3273
Sök

BMW vägrar att byta in Tyskimporterad M3:a ?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 juli 2009
#21
På tal om saab så köpte min kompis en 9-3-00 hos en saab handlare för ca ett år sedan, tror att han gav 69.000 för den då. 5 månader senare fråga han om inbyte och dom erbjöd 22.000, gissa om han blev tokig:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

DFFL
9 020 Inlägg
3 juli 2009
#22
Kristian_V skrev:
Med den svaga kronan, kan det kanske vara idé att sälja bilen till tyskland då?
Tyskarna hämtar ju bilar i sverige numera pga att det blir nästan gratis, då man får en jäkla massa dasspapper (=Kronor) för Euron.
Vill kompisen promt lämna bilen i byte hos samma handlare, kan han väl köpa den nya i Tyskland också.

Passar inte skon, provar man lådan... Vill BMW inte ha med sina egna bilar att göra, kanske man i alla fall bör ifrågasätta om den nya är nått att ha, då de inte vill ta i den gamla? (Ja jag vet att BMW gör jäkligt bra bilar, men frågan bör ställas.)

Att BMW inte vill ha en importerad M3 betyder inte att en E90 335 borde ifrågasättas som bil.
Det betyder att handlaren inte vill ha en importerad bil, svårare än så är det inte.

Därför bör frågan inte ens ställas.
Senast redigerat av FireTraXX (3 juli 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 juli 2009
#23
marwin_of_sweden skrev:
Om det nu var en bmw handlare borde han veta mycket väl att det bara tar honom några minuter via sin dator att ta reda på om mätaren är skruvad

tänkte precis skriva det.. kopplar dom upp den till datorn erl can bus erl vad det heter så får dom fram den riktiga mätarställningen, om nu det skulle vara skruvat... Idiot försäljare låter det som. kör till en annan bmw försäljare, som vill sälja en bil, så går han nog in till verkstadskillarna på andra sidan väggen och kollar mätarställningen om han emd är osäker...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2009
#24
AeroMalm skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Om det nu var en bmw handlare borde han veta mycket väl att det bara tar honom några minuter via sin dator att ta reda på om mätaren är skruvad

tänkte precis skriva det.. kopplar dom upp den till datorn erl can bus erl vad det heter så får dom fram den riktiga mätarställningen, om nu det skulle vara skruvat... Idiot försäljare låter det som. kör till en annan bmw försäljare, som vill sälja en bil, så går han nog in till verkstadskillarna på andra sidan väggen och kollar mätarställningen om han emd är osäker...

Ta aldrig det som en garanti, det går att skruva bilen så det är omöjligt att kolla i datorn. Det enda sättet att ta reda på om ställningen är korrekt är i så fall att spåra historiken bakåt.

Men oftast innebär detta att man får byta dyra delar, alltså är det inget man gör vinst på förutom nya och lite dyrare modeller.

Däremot, oftast är inte jobben så seriöst utförda. Alltså går det att se genom datorn. Det kan tex vara så att bilens chassinummer är manipulerat, men det korrekta står kvar i datorn osv...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

807 Inlägg
3 juli 2009
#25
detta med tyskimport börjar bli löjligt, tror verkligen försäljarna att bilar inte skruvas i sverige? Kan slå vad om att många av dom gör det! O sen så är jag övertygad om att tyskar är nog dubbelt så bättre på att dokumentera sina bilar, gäller bara o lägga ner lite tid på det.

Ang saab, det är nog inte alls konstigt att dom bara ger 15k. Jag hade en pegga 306 förut(5 år gammal 9000 mil på mätaren, gick in hos pegugeothandlare och skulle ha en fabriksny 406 coupé, jag fick 12k för den. Sa tack o hejdå, sålde bilen på blocket för 39k och köpte en Audi istället...

I'd rather die like a man, than live like a coward

8 883 Inlägg
3 juli 2009
#26
Skälet till att många bilhandlare inte tar importbilar i inbyte är att dom är svårsålda även med "oskruvade" mätare, finns även försäkringsbolag som inte ens tar i importbilar med tång förutom den lagstadgade trafikförsäkringen.

