3627
Sök

Skeva bromsskivor?

1 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#1
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Bilgalen
89 Inlägg
5 juli 2009
#2
den högra kan ge vibrationer, hör med en verkstad om toleranserna för din bil.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

145 Inlägg
19 oktober 2009
#3
tja, lånar denna tråd lite, jag har precis köpt en volvo 944 -97, han jag köpte den av sa att bromsskivor och belägg behövde bytas, när jag provkörde så vibbrerade det när jag bromsa, nu efter 7dagar så vibbrerar det inte lika mycket längre, däremot har det börjat skrika om bromsarna. frågan är ska jag byta skivor och belägg eller bara belägg? är det framskivorna som kan göra så att det vibbrerar eller kan tex en skiva bak vara skev?
mvh Robban

268 Inlägg
19 oktober 2009
#4
-HardcOre- skrev:
tja, lånar denna tråd lite, jag har precis köpt en volvo 944 -97, han jag köpte den av sa att bromsskivor och belägg behövde bytas, när jag provkörde så vibbrerade det när jag bromsa, nu efter 7dagar så vibbrerar det inte lika mycket längre, däremot har det börjat skrika om bromsarna. frågan är ska jag byta skivor och belägg eller bara belägg? är det framskivorna som kan göra så att det vibbrerar eller kan tex en skiva bak vara skev?
mvh Robban

det är skivorna som är kass.  byter man skivor ska man också byta belägg.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

145 Inlägg
19 oktober 2009
#5
okej, men är det bara i fram eller kan det vara i bak dom är dåliga?

268 Inlägg
19 oktober 2009
#6
-HardcOre- skrev:
okej, men är det bara i fram eller kan det vara i bak dom är dåliga?

skakar det mycket i ratten när du bromsar?  isf är det fram smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

145 Inlägg
19 oktober 2009
#7
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

336 Inlägg
19 oktober 2009
#8
Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

268 Inlägg
19 oktober 2009
#9
-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

1 697 Inlägg
19 oktober 2009
#10
SaaB_Turbo skrev:
Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

Japp det får man ut med en klocka smile Men är dem skeva är det bara att svarva ner dem.


336 Inlägg
19 oktober 2009
#11
Juvakka skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Sport_RoKa skrev:
Skeva bromsskivor?

--------------------------------------------------------------------------------

Hej jag undrar hur skeva skivor kan vara utan att man får vibrationer?

Jag har plockat bort mina och satt upp i chuck och på vänster sida har jag 0.05 mm skevhet och på höger 0.1 mm.

Kan det vara tillräckligt för att få vibrationer i ratten i runt 110 km/h?

OBS vet att mina fälgar är balanserade.

Får du ut det av att sätta upp dom i en chuck, är det inte bättre och bara mäta på dom med sjutmått eller på en planskiva tongue

Japp det får man ut med en klocka smile Men är dem skeva är det bara att svarva ner dem.

menar bara att om man spänner upp den i en chuck utan att plana av det man spänner i så är det inge vidare pålitligt tongue

men att 0,1 mm skulle få bilen och vibrera har jag svårt och tro.
Vart är skivan skev? är det på "bromsdelen" eller vad vad man ska säga som är skev så ligger den ju inte imot när man kör.
Senast redigerat av SaaB_Turbo (19 oktober 2009)

145 Inlägg
19 oktober 2009
#12
Freddy_Fish skrev:
-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

skivorna är inte slut men det måste ju vara att dom har slagit sig i så fall, men jag ska byta belägg runtom imorron och kolla alla skivor engång till och slutar det inte så får man ju byta skivorna också det är ju inte mer än så smile

tack för svaren

336 Inlägg
19 oktober 2009
#13
-HardcOre- skrev:
Freddy_Fish skrev:
-HardcOre- skrev:
det gjorde det för en vecka sen, nu skakar det bara ibland, men nu har bromsarna börjat skrika i stället.

okej hur ser belägg och skivor ut?  verkar som det behöver en översyn?

skivorna är inte slut men det måste ju vara att dom har slagit sig i så fall, men jag ska byta belägg runtom imorron och kolla alla skivor engång till och slutar det inte så får man ju byta skivorna också det är ju inte mer än så smile

tack för svaren

Skulle tippa på att skivorna har blivit skeva, kompisen gjorde samma sak och bytte bara klossarna men felet kvarstod, och fick byta skivorna dagen efter han bytte klossarna, dubbelt arbete. Skulle jag vara du skulle jag ta allt på en gång tongue
Senast redigerat av SaaB_Turbo (19 oktober 2009)

12 086 Inlägg
19 oktober 2009
#14
Tänk på chucken på en äldre svarv inte alltid är 100, att den shevar en tiondel är inget ovanligt.
Klocka upp skivan så den blir rak mot navet sen är de bara dra av skivan, jag brukar även dra ett slick inne i navet då är allt som snurrar helt paralellt förutom fälgen, men skulle den skeva en tia gör det ingenting.

En skiva som skevar 0.1 känns kanske inte, men säg att den är 0.1 tjockare på en del av skivan känns det.

336 Inlägg
20 oktober 2009
#15
Kan förstå att det känns om man bromsar men inte när det ligger fritt om skivan är lite tjockare, men det kanske det gör.

12 086 Inlägg
20 oktober 2009
#16
SaaB_Turbo skrev:
Kan förstå att det känns om man bromsar men inte när det ligger fritt om skivan är lite tjockare, men det kanske det gör.

Nej, när man bromsar. Det ska till mkt mer för att de ska kännas utan att man bromsar.

145 Inlägg
21 oktober 2009
#17
hallooj, skrev ju tidigare itråden om skivor och belägg, och idag bytte jag skivor fram och belägg fram.

jag har kört hem bilen från garaget 1mil, och har kört i 50km/h inga onödiga/hårda inbromsningar, körde lite lugnare än vanligt också, väl hemma svänger in på parkeringen 5-10km/h svänger in på "rutan" och bromsarna skriker till när jag stannar.?

Fråga: varför skriker mina helt nya bromsar? kan det vara i bak det skriker? kan det vara så i början, med nya skivor/belägg? (dock så har jag aldrig varit med om det tidigare när jag bytt skivor/belägg)

Och självklart gjorde jag rent allt innan montering.

Tacksam för svar

Avstängd
115 Inlägg
21 oktober 2009
#18
skruva åt hjulen hahah  kan va det oxå ..jag hadde det problemet 3 av 4 skruvar va lösa

Avstängd
115 Inlägg
21 oktober 2009
#19
skrikdämpningsplatta ?

145 Inlägg
21 oktober 2009
#20
Craazy_ skrev:
skrikdämpningsplatta ?

okej, får köpa det imorron.
hur monterar man det? har aldrig använt såna?
Senast redigerat av -HardcOre- (21 oktober 2009)


Sök