blacken skrev:
Att köpa en tyskimporterad BMW:
Frågan är inte OM man blir lurad, utan hur mycket!
Så sant som det är sagt. Jag jobbade på en plåtverkstad när Tyskimport vågen kom igång, och djäklar vad en del kunder som lämnade in sin bilar hade blivit blåsta så det skrek om det. Aldrig att man köper en Tyskimport, har gjort en gång, aldrig mer..
Bland det löjligaste jag sett här på Garaget
Var så god att komma ner till Halmstad och inspektera min 328, du kommer varken hitta falsk mätarställning eller några krockreperationer.
För övrigt importerade farsan bilar från Tyskland både före, under och efter den sk. importvågen. Det är bara att inse att rätt import från Tyskland är i fan så mycket bättre än en Svensksåld.
Dessutom, att skruva, förfalska (i fall om stöld tex) eller inte upplysa en köpare om att bilen varit krockad är brott som (och alltid har) straffas hård där. Alltså är det sällan bilar förfalskas i tyskland utan när de anländer hem till Sverige.
Och eftersom bilarna ofta (nästan alltid) skruvas i Sverige är det enkelt att kontrollera om det är skruvat, kolla bara bilens tyska regbevis och kolla upp ställningen med detta, kontakta ev. tidigare ägare om det behövs. Men detta är svensson för lat för, enklare att ta chansen och gråta ut i tidningen om det går åt helvete.
Dessutom skruvas det med svensksålda bilar också, bara inte i samma omfattning. En svenksåld bil är skruvarens dröm då ingen kommer ifrågasätta mätarställningen eftersom "den är ju sv-såld"
Det är nästan alltid enkelt att "avslöja" en falsk bil. De som klagar över tysklandsimporter är de som är för dumma för att se de uppenbara tecknen. Däremot kan jag hålla med till viss del om att man inte vill se importer med annorlunda spec i en återförsäljarhall.
*Detsamma gäller Mercedes, Audi, Jaguar, Volvo eller andra bilar som är importer*