3573
Sök

m

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#21
Quattro_ skrev:
Så jag ska låta den stå på tomgång i 5 sek innan jag stänger av efter normal körning? Och någon minut efter hård körning?

exakt, jag brukar kyla 5min om jag kört hårt och måste stanna direkt, exempelvis efter en repa på Emmaboda dragstrip.  5sek om jag varit i affären så turbon hinner varva ner innan jag slår av

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#22
Alecci skrev:
Köp en turbotimer och sätt på 1,5-2 minuter eller nåt så behöver du inte bekymra dig.

Kalasbra pryl men fan vad det kan bli fel om man glömmer den rackaren och vill slå av motorn igen och den inte stängs av.  typ om man har bränsleläcka eller växeln i inne i garaget  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#23
MrEricsson skrev:
Elda skrev:
_Butcher_ skrev:

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

Frågan är vem som har problem...  Den som vet om att saker blir rackans varma eller Den som inte har en aning om det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 juli 2009
#24
torpis skrev:
MrEricsson skrev:
Elda skrev:

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

Frågan är vem som har problem...  Den som vet om att saker blir rackans varma eller Den som inte har en aning om det...

eller så har man bra kylning och inte får dem glödiga även om de perssas


553 Inlägg
3 juli 2009
#25
MrEricsson skrev:
torpis skrev:
MrEricsson skrev:

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

Frågan är vem som har problem...  Den som vet om att saker blir rackans varma eller Den som inte har en aning om det...

eller så har man bra kylning och inte får dem glödiga även om de perssas

Jag har då aldrig varit med om en 740/940 som inte har glött vid hårdkörning smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#26
MrEricsson skrev:
eller så har man bra kylning och inte får dem glödiga även om de perssas

Det är inte så det funkar...  en bensinmotor har en avgastemperatur som är så het att järn glöder.

Vad är förresten problemet med att det glöder? Konstaterade mest att det är lämpligt att kyla sin motor tills det slutat glöda innan man slår av motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#27
Chrill27 skrev:
MrEricsson skrev:
torpis skrev:

Frågan är vem som har problem...  Den som vet om att saker blir rackans varma eller Den som inte har en aning om det...

eller så har man bra kylning och inte får dem glödiga även om de perssas

Jag har då aldrig varit med om en 740/940 som inte har glött vid hårdkörning smile

Det är så på i princip alla bilar, dock sitter det ofta skyddsplåtar ivägen så att man inte ser grenrör/turbo och då inte heller ser att det glöder

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

553 Inlägg
3 juli 2009
#28
torpis skrev:
Chrill27 skrev:
MrEricsson skrev:

eller så har man bra kylning och inte får dem glödiga även om de perssas

Jag har då aldrig varit med om en 740/940 som inte har glött vid hårdkörning smile

Det är så på i princip alla bilar, dock sitter det ofta skyddsplåtar ivägen så att man inte ser grenrör/turbo och då inte heller ser att det glöder

Hehe, jo det är sant, Skrev mest som jag gjorde som ett svar till påståendet som skrevs wink

1 335 Inlägg
3 juli 2009
#29
_Butcher_ skrev:
Vad äre du menar som glöder? :S Om grenröret/turbon glöder efter hård körning har du ju problem... Då får motorn för lite bränsle... Bränslet i sig har en kylande effekt...

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

Jo jag har öppnat huven många gånger efter drifting tävlingarna och aldrig vart med om detta fenomen efter att jag ställde upp soppan tongue Därimot innan. Som sagt det är ett teken på för lite soppa! tongue

6 Inlägg
3 juli 2009
#30
citterar torpis
"Det är inte så det funkar...  en bensinmotor har en avgastemperatur som är så het att järn glöder."

en bensin motor har väl inte varma avgaser, kolla dieselrna, dem är ju hetare i avgaserna
Senast redigerat av macke_rova (4 juli 2009)

2 014 Inlägg
3 juli 2009
#31
torpis skrev:
Alecci skrev:
Köp en turbotimer och sätt på 1,5-2 minuter eller nåt så behöver du inte bekymra dig.

