3177
Sök

Behöver tips ang vax

55 Inlägg
7 juli 2009
#61
swed2009: det är mycket information som du har fått i dig på kort tid och du kommer missa väldigt mycket egentligen. Prorecond har eget forum, gå in där istället och LÄS i lugn och ro. Finns redan allt för frågor.

Eftersom du har en ljusfärg bil så vax är inget att ha då kommer du märka knappt någon skillnad. Så FireGlaze kommer du långt med.

Sen köp aldrig en liter av polerings medel då kommer det stå och damma bara. Köp förpackning på 250ml, det räcker väldigt långt.

52 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#62
dj_evil: Ja mycket information blir det :-) har sammanställt en massa bra tips. Ja jag har sett det forum du tipsar om, verkar ju också kanon, ska kika mer på det.

Japp ska köra med Fireglaze.
Senast redigerat av swed2009 (7 juli 2009)

55 Inlägg
7 juli 2009
#63
Samma sak var det också när jag började, så såg ja ut yikes. Mitt bästa tips till dig skriv ner allt i ordning va ska du göra osv...

Och läs på den där forum, du kommer få rätt mycket hjälp, även speedman finns ju där dock under annat nickname smile

Lycka till!

52 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#64
dj_evil; Tackar, ja jag har sammanställt och skrivit ut en bra lista.

Ja "speedman" har bidragit med mycket bra info.

Får se om jag finner honom i det andra forumet då, hehe

735 Inlägg
9 juli 2009
#65
Speedman skrev:
All applicering av lackskydd ska INTE poleras, utan lägga på med tunn yta av medlet. Varken mer eller mindre. Ytan ska bli matt.
Rekondarna på ProReconds forum verkar köra 2 varv med powerglaze på bilarna som slutfinish. Det första varvet polerar dom med lackskyddet och det ska tydligen bli en riktigt fin glans big_smile

Jag kör också med biltemas dubbelhättade och tänkte prova denna metod. Efter polering med Power finish polera upp extra glans med powerglaze på högsta hastigheten med svart mjuk trissa tills medlet försvinner. Sen avsluta med att lägga på powerglaze med lägsta hastigheten och torka av efter en timme.

1 339 Inlägg
9 juli 2009
#66
tobee skrev:
Speedman skrev:
All applicering av lackskydd ska INTE poleras, utan lägga på med tunn yta av medlet. Varken mer eller mindre. Ytan ska bli matt.
Rekondarna på ProReconds forum verkar köra 2 varv med powerglaze på bilarna som slutfinish. Det första varvet polerar dom med lackskyddet och det ska tydligen bli en riktigt fin glans big_smile

Jag kör också med biltemas dubbelhättade och tänkte prova denna metod. Efter polering med Power finish polera upp extra glans med powerglaze på högsta hastigheten med svart mjuk trissa tills medlet försvinner. Sen avsluta med att lägga på powerglaze med lägsta hastigheten och torka av efter en timme.
Menar du inte Fireglaze? roll


52 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#67
Hur gör man när man kör med poleringsmaskin på såna ställen där det är svårt att komma åt?

På dörrarna, runt rutan går väl inte att köra?

Man måste ju polera eller lägga på lackskyddet för hand då, vad ska man använda då?

Kan man komma åt nära gummi/plastlisterna, eller blir det för hand runt dessa också?

Några specilla dukar?

Finns det några bra filmklipp där dom polerar med liknande maskin som Biltema dubbla ?
Senast redigerat av swed2009 (9 juli 2009)

1 488 Inlägg
9 juli 2009
#68
swed2009 skrev:
Hur gör man när man kör med poleringsmaskin på såna ställen där det är svårt att komma åt?

På dörrarna, runt rutan går väl inte att köra?

Man måste ju polera eller lägga på lackskyddet för hand då, vad ska man använda då?

Kan man komma åt nära gummi/plastlisterna, eller blir det för hand runt dessa också?

Några specilla dukar?

