den som möjligt.
Om man bortser från att du var tvungen att bevisa för dina jobbarkompisar att den gick att byta ändå, hade det varit värt besväret att plocka ner tanken? smile

Jag vet inte hur svårt eller hur lång tid de tar att plocka tanken
men den gubben som sa att "tanken måste ner" är 63 bast å de han säger är SANT om man frågar gamlingarna :p

Jag låg väl runt 2 timmar i bagaget för å lossa armaturen å sätta dit den igen...de tog dock tid å lossa ringen som håller amaturen å de tog lite tid innan man fick in knicksen att få upp den... när den ska ner så kan man trycka ihop den för själva mätarmaturen te soppamätarn den är av teleskoptyp, så om man trycker ihop den så är de lättare att få ner den, även om de är lite bökigt :p

men när man skulle upp kunde man ju inte trycka ihop den å hålla i den med snöre eller  dyl...

hur bra tålamod har du ?

om du ska ner med tanken måste du ändå ligga i bagage å lossa alla slangar till den...testa  först å plocka upp genom bagaget å går de inte så får du väl släppa tankbanden lite

Även om du måste släppa tanken så måste du inte lägga tanken på marken för att få i pumpen utan kan man bara får ner tanken 10cm eller nått så lär de inte vara några problem att få ner armaturen

man får vrida armaturen typ 180 grader, vinkla,dra, vinkla tillbaka å sen dra ur
nu kmr jag inte riktigt ihåg men de går i alla fall smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juli 2009
#25
Andreas 940 skrev:
Åfan, ju mer jag frågar angående att byta tankpumpen desto mer undrar jag vad jag gett mig in på. smile
Det kanske är lika bra att plocka ner tanken annars, bara att se till att ha så lite soppa i den som möjligt.
Om man bortser från att du var tvungen att bevisa för dina jobbarkompisar att den gick att byta ändå, hade det varit värt besväret att plocka ner tanken? smile

vet du vad de roligaste av allt var ?

jag hade inte kört med bilen på 1-2 månader för att jag väntade på 3 pumpar från usa... när jag rev ner skiten å fick se att Tryckslangen mellan pumpen å armaturen hade lossnat tror du jag blev glad då ?
jag skulle egentligen inte bevisa för dom, men jag tyckte volvo har inte varit så knöliga på 940 att man måste plocka dän motorn för å byta lampor osv utan på 940 kan man göra diverse grejer själv å utan specialverktyg så jag vill testa å de var som jag trodde...


-utan 940
1 728 Inlägg
4 juli 2009
#26
Xuri skrev:
hur bra tålamod har du ?

Inte mycket men jag har semester i en vecka till så det får ta den tid det behöver, sen kan jag ju ha en fläkt som blåser bort ångorna när jag jobbar med tanken.

Xuri skrev:
vet du vad de roligaste av allt var ?

jag hade inte kört med bilen på 1-2 månader för att jag väntade på 3 pumpar från usa... när jag rev ner skiten å fick se att Tryckslangen mellan pumpen å armaturen hade lossnat tror du jag blev glad då ?

Jag kan tänka mig att du gjorde frivolter av glädje. smile

133 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#27
Jag har en fråga till. Det sitter en Malpassi BTR på min bil som är Progressiv.
Ökar bränsletrycket 1:1,2 när turbon laddar. "Progresiv som gör att bränsletrycket ökar mer än trycket i insugningsröret."

Har det någon negativ inverkan när jag ska köra 012 LMM och 440cc/3 bar ?

940ltt

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2009
#28
940Black skrev:
Jag har en fråga till. Det sitter en Malpassi BTR på min bil som är Progressiv.
Ökar bränsletrycket 1:1,2 när turbon laddar. "Progresiv som gör att bränsletrycket ökar mer än trycket i insugningsröret."

Har det någon negativ inverkan när jag ska köra 012 LMM och 440cc/3 bar ?

då ger den mer soppa ju mer ladd du kör, alltså är de ännu noggrannare när du väljer chip eller väljer storlek på luftmassemätaren för att den inte ska gå för fett på ladd..


133 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#29
Xuri skrev:
940Black skrev:
Jag har en fråga till. Det sitter en Malpassi BTR på min bil som är Progressiv.
Ökar bränsletrycket 1:1,2 när turbon laddar. "Progresiv som gör att bränsletrycket ökar mer än trycket i insugningsröret."

Har det någon negativ inverkan när jag ska köra 012 LMM och 440cc/3 bar ?

då ger den mer soppa ju mer ladd du kör, alltså är de ännu noggrannare när du väljer chip eller väljer storlek på luftmassemätaren för att den inte ska gå för fett på ladd..

Okej. Men om jag tex har 3 bar grundtryck + 1 bars laddtryck så blir det 4.2 bar va? Det borde funka fint eftersom många kör med 960 LMM och gröna spridare som flödar lite mer än mina.