Kalasbra pryl men fan vad det kan bli fel om man glömmer den rackaren och vill slå av motorn igen och den inte stängs av.  typ om man har bränsleläcka eller växeln i inne i garaget  smile

Sätt foten på bromspedalen och släpp handbromsen så brukar de stänga av direkt. wink

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 juli 2009
#32
Tänk, medan ni står å kyler av er turbo efter att ha stressat förbi mig på motorvägen så rullar ja in o går hem, vem vann? tongue

Skämt åsido så har ja hört att man ska stå några minuter på tomgång, va väl runt 2 minuter de sa om saab 900 förr i tiden tror ja, annars brann dom, men de har säkert blivit bättre me tiden
Senast redigerat av Mortalis (3 juli 2009)


2 014 Inlägg
3 juli 2009
#33
Mortalis skrev:
Tänk, medan ni står å kyler av er turbo efter att ha stressat förbi mig på motorvägen så rullar ja in o går hem, vem vann? tongue

Inte om man har en turbo timer. Vem vann nu då? tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 juli 2009
#34
Tro mig, ja e avis faktiskt sad


1 237 Inlägg
3 juli 2009
#35
brukar ha den o stå på tomgång ca 30-60 sek vid hårdare körning, suger om man har polare med och är påväg nånstans så hoppar alltid polarna ut o är helt wtf sitter du kvar för. Blir att skaffa turbotimer snarast, segt utan hmm

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juli 2009
#36
Alecci skrev:
Mortalis skrev:
Tänk, medan ni står å kyler av er turbo efter att ha stressat förbi mig på motorvägen så rullar ja in o går hem, vem vann? tongue

Inte om man har en turbo timer. Vem vann nu då? tongue

Nästan så man känner sig dum här, men kan du förklara lite om hur en turbotimer fungerar? smile


1 335 Inlägg
3 juli 2009
#37
_DamnIt skrev:
Alecci skrev:
Mortalis skrev:
Tänk, medan ni står å kyler av er turbo efter att ha stressat förbi mig på motorvägen så rullar ja in o går hem, vem vann? tongue

Inte om man har en turbo timer. Vem vann nu då? tongue

Nästan så man känner sig dum här, men kan du förklara lite om hur en turbotimer fungerar? smile

En turbotimer håller igång motorn efter att du har tagit ur nyckeln, låst bilen och gått därifrån. Den stänger sedan av automatiskt när motorn har sjunkit till "normal" temp wink Brukar även finnas massa andra funktioner också på dom.

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juli 2009
#38
OphanWitehall skrev:
_DamnIt skrev:
Alecci skrev:

Inte om man har en turbo timer. Vem vann nu då? tongue

Nästan så man känner sig dum här, men kan du förklara lite om hur en turbotimer fungerar? smile

En turbotimer håller igång motorn efter att du har tagit ur nyckeln, låst bilen och gått därifrån. Den stänger sedan av automatiskt när motorn har sjunkit till "normal" temp wink Brukar även finnas massa andra funktioner också på dom.

Okej, tackar för svaret smile


1 639 Inlägg
3 juli 2009
#39
OphanWitehall: Så du menar alltså att alla volvo 940 får för dåligt med soppa orginal? tongue

Ta vilken orginal 940 ltt/ftt du vill och kör ut på motorvägen och gasa lite så ska du se att det glöder wink


1 335 Inlägg
3 juli 2009
#40
Munkis skrev:
OphanWitehall: Så du menar alltså att alla volvo 940 får för dåligt med soppa orginal? tongue

Ta vilken orginal 940 ltt/ftt du vill och kör ut på motorvägen och gasa lite så ska du se att det glöder wink

Har du någon gång kört en ny 940? nej tror inte det... dom har ju minst 10 år på nacken och bränsle systemet är ju garanterat inte vad det va när bilen va ny... spridarna sprayar garanterat inte lika bra idag som när bilen va ny för minst 9år sedan, är säkert massa avlagringar i alla slangar och allt detta genererar i att bilen inte får lika mycket soppa idag som när den va ny en gång i tiden wink


Sök