2638
Sök

Volvo 740 - Vattenläckage

1 339 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Tja, vart inne på besiktningen idag, kom igenom utan anm men jag såg att han droppade lite vatten. Kylaren är bytt, inget läckage där och inte från slangarna eller från pumpen..Vattnet kommer på en plastkåpa under grenröret typ..

Jag ser ett rött rör som går ut ur vattenpumpen och vidare längre ner, misstänker den, fast går där vatten i den?..Någonstans mot grenrörssidan är det iallfall..Upplys mig gärna vad det är för grejor som har med kylningen att göra däromkring..

Kommer INTE från toppen heller, så mycket kan jag se..Inget vatten i oljan, ingen olja i vattnet osv..

Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
1 339 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Har kollat närmare och det ser inte ut som att det är den som läcker...Det sitter en aliminumklump fäst längst ner på blocket dock..Ser ut att vara från den kanske, en packning där skulle man kunna tro e dock inte säker, ngn som vet vad denna har för funktion?..

För övrigt får ni gärna säga andra delar som tillhör vattensystemet däromkring som kan ha tendens att läcka smile

Sticker ut och fortsätter att kolla runt iallfall..

62 Inlägg
9 juli 2009
Läckage vid någon frostplugg? På min 740 läcker det lite där motorvärmaren går in i blocket.
Senast redigerat av Ullebubbe (9 juli 2009)

1 339 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Jag hittade läckaget, de va på de röda röret..Ett ultra-mega litet läckage som jag lagade tillfälligt med avgaspasta xd, ska fixa nytt rör vid nästa stora service.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
De är en klassiker att de rostar på undersidan. Lär få byta mitt inom en viss framtid jag också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 339 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Afan :p, men har du/ni någon aning om vad e sådant rör kan kosta?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 juli 2009
Nae, vet att volvo är rätt dyra på färdigbockade rör. Skulle byta bränsleledningen då den läckte, och de skulle de ha nära tusenlappen för. Men kolla på nån skrot. Är ju samma rör i 940.

m5portal.com
m3portal.com

699 Inlägg
9 juli 2009
Annars e d bara å plocka fram svetsen...

Bilgalen elektriker :)

1 339 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
patrikhornfeldt skrev:
Nae, vet att volvo är rätt dyra på färdigbockade rör. Skulle byta bränsleledningen då den läckte, och de skulle de ha nära tusenlappen för. Men kolla på nån skrot. Är ju samma rör i 940.

Är det inte ganska stor risk att även dom rören är rostiga? roll

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 juli 2009
Volvo740an skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Är det inte ganska stor risk att även dom rören är rostiga? roll

Jo, men hittar du från en 96 - 98 årsmod så är de ju ett antal år nyare, och då lär de ju vara mindre rost. Om du då putsar upp dem och målar om dem efter konstens regler så lär de ju hålla ett tag.

Men kolla först med volvo och mekonomen om vad de tar för rören så de är värt att jävlas tongue
De kan ju vara kanon billiga, och de kostar ju inget att fråga smile

m5portal.com
m3portal.com

1 339 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Åker till en plockeskrot och kollar imorrn, hmm vad kan man måla med förutom dom värmebeständiga färgerna?

Citronsyra btw? Kanske kan använde mig av de så får man bort 110 % av all rost som finns där. Var kan man få tag i citronsyra?

845 Inlägg
10 juli 2009
Volvo740an skrev:
Åker till en plockeskrot och kollar imorrn, hmm vad kan man måla med förutom dom värmebeständiga färgerna?

Citronsyra btw? Kanske kan använde mig av de så får man bort 110 % av all rost som finns där. Var kan man få tag i citronsyra?

på Ica big_smile, vanliga livsmedels affärer säljer väll sånt på kryddhyllan. bla Santa maria säljer dom  tongue

1 339 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Okej tackar big_smile, men hur ska jag blanda? Hur mkt vatten elr vad de nu e och hur mkt pulver?
Senast redigerat av Volvo740an (10 juli 2009)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 september 2009
Nu lånar jag denna tråd.

Det läker in vatten i min blåa 740.  Vad är det för fel? Om man känner på mattan så är den fuktig.
Om man går under bilen så är det 2 rosthål på golvet bak.

Vart tror ni att vattnet läker in? Det läker också in i balkarna.

1 339 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Värmekranen/värmepaketet skulle jag tro

164 Inlägg
6 september 2009
Volvo har väl nice prize på delar till 740 omjag inte missminner mig, kan inte kosta en förmögenhet...

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 september 2009
Alltså det läker in vatten i bilen. Är det torpedväggen eller?

845 Inlägg
7 september 2009
Volvo740-88 skrev:
Alltså det läker in vatten i bilen. Är det torpedväggen eller?

Om det läcker vatten vid förarsidan på mattan så är det värmekranen som läcker. Den sitter bakom reglagen mellan höger och vänster sida. så det är bara börja riva och byta den. Haynes löser allt.

36 Inlägg
7 september 2009
Läcker värmepaketet så borde du nog kunna känna den omisskännliga doften av bränd glykol när du sätter på värmen i bilen - och rutan borde bli, eh, lätt (d)immig - om du sätter fläkten på "rutvärme".
(åtminstone har det blivit så i andra bilar jag haft)

Sök