Fotograf på tierpidag.se

196 Inlägg
3 juli 2009
#27
volvoandy90 skrev:
Min flickväns farsas bil som var en t gul (gula lister o hela köret så en äkta sådan) fick dem 15 000 för. på rejmes.. skandal..

Utveckla gärna det där om "gula lister o hela köret", blev lite nyfiken.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Avstängd
512 Inlägg
3 juli 2009
#28
Tror nog dessa Bmw handlare vet att dessa import är tröga att sälja, helst i denna prisklass! Jag skulle aldrig köpa en begad importbil heller! Bara tjafs när de skall säljas..

Men vet att svenska bilar är en dröm att skruva mätare på! Helst om man köper dessa rätt ny med många mil, och 2 år mellan varje bilprovning, såg annons på Blocket, om "mätarservice", han fixade alla bilar..

1 798 Inlägg
4 juli 2009
#29
Importbilar handlar inte enbart om skruvade mätare som flertalet här inne verkar tro, det handlar om skicket som de kommer hit i.
Har jobbat (som plåtslagare) med BMW i många år och sett vad tyskarna (polacker) kan åstadkomma när det gäller "reparationer" av krockskadade bilar. Har sett måånga skräckkexempel på åtgärder som jag själv inte ens skulle få för mig att göra på en isbil eller liknande, verkligen skrämmande!
Har varit flertalet bilar som försäkringsbolaget vägrat åtgärd pga bilens skick innan nuvarande skada.
Man får in en bil med ett dörrbyte t ex, hänger på en ny dörr som inte får plats i öppningen!? det visar sig att bilen är rullad och den gamla dörren är slipad i falsarna för att stämma överens med öppningen.
Det är rambalkar som är "riktade" eller skarvade på fel ställe med ett resultat som inte är att önska vid en ny kollision osv osv... En importbil kan alltså vara direkt livsfarlig om det vill sig riktigt illa.
Jag är inte rädd för att köpa import om jag bara får studera bilen i fred några timmar, vad det gäller mätarställningen så är detta det minsta bekymret då man lätt kan få en uppfattning om transmissionens skick bara genom att provköra bilen.
Varför importerar man en bil? Jo för att spara/tjäna pengar, men bilar i t ex Tyskland kostar detsamma som i Sverige om skicket är identiskt vilket i de flesta fall innebär att de billigare bilarna är det något lurt med. Ju större hjul och ju mer "lull lull", ju risigare är bilen under ytan var t ex ett bra kännetecken i början på 2000-talet när det gällede importerade BMW.
Man kan givetvis hitta svensksålda exempel som också är av samma karaktär, men det är betydligt mer sällsynt.

Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!


blacken
4 juli 2009
#30
Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!

Så sant som det är sagt. Jag jobbade på en plåtverkstad när Tyskimport vågen kom igång, och djäklar vad en del kunder som lämnade in sin bilar hade blivit blåsta så det skrek om det. Aldrig att man köper en Tyskimport, har gjort en gång, aldrig mer..

283 Inlägg
4 juli 2009
#31
Hilmer skrev:
Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!

Har aldrig förstått varför man ger sig ut och importerar bil från tyskland eller USA om det finns likadana bilar i sverige.
Ok om det är en modell som aldrig funnits på svensk mark tidigare ex: Mitsubishi Legnum med dubbelturbo och v6.
M3-an finns ju och säljs i Sverige så jag förstår inte att man får för sig att inportera en sådan.

Håller dessutom med Hilmer.


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 juli 2009
#32
r2d2artur skrev:
Hilmer skrev:
Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!

Har aldrig förstått varför man ger sig ut och importerar bil från tyskland eller USA om det finns likadana bilar i sverige.
Ok om det är en modell som aldrig funnits på svensk mark tidigare ex: Mitsubishi Legnum med dubbelturbo och v6.
M3-an finns ju och säljs i Sverige så jag förstår inte att man får för sig att inportera en sådan.

