3139
Sök

Vilken bas ska jag välja för ca 5000kr?

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Re är 3,4 Ohm, men impedansen är 4 Ohm. smile

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:

det innebär att jag kan köra 4 st i 1 ohm med mitt steg ? xD

4 693 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:

Japp smile

Booyakasha!

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:

Japp smile

Borde 4 av dessa basar "basa bättre" än 2 kicker l7 10" ?

4 693 Inlägg
9 juli 2009
Ja, det tror jag absolut att dom gör. Konstigt vore det annars

Booyakasha!

1 785 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Ska köpa Bas/basar till min 744, har kollat runt på forumet en del och konstaterat att nästa alla rekommenderar 10" basar till 744 ( så man får plats under hatt hyllan)

Jag lyssnar på mestadels techno men inslag av annan musik förekommer.
Jag är letar efter riktigt prisvärda bas/basar och även förslag på hur jag ska rikta bas/basarna och eventuella rör.

Jag ska driva bas/basarna med ett mono mutant steg på 1500 WRMS i 1 ohm.

mycket tacksam för svar,

Tycker du ska satsa på 1st 12" bas och bygga porten mot skidluckan basen framåt. Finns ingen direkt anledning att klämma in fler än 1 bas till den lilla ytan port som mynnar ut i kupén. Visst kan man köra 2st basar men tycker du ska satsa på att driva den basen du har med mycket effekt istället.

För att köra med 2 basar behöver du 10" basar med 4ohm's talspole de flesta idag har dubbla 2ohm's talspolar. Mitt förslag är att prova denna basen http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Id=B2AAC10 eftersom ljudet lätt blir bumligt och dåligt i både 740 och 940 behöver du en bas som är tight!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
volvocrille skrev:
Ska köpa Bas/basar till min 744, har kollat runt på forumet en del och konstaterat att nästa alla rekommenderar 10" basar till 744 ( så man får plats under hatt hyllan)

Jag lyssnar på mestadels techno men inslag av annan musik förekommer.
Jag är letar efter riktigt prisvärda bas/basar och även förslag på hur jag ska rikta bas/basarna och eventuella rör.

Jag ska driva bas/basarna med ett mono mutant steg på 1500 WRMS i 1 ohm.

mycket tacksam för svar,

Tycker du ska satsa på 1st 12" bas och bygga porten mot skidluckan basen framåt. Finns ingen direkt anledning att klämma in fler än 1 bas till den lilla ytan port som mynnar ut i kupén. Visst kan man köra 2st basar men tycker du ska satsa på att driva den basen du har med mycket effekt istället.

För att köra med 2 basar behöver du 10" basar med 4ohm's talspole de flesta idag har dubbla 2ohm's talspolar. Mitt förslag är att prova denna basen http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Id=B2AAC10 eftersom ljudet lätt blir bumligt och dåligt i både 740 och 940 behöver du en bas som är tight!

så du rekommenderar 2 st B2 Audio AC 10" ? och köra ut porten genom sidoluckan ? , Någon personlig erfarenhet av basen för den värkar jävligt grym ^^

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:

låter bra dee, en annan användare säger att det bara blir "mulrigt" ljud om man kör många basar i en 744/944. NÅGON som har upplevt detta ?

4 693 Inlägg
9 juli 2009
Det kan jag inte tänka mig. Varför skulle det bli det i just dom bilarna och ingen annan, det förstår jag inte. Jag har 6 st basar och jag har rejäl snärtbas, även fast lådan är 50 liter för stor hmm

Booyakasha!

1 534 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:

låter bra dee, en annan användare säger att det bara blir "mulrigt" ljud om man kör många basar i en 744/944. NÅGON som har upplevt detta ?

kan bero på att basarna är intängda i kofferten wink
har liknande "problem" i polarnes 740 i den låter basen mullrig

har haft lådan i olika bilar och 740 är den ända som får det mullriga ljudet

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
volvocrille skrev:
Softis skrev:

kan bero på att basarna är intängda i kofferten wink
har liknande "problem" i polarnes 740 i den låter basen mullrig

har haft lådan i olika bilar och 740 är den ända som får det mullriga ljudet

tror du/ni att det mullriga ljudet byggs bort när man tätar så basen trycks in i kupen ?

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Det kan jag inte tänka mig. Varför skulle det bli det i just dom bilarna och ingen annan, det förstår jag inte. Jag har 6 st basar och jag har rejäl snärtbas, även fast lådan är 50 liter för stor hmm

Låter bra de (Y)

1 785 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:

Låter bra de (Y)

De enda ställena där det finns öppningar mellan bagage och kupé på 740 och 940 modellen är skidluckan och 2 6*9" hål i hatthyllan. Om du kör med 2st AC 10" kommer du inte att matcha de 1ohm som steget vill lastas i. Inga problem om du kör med 1 bas för då blir det 1ohm men ska du köra dubbla får du 2ohm du får inte ut max effekten ur steget. Lyssningsmässigt kan det visst vara en vinst att göra så! Steget har har bättre kontroll.

