3623
Sök

Bygga baslåda :D

35 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
hej . ja skulle vilja ha hjälp med att ränka ut en låda för 4 st gas alpha 12 er big_smile dom ska sitta i en volvo 245 smile är inte så duktig på sådant så tänkte fall någon som är kunnig kan räcka ut en hand åt mig . tack på förhand / eric

21 761 Inlägg
6 juli 2009
Vill du bara spela högt eller vill du även ha en del ljudkvalitet?

35 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
ja vill lixom att de ska basa så gött de går men en ska ändå höra litte av musiken också smile

21 761 Inlägg
6 juli 2009
De där basarna spelar inte "finlir" i basreflexlåda enligt folk som har provat, men de kan spela ganska högt. Jag har inte hört dem själv, det här är en uträkning i mitt program:

Gör lådan på 220 liter och sätt 2 st 6" rör som är 30 cm långa, beräknad avstämning är omkring 35 Hz. Utifrån den avstämningen kan du kapa av rören med några cm i taget om du vill ha mer dunk från lådan eller om basen hörs betydligt mer med en dörr öppen. smile

I en stor kombi brukar det fungera ganska bra med djup avstämning, men man får oftast prova sig fram till ett resultat som man blir nöjd med. Lådvolymen är den volym som du ska bygga, jag har alltså redan räknat in både basarna och rören.

Nu har jag utgått ifrån ALPHA 1225X när jag räknade, hoppas att det är såna du har.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2009)

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Fan du solkorven, nästan så vi måste tävla mot varandra någon gång då smile

Booyakasha!

35 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De där basarna spelar inte "finlir" i basreflexlåda enligt folk som har provat, men de kan spela ganska högt. Jag har inte hört dem själv, det här är en uträkning i mitt program:

Gör lådan på 220 liter och sätt 2 st 6" rör som är 30 cm långa, beräknad avstämning är omkring 35 Hz. Utifrån den avstämningen kan du kapa av rören med några cm i taget om du vill ha mer dunk från lådan eller om basen hörs betydligt mer med en dörr öppen. smile

I en stor kombi brukar det fungera ganska bra med djup avstämning, men man får oftast prova sig fram till ett resultat som man blir nöjd med. Lådvolymen är den volym som du ska bygga, jag har alltså redan räknat in både basarna och rören.

Nu har jag utgått ifrån ALPHA 1225X när jag räknade, hoppas att det är såna du har.

tack så mycket för hjälpen :d nu ska ja bara få örken att börja bygga wink

35 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Fan du solkorven, nästan så vi måste tävla mot varandra någon gång då smile

haha ja de skulle vel inte vra omöjligt smile bara ja får i ljude någon gång så smile

16 197 Inlägg
9 juli 2009
nej nej nej..INTE portat.  de kommer låta PANNKAKA.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Basknarkare
470 Inlägg
9 juli 2009
evilaudio skrev:

Pannkaka är gott smile

Team Carbonize

218 Inlägg
9 juli 2009
Stejfaan skrev:
evilaudio skrev:

Pannkaka är gott smile

HAHAHA

35 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

så du menar att ja ska ha en sluten låda ? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2009
Sluten eller bandpass är väl det som brukar rekommenderas till dom basarna. Bandpass är ju klart krångligare att räkna ut och bygga men är väl det som ska ge det bästa resultatet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Basarna passar bättre i sluten låda än i basreflexlåda, det är därför jag frågade om du bara ville spela högt eller ha ljudkvalitet. Det är också därför jag skrev att de inte spelar "finlir", men däremot ganska högt.

Den låda jag räknade ut är inte tänkt att spela superhögt och entonigt, den ska i teorin spela ett relativt brett frekvensområde utan stora peakar (men ändå med mycket tryck). Hur det kommer att låta i din bil vet jag inte, dock låter den förhoppningsvis "okej" med tanke på att den i teorin ser ut att göra så. smile

35 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
okeej smile ja nu har ja allt fått något att grubbla over . hehe . smile

jobbar påre
751 Inlägg
9 juli 2009
hade gjort bandpass iaf...jag hade 2x10" alpha gasbasar..spelade nåå jäääävulskt:)

35 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
ååå fan tongue hehe . och ja ska ju ha 4 tongue

jobbar påre
751 Inlägg
9 juli 2009
enligt mig spelar dom bäst i bandpasslåda...både rent och bra tryck. verktygen ramla ner från väggarna när ja drog på i garaget:)

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Jag har räknat på bandpasslåda till 4 st 1225X, men den blir stooor. wink

Sluten kammare: 110 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 170 liter brutto, endast dämpmatta i botten.
Portar: 5 st 6" rör som är 10 cm långa.

Finns säkert förslag på mindre låda.

1 785 Inlägg
9 juli 2009
Drönirettab skrev:

En av anledningarna till att man väljer sluten konstruktion till GAS KNAS

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 693 Inlägg
10 juli 2009
Drönirettab skrev:

280 liter totalt, har för mig att du rekomenderade samma storlek till mina 6 st 1025x

Booyakasha!

Sök