3551
Sök

Vilken bas ska jag välja för ca 5000kr?

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Baffeln är den sidan på lådan som basen/basarna sitter på smile

tack dör du inte idiot förklara mig xD

21 761 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:

Du är långt ifrån den enda personen som har frågat om den saken. smile

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
volvocrille skrev:

Du är långt ifrån den enda personen som har frågat om den saken. smile

okej skönt att veta att det är mer än jag som inte är grym på alla svåra ord xD

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
Inte så farligt att få plats med två 12", så länge de inte bygger djupt (vilket merparten av dagens basar gör)

Iom att man vinklar baffeln efter ryggstödet så finns inte utrymmet bakom högtalaren för att få plats med 12" vettigt idag.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Inte så farligt att få plats med två 12", så länge de inte bygger djupt (vilket merparten av dagens basar gör)

Iom att man vinklar baffeln efter ryggstödet så finns inte utrymmet bakom högtalaren för att få plats med 12" vettigt idag.....

Okej, finns det färdiga ritningar till 740 som man får plats med 12" tongue så man slipper stå där och basen tar i botten av lådan... ISF Skulle de gå med 2 kicker l7 12" are ? eller bygger dom för mycket på djupet ? För dee borde la mutant steget orka med ?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 juli 2009
Jag ser ingen anledning att krångla med 12" basar.
2st L7 10or kommer spela så det räcker.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

260 Inlägg
9 juli 2009
Jag byggde en låda till en phoenix gold rsd 12" i en 740. Låter jätte bra men den spelar inte högt.

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Jag ser ingen anledning att krångla med 12" basar.
2st L7 10or kommer spela så det räcker.

Tror du de ? skiljer bara en 100 lapp st så om man kan få plats med 12 " så känns det som man får mer bas för pengarna, eller dom kanske inte hänger med till snabbare musik och inte drivs fullt ut ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
L7 12" är för djupa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Är det någon som har testat hur det generellt blir med 12" ifall man sätter dem i vinkel mot varandra, alltså som ett "V", samtidigt som baffeln är lutande. ?

Jag tänkte att om man monterar dem på det sättet så ryms de kanske betydligt bättre på djupet. En fördel med denna montering är väl "cornereffekten", man får lite extra knuff i ljudet. På så sätt slår man ju två flugor i en smäll, dels ryms det 12" utan större problem med inbyggnadsdjupet och dels får man extra tryck. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 juli 2009)

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
L7 12" är för djupa.

okej, men hur mycket skiljer det i Db mellan L7 12" och l7 10" är det massor eller, för blev faktiskt imponerad av kompisens l7 12:are

4 693 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:

Själv klart inte. Tog ett tag för mig med innan jag fattade vad det var. Säkerligen precis samma sak med alla andra här. INGEN vet allt från början och alla har vart nybörjare någon gång.

Finns ingen mening med att knöla in 2 st 12" när man får i princip samma ljud med 2 st 10" (beroende på lådan)

Men som jag sa förut så hade jag helt klart kört på 4 st, speciellt dom där RE basarna. Kan ju bara tänka mig hur coolt det ser ut i skuffen också sen när du visar dina polarre ditt nybyggda ljud smile

Booyakasha!

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
volvocrille skrev:
Softis skrev:

Själv klart inte. Tog ett tag för mig med innan jag fattade vad det var. Säkerligen precis samma sak med alla andra här. INGEN vet allt från början och alla har vart nybörjare någon gång.

Finns ingen mening med att knöla in 2 st 12" när man får i princip samma ljud med 2 st 10" (beroende på lådan)

okej tongue tackar för bra svar xD
Men som jag sa förut så hade jag helt klart kört på 4 st, speciellt dom där RE basarna. Kan ju bara tänka mig hur coolt det ser ut i skuffen också sen när du visar dina polarre ditt nybyggda ljud smile

"RE" vilka basar menar du ? men man ska la ha basarna och rör vända mot kupen så du bara ser baksidan av lådan ? tongue eller ?
Senast redigerat av volvocrille (9 juli 2009)

4 693 Inlägg
9 juli 2009
Om du vill så kan du ju ha det. För bästa ljudet så har du mot sätet, men jag hade nog haft dom bakåt och rör upp i hatthyllan istället. Men det är bara för att kunna se basarna.

Jag menade DD basarna smile Digital Designs 510

Booyakasha!

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Om du vill så kan du ju ha det. För bästa ljudet så har du mot sätet, men jag hade nog haft dom bakåt och rör upp i hatthyllan istället. Men det är bara för att kunna se basarna.

okej, lätt att man ska ha basarna mot sätet om det kan basa lite bättre i kupen, rör upp i hatthyllan ? ska man inte ha röret på samma sida som man placerar basen för optimal effekt ?

21 761 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
för blev faktiskt imponerad av kompisens l7 12:are

Man får också tänka på att det är ganska lätt att få bra tryck i en kombi eftersom det är öppet hela vägen från bagaget till framsätet. smile

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
volvocrille skrev:
för blev faktiskt imponerad av kompisens l7 12:are

Man får också tänka på att det är ganska lätt att få bra tryck i en kombi eftersom det är öppet hela vägen från bagaget till framsätet. smile

joo jag vet

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:

på DB akutens hemsida står det att basen har Resistans: 3.4 Ohm går det koppla 4 st så dee blir 1 ohm då ?

bonntrimmare
655 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
BOLUND skrev:
volvocrille skrev:

har redan extra batteri och gott om pengar över till kablar ^^ men är kicker något att satsa på ? eller betalar man bara för märket ?

hänger du på "raggarparkeringen" nåt? isf ska du provlyssna "EBB"s(på garaget) han har kicker l7 tror jag de e  låter skit fint  ....  12" är det

har han fått plats med den under hatt hyllan eller hur har han planerat den i skuffen ?

den är i   tongue "skuffen"  tyvär , tar ganska mkt av utrymmet

4 693 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:

på DB akutens hemsida står det att basen har Resistans: 3.4 Ohm går det koppla 4 st så dee blir 1 ohm då ?

0.85 ohm blir det. Men vad jag såg så stod det 4 ohm, men jag kan ha sett fel.

Visst kan man ha rören på åvansidan av lådan. Sidan går också bra. Bara du inte har dom på baksidan så smile

Booyakasha!

Sök