Någon aning om hur mycket man skulle kunna ladda på när t3/t4 agget A/R 63 sitter på? sås borde den ju ha rätt gott om tycker jag.
Senast redigerat av 940Black (6 juli 2009)

940ltt

258 Inlägg
1 februari 2011
#30
Xuri skrev:
Hedlisch skrev:
Xuri skrev:

ja de stämmer, typ alla 740 + 940 fram till 91-93 eller nått sånt har 2 pumpar....kan inte exakt men alla Ltt har en pump i tanken i alla fall ....

aha okej, smile då köper jag EN bättre då big_smile

en walbro gss 341 eller 342 passar i orginal armaturen i tanken så tankmätare å sånt fungerar, man får sätta fast den med 2 slangklämmor eller dyl på armaturen bara å de är lite jävligt å få ner den i tanken men de går...

Vad är det för skillnad på dom 2? GSS341 GSS342?
Räcker det med en sån pump i tanken och orginal soppa ledning för ca 500hk? kör volvo 940 med T5 motor.


181 Inlägg
1 februari 2011
#31
Jag skulle säga att storleken på spridare och LMM samspelar med inställningarna i chipet. Eftersom du antagligen tänker ladda på en del med denna setup så kommer du ju inte i från att chippa både bränsle boxen och även tändboxen med backad tändning. Antar att ni tänker ladda från 1 bar uppåt 1.5 bar. Annars fungerar det ju bra med originalspridarna.

Viktigt är att redan från början ha klara mål för hur mkt man vill ladda, för den som gör chipet behöver veta det i och med dels inställningarna i bränslechipet självfallet men också hur mycket man ska backa tändningen. Backar man för mycket så tappar man grundeffekt och för lite så är det risk för spikning.

Jag har tex gjort program till 420cc spridarna och 465cc spridarna tillsammans med 960 LMM, nu kan jag inte beteckningen på den.

Det finns även en fullgas anrikningsmapp i programmet som kan vara till fördel om man bytt turboagreggat. Den mappen används inte alls original. Jag brukar använda denna vid vassare setuper och det går då att anpassa blandningen efter vid vilket varvtal turbo början ladda på. Så den uppgiften är bra att ha också vid beställning av chip, alltså när turbotrycket kommer med den nya turbon och när man når max laddtryck.
Därmed, när man ska bygga lite custom, kan det vara en fördel att inte köpa ett färdigt chip utan haffa någon som utvecklar program efter den setup man tänker köra på.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

671 Inlägg
2 februari 2011
#32
465 gröna spridare levererar mindre än orignalspridarna vid 3 bar för de gröna är byggda för 3,8bar.
Därtill så ger den stora LMMen en lägre signal vilket ger ännu mindre med bensin.
OK att lambdaregleringen sköter en del men det sker inte vid snabba lastväxlingar eller fulllast o fullvarv.
När du byter LMM tror jag att bilen ställer om tändningen eftersom signalen in blir lägre...
När LMM går i botten vid 5volt så klipper systemet av motorn.
Du bör ha chip som är mappade ihop för både bränsle o soppa och det bör vara mappat efter din motor.
Att hitta på ett chipp framför datorn i haparande till din bil i helsingborg blir aldrig helrätt...
Jag tycker du ska skaffa piggyback,eller eftermarknadssprut då kan du mappa själv...
Klart prisvärt och du behåller tomgång och låglasten med piggyback som original är, om du vill..
Får du för dig att byta kamaxel eller turbo så mappar du själv om igen, du behöver inte beställa ett nytt chip.. Kör du i bänk så blir det absolut rätt...
Men allt beror på plånbok och hur mkt fritid man har..

Jag har gått igenom chippvarianterna och gör aldrig om det.
Varit i kontakt med en av de kändaste mapparna i landet och han ville ha bilen i 2 veckor och en ställbar BTR monterad, större lmm på korta rör. Allt var idiotiskt och jag följde hans förberedande setup men ju mer jag läste och lärde mig så insåg jag...
Han må vara gud hos många, men han vill bara mjölka mig på pengar...
Efter jag skaffade piggyback blev allt lättare och bättre..

Kom ihåg att det är många därute som bara vill sko sig på dig och de tillhandahåller inte med välgörenhet.

Lycka till

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 februari 2011
#33
endorfinslaven skrev:
465 gröna spridare levererar mindre än orignalspridarna vid 3 bar för de gröna är byggda för 3,8bar.

Lycka till

-968:erna flödar 413cc vid 3 bar .. hur kan det va mindre än 337cc som b230:ins spridare flödar????????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

671 Inlägg
2 februari 2011
#34
turboforssen skrev:
endorfinslaven skrev:
465 gröna spridare levererar mindre än orignalspridarna vid 3 bar för de gröna är byggda för 3,8bar.

Lycka till

-968:erna flödar 413cc vid 3 bar .. hur kan det va mindre än 337cc som b230:ins spridare flödar????????

Vilken tur att du finns !
Har du något mer matnyttigt och komma med...
Jag har läst andra uppgifter på det men de kan ju vara felaktiga...


Sök