swed2009 skrev:
Tack för dina utförliga svar.
Har funderat att lämna in den på Ditec-behandling till hösten, men har läst både postitiva och negativa kommentarer om detta, så jag vet faktiskt inte. Dessutom kostar det ju en slant.
GLÖM VAD FIRMAN HETER, HÖR RUNT VILKEN FIRMA SOM ÄR DUKTIG ISTÄLLET. HAFT KUNDER SOM GÅTT FRÅN DITEC TILL MIG, SÅ INARBETAT NAMN TAR BARA MER BETALT!
Helst vill jag göra det mesta själv, då jag är intresserad och vill lära mig. Förstår självklart att man inte själv kan lägga på ett lackskydd som Ditecs, men om man ändå skulle lägga på ett själv, går det att få ett bra skydd då? Vad bör man använda för produkter? och hur långt skydd kan man uppnå ungefär?
LÄGGER DU PÅ FIREGLAZE SÅ KOMEMR DU VARA RIKTIGT NÖJD! HÅLLBARHET PÅ CA 12MÅNADER OM MAN SKÖTER BILEN BRA.
Som jag skrev förut så har jag bara polerat bilar för hand förut, dock då lite äldra bilar men fått bra resultat.
TYCKER DU RESULTATET BLEV BRA FÖR HAND SÅ KOMMER DU BLIR RIKTIGT NÖJD MED MASKIN.
Förstår att man måste använda polermaskin för att få bästa resultat. Många skriver att det är lätt att använda en sådan, och risken för skador är minimal.
Tänkte i såfall på denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98894
EN SÅDAN ELLER EN FRÅN CLAS OHLSSON.
Man skulle visst använda andra polerhättor? vilka rekommenderas då?
SPRÄNGDA TRISSOR ÄR VÄLDIGT ALLROUND. OCH SVARTA TILL PÅLÄGGNING AV LACKSKYDDET.
Är det dumt att testa polermaskin? nån gång måste ju bli den första, men jag vill inte skada bilen.
SKADAR INTE LACKEN MED EN DUBBELTRISSA FRÅN BILTEMA.
Finns det något bra och färdigt paket att köpa med allt jag behöver, för att få en fin glans och sedan lackskydda?
GÖR DET SÄKERT, KOLLA RUNT PÅ NÄTET SÅ HITTAR DU NOG.
När man tvättar bilen, rekommenderas några speciella svampar?
JAG REKOMENDERAR MIKROFIBERSVAMP. MKT SKONSAM MOT LACKEN OCH EEKONOMISK I LÄNGDEN.
Vilket shampo ska man använda?
HAR INTE PROVAT DET SENASTE ÄN, SÅ HÅLELR DET FÖR MIG SJÄLV TILL JAG TESTAT RIKTIGT.
När man lägger på polish / vax för hand, vad ska man använda då?
MASKIN MED SVARTA TRISSOR OCH LÄGSTA VARVTAL. LACKSKYDD SKA LÄGGAS PÅ, INTE POLERAS MED.
Ang. insynsskydd, så kanske jag skrivit fel, menar det skydd man kan dra över, så att inte bagaget i bagagerummet synd. Kanske heter något annat?
JAG SOM MISSUPPFATTADE DIG.
Vill någon göra en lista 1, 2 osv på ett komplett paket, för att jag ska ordna ett bra lackskydd på min bil ( allt från avfettning, svampar till lackförseglingsprodukt ) så skulle jag bli mycket tacksam.
ORKAR TYVÄRR INTE. FÖR MKT JOBB. LEDSEN!
Alla tips tas tacksamt emot.