Nu är jag förvirrad, jag är inne på min tredje nya tuta, jag sätter tutfästet på minuspolen samt en av de 2 pluskontakterna mot pluspolen och, inget händer?! Om man mäter på de två plusstiften så sitter de ihop. Vad har jag missat? Kan tre nya tutor från olika affärer vara trasiga?
de är jord i ett stift jaaa.. frågar oxå.varför ska man ha två plus stift? finns ju som bara en sorts signal den ska ge ifrån sig.. såå de behövs bara en plussignal...
Men, de gamla volvotutorna har bara en sladd till sig, å andra sidan funkade de inte men ändå:) Blev bara förvirrad av att när man stoppar + på ena stiftet så får jag ut + på andra. Trodde det var för att gå vidare till tuta 2.....
klart du ska få ut plus på andra stiftet då du jordar dära..då jonerna börjar vandra genom tutan och den ger ifrån sig ljud..och jaaa du kan koppla på tuta 2 där jaa.. då blir de en seriekoppling.. men jag är helt hundra på att de ska vara jord på ena.och plus på andra.vilket stift som är vilket kan ja inte svara på tyvär:)
Inte seriekoppla, då låter det svagare ju eftersom varje tuta bara får ca 6 volt över sig... Ett stift ska kopplas till plus och ett till minus, står det inget på tutan så är det skit samma vilket som sitter var..
Parallellkoppla dom om det ska användas flera så blir det fint... Koppla in ett relä om det inte redan sitter i bilen så blir det ännu finare......
Naturligtvis har ni rätt om inkopplingen, mina 2 orginaltutor sitter som sagt bara med en pluskabel, relä sitter som orginal och ström kommer till tutkabeln när man tutar, ska kolla om mina orginalare går igång nu med 2 kablar...