Det viktiga är att du bygger så basar och port spelar framåt. Ta bort så du bara har ren plåt inga av de original plattorna sk vara kvar. Portarna måste ha fritt blås annars fungerar inte överföringen till kupén, så skidluckan eller hatthyllans öppningar är enda alternativen. Du kan även bygga portarna upp i hatthyllan men det kan vara lite knepigt att bygga ihop och man får se upp så portlängden inte blir mer än runt 15cm annars blir portarna för långa för att montera åt det hållet. 2st 4" portar i hatthyllan fungerar absolut bäst av alla lösningar jag har provat när det gäller att få in rejäla mängder SPL i kupén.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
volvocrille skrev:
Softis skrev:

Låter bra de (Y)

De enda ställena där det finns öppningar mellan bagage och kupé på 740 och 940 modellen är skidluckan och 2 6*9" hål i hatthyllan. Om du kör med 2st AC 10" kommer du inte att matcha de 1ohm som steget vill lastas i. Inga problem om du kör med 1 bas för då blir det 1ohm men ska du köra dubbla får du 2ohm du får inte ut max effekten ur steget. Lyssningsmässigt kan det visst vara en vinst att göra så! Steget har har bättre kontroll.

Det viktiga är att du bygger så basar och port spelar framåt. Ta bort så du bara har ren plåt inga av de original plattorna sk vara kvar. Portarna måste ha fritt blås annars fungerar inte överföringen till kupén, så skidluckan eller hatthyllans öppningar är enda alternativen. Du kan även bygga portarna upp i hatthyllan men det kan vara lite knepigt att bygga ihop och man får se upp så portlängden inte blir mer än runt 15cm annars blir portarna för långa för att montera åt det hållet. 2st 4" portar i hatthyllan fungerar absolut bäst av alla lösningar jag har provat när det gäller att få in rejäla mängder SPL i kupén.

men en B2 Audio AC 10"  spelar la inte så mycket, den kan ju inte förflytta så mycket luft ? men man ska täta mot skuffen så allt ljud pressas in i kupen ?

1 785 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
dbjanoz skrev:
volvocrille skrev:

Låter bra de (Y)

men en B2 Audio AC 10"  spelar la inte så mycket, den kan ju inte förflytta så mycket luft ? men man ska täta mot skuffen så allt ljud pressas in i kupen ?

Nej man ska inte täta! Det viktiga är att det är fritt framför porten så den inte spelar in i en vägg. Och en B2 Audio AC 10" spelar bättre än det mesta. Tror du kommer att bli förvånad av vilka nivåer en 10" bas kan nå. Känner 2 killar som bygger SPL bil med 2st B2 Audio AC 10" nu. Ska bli roligt att se vilka ljudtryck de uppnår i sin panda. Tilläggas bör att de ska driva med ett monoblock från B2 Audio.

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
volvocrille skrev:
dbjanoz skrev:

Nej man ska inte täta! Det viktiga är att det är fritt framför porten så den inte spelar in i en vägg. Och en B2 Audio AC 10" spelar bättre än det mesta. Tror du kommer att bli förvånad av vilka nivåer en 10" bas kan nå. Känner 2 killar som bygger SPL bil med 2st B2 Audio AC 10" nu. Ska bli roligt att se vilka ljudtryck de uppnår i sin panda. Tilläggas bör att de ska driva med ett monoblock från B2 Audio.

Men jag har en mono-kanals stet från mutant 1500 w RMS och ska skaffa bas/ basar som passar bra ihop med det och min BIL xD

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Har 2 exakt lika dana batterier till 740 in: ungefär i samma "skick" har läst att det är bra att ha ett extra batteri när man har ett strömkrävande steg, och min fråga är hur ska jag koppla ihop batteriena ? 62ampere st, och vad behöver jag byta/ skaffa för det ska funka ?

Dieselpower!
534 Inlägg
10 juli 2009
Säger bara 2st Digital Designs 1510 mot ryggstödet och utblås genom skidlucka, sen täta runt.
kommer spela nått så sjukt bra, det är ett rejält tryck i dom 10" wink

287 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Säger bara 2st Digital Designs 1510 mot ryggstödet och utblås genom skidlucka, sen täta runt.
kommer spela nått så sjukt bra, det är ett rejält tryck i dom 10" wink

lutar åt 4 st Digital Designs 510

men 2 Digital Designs 1510 värkar oxå lockande... ganska svårt att bestämma sig wink

287 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Någon som skulle kunna räkna ut en portad låda till 4 Digital Designs 510 
till 740 sedan,Lyssnar på techno (disco) musik. max på höjden 30 cm bredd ca 114
så jag vet vad för rör jag ska inhandla till basarna tongue

* RMS: 300
    * Peak: 1200
    * Impedans: 4.0 Ohm
    * Talspole: 2.0" 50mm
    * Känslighet: 86.5 dB
    * Magnet: 70 oz
    * Max Slaglängd: 50 mm
    * Resistans: 3.4 Ohm
    * Qts: 0,405
    * Qes: 0,461
    * Qms: 3,29
    * Vas: 23L
    * Vikt: 5,9Kg
    * Free Air Resonance: 38 Hz
Senast redigerat av volvocrille (10 juli 2009)

Sök