Håller dessutom med Hilmer.

Enda anledningen jag kan se i dagsläget till att importera en bil med den svaga kronan är för att man just hittat en specifik modell i riktigt utmärkt skick. Utbudet är så mycket större ute på kontinenten och utrustningen för det mesta rikligare. Så det är helt enkelt för att man hittat en bil det svenska saltet i normalfall förstört i bra skick.

Men att importera en bil och tro man ska tjäna pengar, nej nej, 90-talet är förbi.

3 259 Inlägg
4 juli 2009
#33
Ja som nån tidigare skrev så är ju knappast mätarställningen det viktigaste att titta på en importbil.. Man får titta lite extra så bilen inte är skarvad med tuggummi o tejp ungefär! Minns i början på 2000-talet när en kund kom in på däckfirman som jag jobbade på då och skulle ha nya fina fälgar till sin nyinköpta BMW, var en 5 serie touring och bara 2-3 år gammal, killen var skitnöjd med sin kanonfina bmw, jag frågade om det var en import och ägaren svarade ja! Jag påpekade då för honom att varenda takstolpe hade grova rostskador som syndes under lacken(och då menar jag inte lite utan MYCKET rost som följde takstolpen hela vägen runt på mitten) och han sa "ja det är vanligt på dom här sa han som jag köpte den av".... alltså..  Ja, vad ska man säga...Taket var ju iaf garanterat bytt och inte fan var det seriöst gjort heller! Vad händer om man rullar i en sån bil med familjen inpackad i bak? Var takstolparna ens helsvetsade? Garanterat inte! Rätt svårt att få det lika stark som det var från början då det ofta är dubbelplåt i takstolpar tex...

Anledningen till detta att oftast tyskimportbilar är tattarlagade är för att folk köper dom för kaffepengar och som alla vet så skulle det inte gå att tjäna pengar på bilen om man lagade den 100% proffsmässigt för det kostar pengar! Det skulle kosta lika mycket som att köpa en färdig fin bil... så det är självklart att det tattas ihop så billigt som möjligt! Dessutom går det inte att kontrollera en import lika lätt om den varit krockad nångång som en svensksåld! Därför håller iaf jag mig undan från importbilar sen får endel säga att dom är hur bra som helst! Så ligger det till iaf!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

336 Inlägg
4 juli 2009
#34
Är inte alla BMW importerade från Tysland tongue

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 juli 2009
#35
Jag tycker det är helt rätt av BMW att inte byta in importbilar. Går jag in i en BMW-hall, Mercedes-hall eller Audi-hall så vill jag inte se en massa importvrak där inne med en massa konstiga specifikationer. Det SKA vara Svensksålda bilar.

Det fuskas MYCKET MER med importbilar än med Svensksålda. Utan tvekan.

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2009
#36
blacken skrev:
Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!

Så sant som det är sagt. Jag jobbade på en plåtverkstad när Tyskimport vågen kom igång, och djäklar vad en del kunder som lämnade in sin bilar hade blivit blåsta så det skrek om det. Aldrig att man köper en Tyskimport, har gjort en gång, aldrig mer..

Bland det löjligaste jag sett här på Garaget

Var så god att komma ner till Halmstad och inspektera min 328, du kommer varken hitta falsk mätarställning eller några krockreperationer.

För övrigt importerade farsan bilar från Tyskland både före, under och efter den sk. importvågen. Det är bara att inse att rätt import från Tyskland är i fan så mycket bättre än en Svensksåld.

Dessutom, att skruva, förfalska (i fall om stöld tex) eller inte upplysa en köpare om att bilen varit krockad är brott som (och alltid har) straffas hård där. Alltså är det sällan bilar förfalskas i tyskland utan när de anländer hem till Sverige.