Finns det några bra filmklipp där dom polerar med liknande maskin som Biltema dubbla ?
Polera en yta på 40x40cm åt gången, dra från vänster till höger, sen uppifrån och ner. Helt enkelt ska du inte missa någon del på ytan. Du behöver ingen tryck på maskinen, låt den gå själv.

Maskera alla svarta plastlister, så kan du lugnt närma dig med maskinen. Jag kör endast förhand under dörrhandtagen och precis under backspeglarna, allt annat kommer jag åt med maskinen.

1 488 Inlägg
9 juli 2009
#69
Vore jag du hade jag handlat följande:

2st 115mm(85-max115mm passar på biltemamaskinen) av dessa polertrissor för att lägga på fireglaze med biltemamaskinen: http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=173

Detta paketet med 3st kvalitetsdukar (Microfiber) för avtorkning av lackskyddet (De är tvättbara och kan återanvändas)
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=365

Finaltouch på sprayflaska (Sprit). Applicera sen bara torka med en microfiberduk, lämnar en ren och fin yta för att lackskydda.
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318

52 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#70
itouch skrev:
swed2009 skrev:
Hur gör man när man kör med poleringsmaskin på såna ställen där det är svårt att komma åt?

På dörrarna, runt rutan går väl inte att köra?

Man måste ju polera eller lägga på lackskyddet för hand då, vad ska man använda då?

Kan man komma åt nära gummi/plastlisterna, eller blir det för hand runt dessa också?

Några specilla dukar?

Finns det några bra filmklipp där dom polerar med liknande maskin som Biltema dubbla ?
Polera en yta på 40x40cm åt gången, dra från vänster till höger, sen uppifrån och ner. Helt enkelt ska du inte missa någon del på ytan. Du behöver ingen tryck på maskinen, låt den gå själv.

Maskera alla svarta plastlister, så kan du lugnt närma dig med maskinen. Jag kör endast förhand under dörrhandtagen och precis under backspeglarna, allt annat kommer jag åt med maskinen.
Tack, det låter ju ganska enkelt ju :-)

När du kör för hand, under dörrhantag m.m, vad använder du då för duk?
Senast redigerat av swed2009 (9 juli 2009)

52 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#71
itouch skrev:
Vore jag du hade jag handlat följande:

2st 115mm(85-max115mm passar på biltemamaskinen) av dessa polertrissor för att lägga på fireglaze med biltemamaskinen: http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=173

Detta paketet med 3st kvalitetsdukar (Microfiber) för avtorkning av lackskyddet (De är tvättbara och kan återanvändas)
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=365

Finaltouch på sprayflaska (Sprit). Applicera sen bara torka med en microfiberduk, lämnar en ren och fin yta för att lackskydda.
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318
Ok nu vet jag precis vad jag ska köpa.

Tack för hjälpen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 juli 2009
#72
det senaste jag har provat nu är Meguiars, å det funkar bra måste jag säga, nu har jag ingen aning om hållbarhet å så då jag oavsett skicken lägger en ny vax i månaden... jag gör för hand, för varför maskin? stora delar av bilen måste man ändå bara göra för hand... visst, jobbigare, men tar längre tid? det vetefan... å sämre resultat? håller jag nog inte med om, kolla bara bilen, på bilderna så är ändå vaxlagret över en månad gammal... å varför på med konservering? jag vaxar häldre oftare... visst, repor tar man lättare med maskin, det blir ganska jobbigt för hand...

(bilderna är gjorda med Turtle Extreme CAR VAX) nya bilder efter meguiars behandlingen kommer när jag är färdig med behandlingen...
Senast redigerat av Xoff (9 juli 2009)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 juli 2009
#73
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic … 86c0c36a75

Bra tråd om hur du ska göra med Fireglaze.
Personligen använde jag torktid tills man såg att medlet torkat så att säga innan ja tog bort de, å då använde jag microfiberduk för att ta bort de.
Köpte trissor på prorecond för polering, de lila tror ja de va, körde mjuka sonaxtrissor ja hade för lackskyddet.

Köpte de där lackskyddspaketet de har med massa skit som du länkat till tidigare i tråden, kanonbra.
Körde också med biltemas maskin (också nybörjare) och blev väldigt nöjd!



Sök