2396
Sök

Snälla hjälp mig! skakningar i ratt på volvo 850

11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Nu vädjar jag till er kunniga bilfantaster smile

Har lämnat in min bil tre gånger pga skakningar i ratten. Det började med att jag körde in för att balansera framdäcken. Då dem var slitna men bra balanserade rekomenderade dem mig att köpa två nya framdäck vilket jag gjorde.(Bakdäcken är också nya.) Detta hjälpte inte och jag lämnade in den igen. Då balanserade dem alla fyra däck och konstaterade att det inte fanns något glapp någonstans, inte heller några bucklor i fälgarna. Detta hjälpte inte heller. Efter att ha läst andra trådar så gissar jag på att ena bromsen kanske ligger emot? Dem påpekade det lätt på besiktningen.

Mina skakningar kommer när jag kör över 100 km/h, bromsen pulserar inte vilket jag tycker den borde göra om bromsarna låg emot. Det känns inte heller som att skakningarna påverkas av när jag svänger.

Sammanfattningsvis så beror det inte på balansering(däck), fälg eller glapp enligt FirstStop.

Bilen är en Volvo 855 2.0 t5 -94

Finns det någon som har en bra idé på vad man ska kolla härnäst? Jag börjar bli lite frustrerad (särkilt när man inte förstår sig på bilar riktigt)

Är oerhört tacksam för svar !

8 250 Inlägg
7 juli 2009
#2
Om bromsen ligger åt eller om skivan är dålig så kan vibrationer uppstå. Jag skulle dock tippa på det senare.


376 Inlägg
7 juli 2009
#3
Var dom gamla däcken snedslitna? Om så lämna in bilen på en fyrhjulsinställning

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

43 Inlägg
7 juli 2009
#4
Hade en likadan bil med samma problem, dock löste jag det inte innan jag sålde den, men antar att det var framhjulsnaven som orsade vibrationerna, då det inte berodde på bromsar, däck, hjulinställning eller glapp nånstans.

Så jag tror på naven.

Var mellan 95-140 det vibrerade på min.
Senast redigerat av joska (7 juli 2009)


11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#5
Tack för svaren. Däcken var inte snedslitna när dem byttes. Förlåt men vad menar du med naven? är det typ centrumringarna?

43 Inlägg
7 juli 2009
#6
Navet är det bromsskivan sitter på och som drivknutarna går i.


376 Inlägg
7 juli 2009
#7
Okej! Men då är nästa steg glappa drivknutar.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#8
Okej. Tack! Har du nån aning om det är dyrt att laga nav? eller bromsar som ligger emot?

11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#9
Men hade dem inte kännt om det var glapp i drivknutarna? Dem påstod att det inte fanns glapp nånstans

11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#11
Korta sträckor för det mesta, de senaste halvåret har jag nästan bara kört 3-7 km.

43 Inlägg
7 juli 2009
#12
Nav lagar man inte, dom byter man.

Firststop är väl en däckverkstadskedja eller? Lämna in bilen på en verkstad så får dom göra en felsökning.


35 Inlägg
7 juli 2009
#13
Har du gjort ordentligt rent på alla anliggningsytor, det kan räcka med ganska lite skit för att det ska bli rejäl obalans!


11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#14
Tack för att ni hjälper mig.

Jo det är sant, borde kanske lämna in den på vanlig verkstad men dem på FirstStop felsökte gratis då jag betalade för däcken och ville bli av med skakningarna från första början.

Vilka ytor menar du att jag ska rengöra? Det kanske är en bra idé. (Gärna på snäll svenska då jag inte är så kunnig)

huh?
10 427 Inlägg
7 juli 2009
#15
Erik_Andersson88 skrev:
Korta sträckor för det mesta, de senaste halvåret har jag nästan bara kört 3-7 km.

Om bilen står länge mellan gångerna så kan hjulen bli lite platta och detta orsakar
vibrationer. Speciellt om du har lite bredare/hårdare däck. Kan ta en stund innan de
blir helt runda under körning. Skulle kunna vara 'bara' det. Testa att åka en längre
stund nångång och se om det blir bättre smile

Edit: Jag känner skakningar i princip varje gång jag kör iväg när bilen stått ~12 timmar
i p-garaget på morgonen. Brukar gå över efter ungefär en mil. 225/45 17 Y-klassade däck.
Senast redigerat av steifan (7 juli 2009)


11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#16
Jo det skulle kunna stämma in på mig. Min bil stod still i ca 2 mån för ungefär 3 mån sen. Men samtidigt så har jag ju helt nya däck så dem kan ju inte vara platta....

huh?
10 427 Inlägg
7 juli 2009
#17
Däcken håller inte 100% form hela tiden, ganska stela så de formar sig efter underlaget något.
Märks tydligt på vintern om det är svinkallt.


11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#18
Okej, jag tror dock inte det är fallet här. Hade varit kanon om jag fick veta vilka ytor som ska rengöras? Tack för svaren

huh?
10 427 Inlägg
7 juli 2009
#19
Kan ju testa att pumpa i lite extra luft i däcken och dra en lite längre körning så
du blir 100% säker på att det inte är däcken som hinner bli helt varma under de korta körningarna.

You never know wink


11 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#20
Okej, ska köra med högtryckstvätten mot skivan och se om jag får bort lite skit och sen testa köra i lite mer luft och rasta bettan en lite längre runda. Då har jag iallafall gjort allt jag kan göra.

I övrigt så sa dem att den var rätt hård i fjädrarna, väldigt stötig när man kör i hål. Dem trodde den var sänkt. (Hade inte jag nån aning om.) Men det borde ju inte ge upphov till skakningar. Har bytt stabilisatorstag fram för 1 mån sen. (jag trodde det var meningen att dem ska va hårda då det är en t5:a för bättre väghållning men jag vet inte. Kan både vara jag eller dem som har fel, det är ju ändå en däckverkstad)


Sök