2816
Sök

Bygga ljud i bilen...tips

41 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Hur får ja fram ljudet i en saab 9-5 sedan från skuffen till kupen..ska koppla in 2 12" basar?? Har en låda nu, där basarna spelar mot varandra med låter knappt inne i bilen..nån som har tips hur man ska göra med den nya lådan. Dom basarna ja ska köpa ska ha en sluten låda tror ja

21 761 Inlägg
4 juli 2009
Vad heter dina basar, modellnamn?

Bandpasslåda är ett alternativ, då går det att få in allt ljud i kupen. Fast jag behöver veta vilka basar det handlar om eftersom inte alla basar passar i den lådtypen. smile

Om det finns skidlucka i ryggstödet så kan man ha en "vanlig" låda och låta basarna spela genom luckan, då får man också in ljudet under förutsättning att det är tätt mellan baffel och ryggstöd.

2 665 Inlägg
4 juli 2009
Vänta med att handla till du fått bra råd. Mitt råd är att du använder basreflex eller bandpass. Där du drar röret upp i hatthyllan i ett nytt hål eller där orginal högt sitter som du skruvar bort.
Sluten kan funka om du har 1st 12" precis bakom skidlucka och tar bort skidsäckar o annat krams som är ivägen. Så får du in basljudet o det låter troligen riktigt bra.

Din bil är alltså för välbyggd o isolerad. Om alla var det skulle inte alla Ungdomar montera basen bakåt hi hi.
Senast redigerat av Rickard-v (4 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 074 Inlägg
4 juli 2009
Fin bil! basreflex funkar kanon i den...

skål  big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

41 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad heter dina basar, modellnamn?

Bandpasslåda är ett alternativ, då går det att få in allt ljud i kupen. Fast jag behöver veta vilka basar det handlar om eftersom inte alla basar passar i den lådtypen. smile

Om det finns skidlucka i ryggstödet så kan man ha en "vanlig" låda och låta basarna spela genom luckan, då får man också in ljudet under förutsättning att det är tätt mellan baffel och ryggstöd.

Det är 2 st Gas Alpha 1225x.har aldrig byggt en låda så en ritning vart får man tag i sån?

41 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Fin bil! basreflex funkar kanon i den...

skål  big_smile

Jaha säger du de..hur ska man bygga, har du nå tips..hörde att dom spelar bäst i en sluten låda med hela skuffen är ju sluten så man måste ju ha rör upp nån stanns

6 851 Inlägg
5 juli 2009
Rickard-v skrev:
Din bil är alltså för välbyggd o isolerad. Om alla var det skulle inte alla Ungdomar montera basen bakåt hi hi.

Tyvärr är 9-5orna INTE det. Nu har jag inte sedan utan kombi. Men, enligt mej så är dem org. inte alls bra dämpade. Mycke vägljud, vindbrus m.m..Dämpning är ett måste i dessa bilar om man vill ha det normaltyst.

Sorry för OT.
Senast redigerat av TT-Avant (5 juli 2009)

41 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Så svårt att få fram ljudet bara..har du nå råd från en saab ägare till en annan fastän ja har sedan:)

21 761 Inlägg
5 juli 2009
Kurtan84 skrev:
Det är 2 st Gas Alpha 1225x.

De basarna passar bra i bandpasslåda, då kan du lätt få in allt ljud i kupen eftersom man helt enkelt drar upp porten från lådan genom hatthyllan. smile

Du kan höra med evilaudio här på forumet om du vill, han har kanske något lämpligt förslag på bandpasslåda. Själv har jag inte testat dessa basar, men jag har ett beräkningsprogram som kan räkna ut såna lådor. Om du inte får förslag på låda så kan jag försöka hjälpa dig.

6 851 Inlägg
5 juli 2009
Hur har du byggt lådan? Vad har du för steg? Är det portad eller sluten låda?

Sök