Den ena övre är lätt att byta, skruven sitter åt rätt håll och går att få ut på plats. På den andra måste man ta ner fjäderbenet, det är inte skärskillt svårt heller, och demonteringen av benet påverkar inte hjulinställningen, det kan bara sitta på ett sätt.
Om den nya länkarmen inte är exakt lika som den gamla kan inställningen påverkas.
Föhoppningsvis har tidigare ägare monterat en ny skruv ute vid spindeln, och smort den ordentligt, om inte gör du på följande sätt:
Lossa muttern och kolla först om skruven rör sig, spruta på rostlösare och knacka med hammare runt där skruven går igenom, skrapa rent i spåren så rostlösaren tar sig in. Om skruven fortfarande inte rör sig kapar du av skruvens skalle, gör rent gängan, smörj den ordentligt lägg på några brickor, och dra på muttern igen, helst en ny mutter. Nu har du gjort en avdragare, för när du drar åt muttern så drar du ur skruven ur hålet, dra mutten, spruta rostlösare, knacka med hammaren, fyll på med brickor vart efter den kommer ut. Gängan går ju bara en bit, men när den är slut går skruven så pass lätt att du kan knacka ut resten med ett don.
Notera hur länkarmen pekar när du lossat den ute från spindeln, gummibussningen ska fjädra tillbaka den så den pekar som när bilen är nerhissad och står på hjulen, typ rakt ut, inte snett neråt.
Den nya ska du alltså montera och dra fast inne pekandes rakt ut, och sen pressa ner den i spindeln.
Lycka till.
Åker helst på is =)