Och eftersom bilarna ofta (nästan alltid) skruvas i Sverige är det enkelt att kontrollera om det är skruvat, kolla bara bilens tyska regbevis och kolla upp ställningen med detta, kontakta ev. tidigare ägare om det behövs. Men detta är svensson för lat för, enklare att ta chansen och gråta ut i tidningen om det går åt helvete.

Dessutom skruvas det med svensksålda bilar också, bara inte i samma omfattning. En svenksåld bil är skruvarens dröm då ingen kommer ifrågasätta mätarställningen eftersom "den är ju sv-såld"

Det är nästan alltid enkelt att "avslöja" en falsk bil. De som klagar över tysklandsimporter är de som är för dumma för att se de uppenbara tecknen. Däremot kan jag hålla med till viss del om att man inte vill se importer med annorlunda spec i en återförsäljarhall.

*Detsamma gäller Mercedes, Audi, Jaguar, Volvo eller andra bilar som är importer*
Senast redigerat av Rquired (4 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 150 Inlägg
4 juli 2009
#37
master_lars skrev:
En M3:a är väl lite mer speciell än en vanlig svenssonbil. Dyra i inköp, dyra i drift (försäkring och liknande om man jämnför med en snik), så historiken kring bilen blir allt viktigare. Bara för att bilen är köpt i Tyskland behöver den inte var skruvad. Som någon tidigare sa, åk till en annan bmw-återförsäljare och hör med dem.

Att sedan Saab inte skulle ge mer än 15 000 i inbyte tror jag inte ett dugg på. Du har "hört det" räcker inte, de ger nog inte mer än ngn annan, för de vill ju sälja nya bilar. Oftast hamnar ju inbytesbilar någon annan stans än hos återförsäljaren.

de stämmer nog för här istan får man inte mer 10k för 98 99 typ smile


3 259 Inlägg
5 juli 2009
#38
Rquired skrev:
Det är nästan alltid enkelt att "avslöja" en falsk bil. De som klagar över tysklandsimporter är de som är för dumma för att se de uppenbara tecknen. Däremot kan jag hålla med till viss del om att man inte vill se importer med annorlunda spec i en återförsäljarhall.

Kan garantera dig att det finns fusklagningar som ingen människa i världen skulle upptäcka om dom inte skruvade isär bilen först.. Och det har man ju kanske inte alltid möjlighet till om man åker o tittar på en bil! Så det där var nog lite överdrivet.. Jag klagar på tyskimporter för att alla tyskimporter jag varit o tittat på har alla uppenbara tecken som du pratar om! (importerade nåt år efter dom var helt nya, dåligt lackade eller olackade bärande delar/rambalkar i fronten eller i baken, skramliga o rassliga med 12000mil på mätaren osv osv osv) och tillslut ledsnar man på att visa intresse för importbilar.. Jag vågar satsa mycket pengar på att chansen att bli lurad ökar markant om man åker o tittar på en import jämfört med en svensksåld även om det fuskas mycket med svensksålda också, dock mycket mätarställning! Men som sagt så är det inte mätarställningen som jag tittar på utan skicket i helhet! En norrlandsbil med 40.000mil kan vara i mycket bättre skick än en 08 bil som gått 10.000mil tex.. Det är mest krockskade reparationerna jag är orolig för! Det är knappast lika stor omfattning på skadereperationer av skräckexempel på svenssonbilar som på import! Sen att det finns seriösa importörer som din far utesluter jag givetvis inte! Men inte är dom lika vanliga som tattarna som är ute efter snabba oärliga pengar!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (5 juli 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

179 Inlägg
5 juli 2009
#39
Har för mig att det e lag i Tyskland på att noga dokumentera alla ev reparationer på bilarna..

För övrigt håller jag med Rquired!!


3 259 Inlägg
5 juli 2009
#40
Pelle84 skrev:
Har för mig att det e lag i Tyskland på att noga dokumentera alla ev reparationer på bilarna..

För övrigt håller jag med Rquired!!

Ja det hjälper ju inte ett dugg eftersom 99% av tattar-reparationerna görs när bilarna lämnat tyskland..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök