2063
Sök

MC kort i uddevalla.

827 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
ja e för tillfället arbetssökande o har inte mkt planerat på dagarna så ja tänkte börja ta MC kort nu på måndag.
Så ja tänkte kolla om nån som har tat elr håller på att ta mc kort i uddevalla o kan ge tips om vilket ställe som e bäst.
ja tog mitt b-kort på trestads körskola men tyckte visa va lite väl griniga där hmm

tacksamm för svar

918 Inlägg
5 juli 2009
Jag tar inte och håller inte på men när jag tog moppekort så gjorde jag utbildningen hos einar svenssons eller vad det hette, trevliga pers där smile

827 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Ante90 skrev:
Jag tar inte och håller inte på men när jag tog moppekort så gjorde jag utbildningen hos einar svenssons eller vad det hette, trevliga pers där smile

ok... min syster tog sit b-kort där o hon tyckte tvärtom.

9 108 Inlägg
6 juli 2009
Fick tips för ett par år sedan när jag skulle ta mc-kort om Svenssons, han kör tydligen BMW 650GS också och det är en ruggigt bra körskolehoj. ABS och lika lättkörd som en moppe ungefär smile

Jag tog på Vargöns trafikskola i Vänersborg och dom köpte också in 650GS där lagom till jag skulle ha uppkörning.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 juli 2009
Var länge sedan nu(2001) men jag tog både B och A på Centrala Trafikskolan.
Inför uppkörning för MC räckte det med 8 lektioner tror jag... utan att övningsköra något hemma.

Jag hade ju kört moped i flera år och hojarna på körskolor är ju ungefär som en trimmad moppe... big_smile
Senast redigerat av TCG (6 juli 2009)

827 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
TCG skrev:
Inför uppkörning för MC räckte det med 8 lektioner tror jag... utan att övningsköra något hemma.

Jag hade ju kört moped i flera år och hojarna på körskolor är ju ungefär som en trimmad moppe... big_smile

ok... ja ska nog inte köra i skola alls.
ja ska nog bara plugga och boka ett teori prov kostar ju typ bara 250kr o ja fick 62p sist gång ja gjorde det så det ska inte va nåra problem, sen tänkte ja köpa en cykel ny o övningsköra med min pappa o sen boka en uppkörning när ja känner mig redo.
Tänkte köpa mig en KTM 525cc motard typ -03 o uppåt, men då måste ja väl låna min pappas cykel some  en Virago 1100cc för ja måste väl köra uppkörningen med en cykel med över 700cc för att få tung (obegränsad) ?

963 Inlägg
7 juli 2009
Andree skrev:
TCG skrev:

ok... ja ska nog inte köra i skola alls.
ja ska nog bara plugga och boka ett teori prov kostar ju typ bara 250kr o ja fick 62p sist gång ja gjorde det så det ska inte va nåra problem, sen tänkte ja köpa en cykel ny o övningsköra med min pappa o sen boka en uppkörning när ja känner mig redo.
Tänkte köpa mig en KTM 525cc motard typ -03 o uppåt, men då måste ja väl låna min pappas cykel some  en Virago 1100cc för ja måste väl köra uppkörningen med en cykel med över 700cc för att få tung (obegränsad) ?

Teoriprovet för MC är busenkelt om man klarat B. Jag tyckte det var samma frågor om igen men med en MC på bilderna. smile

Krav på MC för uppkörning med Behörighet A (obegränsad) är som du säger:
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Ovanstående är från vägverkets nya informationssite:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … ov/Fordon/

Prova att köra din fars hoj mellan konor samt i en garagevändning. Jag har inte en aning om hur en sån är att köra krypkörning med men troligtvis smidigare än min ZX-10R... big_smile

Kanon..
1 473 Inlägg
7 juli 2009
TCG skrev:

8?!
3 räckte gott o väl tyckte min körskolelärare.

Man kan ju redan trafiken o allting, de enda man behöver göra e ju att känna på hojen lite o öva lite på manöverbanorna.

9 108 Inlägg
7 juli 2009
Bygg upp manöverbanorna (har för mig det står i boken hur dom ser ut?) och pröva med din farsas hoj så får du se, har du tur står högfartsbanan uppbyggd och klar ute på raksträckan som går förbi Ursand i Vänersborg wink Övningskör dit och kika någon dag.

Antal lektioner är extremt olika, vill man ta det på 3 lektioner och bara träna manöverbanor och någon körning på väg och lära sig själv sedan eller vill man lära sig köra hoj rätt från början är väl frågan man ska ställa sig. På 6-7 lektioner hinner man gå igenom alla olika moment i körningen och sedan kanske det är något man vill träna mer på. Tror jag tog 7 (40-minuters) och en innan uppkörningen, allt gick utan problem och då hade jag aldrig kört innan. Detta har diskuterats förr på forumet, konstigt nog har alla uppfattningen om att det är jättelätt avklarat på 2-3 lektioner men snittet är bra mycket högre så det är lika bra att vara på den säkra sidan, men allt går såklart wink

Räkna med 10k för allt, bara uppkörningen kostar ca 2300 så det känns dumt att kugga.

Kanon..
1 473 Inlägg
7 juli 2009
MilleN skrev:
Bygg upp manöverbanorna (har för mig det står i boken hur dom ser ut?) och pröva med din farsas hoj så får du se, har du tur står högfartsbanan uppbyggd och klar ute på raksträckan som går förbi Ursand i Vänersborg wink Övningskör dit och kika någon dag.

Antal lektioner är extremt olika, vill man ta det på 3 lektioner och bara träna manöverbanor och någon körning på väg och lära sig själv sedan eller vill man lära sig köra hoj rätt från början är väl frågan man ska ställa sig. På 6-7 lektioner hinner man gå igenom alla olika moment i körningen och sedan kanske det är något man vill träna mer på. Tror jag tog 7 (40-minuters) och en innan uppkörningen, allt gick utan problem och då hade jag aldrig kört innan. Detta har diskuterats förr på forumet, konstigt nog har alla uppfattningen om att det är jättelätt avklarat på 2-3 lektioner men snittet är bra mycket högre så det är lika bra att vara på den säkra sidan, men allt går såklart wink

Räkna med 10k för allt, bara uppkörningen kostar ca 2300 så det känns dumt att kugga.

Man kan aldrig lära sig köra hoj ordentligt på körskolan såvida man inte tar lektioner för några hundratusen.
Likabra att spara sina pengar o lära sig det man behöver för att klara uppkörning o sen till att man lär sig köra hojen sen.
Kostar väl nästan lika mkt för en körlektion som en heldag med SMC kostar.

9 108 Inlägg
7 juli 2009
På en heldag med SMC lär man sig nog mycket mer än på dom flesta körskolor det håller jag med om, men det skadar väl inte att skapa en stabil grund wink

Kanon..
1 473 Inlägg
7 juli 2009
MilleN skrev:
På en heldag med SMC lär man sig nog mycket mer än på dom flesta körskolor det håller jag med om, men det skadar väl inte att skapa en stabil grund wink

Mje de gör de väl inte, men det är ju lite slöseri med pengar kan ja väl tycka.
Bästa är att ta kortet så fort som möjligt o sen ha vett nog i skallen att veta att man fan inte kan köra hoj utan man lugnt o försiktigt drar ut själv o lär sig.

Går lite snabbare o lite lättare när man själv kan dra ut hur som när som ist för att behöva ha med nån när man övningskör eller så.

963 Inlägg
8 juli 2009
leksak skrev:
TCG skrev:

8?!
3 räckte gott o väl tyckte min körskolelärare.

Man kan ju redan trafiken o allting, de enda man behöver göra e ju att känna på hojen lite o öva lite på manöverbanorna.

Tror jag tog endast dubbellektioner (4x2) såsom jag gjorde med bilkörkortet. När körskoleläraren säger att jag är klar så bokar jag alltid ett pass samma dag som uppkörningen. Har man då övningskört hemma så får man tillbaka känslan för fordonet som man ska köra upp på.
Sedan lade jag hellre några extra kronor på att känna mig lite mer säker på att jag verkligen skulle klara det första gången. Vill inte vänta på en ny uppkörningstid och betala vad det nu kostar.

När man väl får kortet så är det som du skriver. Spelar ingen roll hur många körlektioner man tagit, man är ändå nybörjare när man sätter sig på sin egen sporthoj.
Kör lugnt, ett litet misstag på en sporthoj och man ser snart sig själv från ett moln...

Sök