3594
Sök

Påkörd bakifrån

678 Inlägg
3 juli 2009
En förare har alltid plikt att hålla avstånd när dom kör ända grejen att du skulle åka ditt är att du har tvärbromsat utan ngn anledning och att det finns vittnen på att du skulle ha gjort det... sen du behöver inte oroa dig wink
Jag krocka för några veckor sen då förklara polisen detta för mig!

Cambrant
4 juli 2009
Har inte läst alla svar så du kanske får ett likadant svar nu.

Det är nästan alltid bakomvarande Bil B som åker på ansvaret i sådana fall. Det är dess skyldighet som förare att hålla avstånd och kunna stanna bilen innan en ev. kollidering. Det finns extremfall som tex, du blinkade inte, dina bromsljus funkade inte osv. Men istället för att det blir ditt fel då så blir det oftast förlikning eller delat ansvar försäkringsbolagen imellan just för att det är din skyldighet att hålla avstånd och kunna stanna i tid.

Jag är inte 100% på detta men 99% iaf smile

5 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Instämmer med tidigare talar, du har inte gjort något fel såvida du inte har vårdslöst bromsat hårt, tex tvärnitat i sista sekund. Vilket du förmodligen inte har gjort.

Du korsar cyklistens körfält och har därmed väjningsplikt mot denna så visst är detta korrekt med.

Om personen bestrider din skadeanmälan så kan du få lämna ytterligare uppgifter, jag tycker din ritning är väldigt enkel. Skriv lite namn på vägar och lite detaljer så kan du skicka med den förutom den lilla kartan ni förmodligen ritade på skadeanmälningspappret på plats.

Lycka till, glöm inte att uppdatera tråden när du har fått svar från försäkringsbolagen.

Jag kom på att jag skulle skriva här hur det gick när jag hade fått svar. Tanten tog på sig allt ansvar för olyckan och vi hade samma försäkringsbolag och de betalade allt. Så det löste sig! big_smile

Sök