3746
Sök

Viper Replica - GTS-r 600

Jag bygger sedan hösten 1998 en egen Viper GTS-r replica (amatörbygge / SFRO). Jag har utgått från en BMW 535 -89 E34. Ramen är en rörram som jag svetsat ihop själv. karossen har jag plastat upp i formar som jag byggt på en... Visa mer

61 704 Visningar
Uppdaterades senast 25 april 2017
61 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#1
I denna tråd kommer jag dokumentera det som jag jobbar med inom mitt bygge av en Viper replica.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/706523_39r2n9.jpg
Här har jag just lagt upp formen för bakpartiet...
Senast redigerat av GTSr600 (24 augusti 2012)


61 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/706525_2ba352.jpg


1 867 Inlägg
12 juli 2009
#3
Gärna mer info/fakta, det här ser riktigt intressant ut, tyckte mig tillochmed skymta en M30motor på filmklippet wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Driver
2 111 Inlägg
12 juli 2009
#5

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Caddslav
133 Inlägg
12 juli 2009
#6
Ser mycket bra ut, gillar ideén med att 3d scanna en liten modellbil för att skala upp i programmet.
Får man fråga vilket 3d program ni använder? Sitter ju själv dagligen och ritar i Solid Edge och vet att det programmet skulle inte vara det första jag valde för att få ihop välvda ytor m.m. smile

Nu skummade jag bara igenom hemsidan lite snabbt så jag kan ha missat det men vad ska bilen användas till? Bana, rattlåsracing, utställning eller gör du det bara för att du kan smile
Effektuttag på motorn, finns det några mål?

Ska följas..


4 682 Inlägg
12 juli 2009
#7
å fy tusan va häftigt projekt! kommer att följas med spänning smile.

61 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#8
För bearbetning av allt data från scanningen som utfördes 1998 så använde jag catia v4. Nu kör jag enbart Catia v5 när det är fråga om cad-jobb eller hållfberäkning etc.

Har egentligen inget mål i nuläget att den skall gå på bana utan tycker enbart det är jäkligt kul att bygga och skapa en bil från scratch. Ett mål är dock att få åka på diverse träffar..... Skall jag köra på bana kommer jag nog bygga om den något, särskilt i hjulupphängningarna så att justermöjligheterna förbättras...

Ja, mestadels fyrkantsrör. Har införskaffat en hydraulisk rörbockare som jag kommer använda till en planerd ny bättre och lättare ram...

Gällande motorn så funderar jag på överladdning eller på en M5 3.8L. Skulle dock vilja behålla nuvarande motor då jag haft den under mycket lång tid och vet att den är ok.. Sen vore det kul att själv få trimma motorn med antingen en Lysholms eller med två mindre turbon.. Siktar på att åtminstånde få 300 hk/ton dvs minst runt 330-350 hk...

Finns mer info som jag ännu inte hunnit få in här under:
http://www.mechcomp.se/main.html
Samt på min ursprungliga sida:
http://www.mechcomp.com/gts/projectmain.html
Senast redigerat av GTSr600 (13 juli 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juli 2009
#9
Vilken fräck idé, kör på S38 det är en kompentent motor. Och så låter den riktigt gott också. Vad är det för nuvarande motor du har, en M30 som någon skrev ovan? I så fall, vilken volym?

Lycka till med projektet, jag skall följa det i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
13 juli 2009
#10
Rquired skrev:
Vilken fräck idé, kör på S38 det är en kompentent motor. Och så låter den riktigt gott också. Vad är det för nuvarande motor du har, en M30 som någon skrev ovan? I så fall, vilken volym?

Lycka till med projektet, jag skall följa det i alla fall smile

Tror det är en 3.5L från 535:an med vanos om jag inte såg fel på hemsidan..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

61 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#11
3.5L motor från 535'an årsmodell 89. Så jag har katten kvar även i bygget. Kanske kan man fixa något typ av bypass-spjäll som kan styras manuellt eller automatiskt???


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juli 2009
#12
GTSr600 skrev:
3.5L motor från 535'an årsmodell 89. Så jag har katten kvar även i bygget. Kanske kan man fixa något typ av bypass-spjäll som kan styras manuellt eller automatiskt???

Hehe, dum som man är tittade man inte ens på hemsidan tongue

Bypassspjäll hade säkert fungerat, föresten känner du till www.autopower.se? Om inte så kommer du säkert finna en hel del nyttigt där under projektets gång om du bygger på Bmw.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

61 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Hehe, dum som man är tittade man inte ens på hemsidan tongue

Bypassspjäll hade säkert fungerat, föresten känner du till www.autopower.se? Om inte så kommer du säkert finna en hel del nyttigt där under projektets gång om du bygger på Bmw.

Jodå jag känner till den. Jäkligt bra sida, som sagt, för BMW relaterade projekt. Har bla letat lite info om trim där samt om M5 motorer..


2 788 Inlägg
13 juli 2009
#14
Mycket spännande projekt smile Kommer att följas, lycka till med allt!


434 Inlägg
13 juli 2009
#15
grymt!! smile

mkt uppdates det här gillas!

61 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#16
GTS-r 600   -Introduktion-

Denna sida beskriver bygget av en Viper GTS-r replica. Bygget påbörjades hösten 1998 efter en tids fundering över val av bilmodell.

Även om Amerikanarna inte är direkt kända för att producera några direkta supersportbilar, så har denna bilmodell något speciellt. Kanske inte med tanke på väghållning utan mer med tanke på designen. Valet föll på denna bilmodell mycket pga den fräcka formgivningen samt att den har frontmonterad motor. Från början var tanken att bygga en Cobra replica. Men denna modell höll, trots att den är rejält maffig,  inte riktigt måttet. Självklart fanns det idéer att bygga något mer exotiskt, såsom Ferrari 250 GTO. Men detta bygge skulle innebära några för svåra hinder att överkomma.

Den 1'a November 1998 började jobbet med att ta fram en fullskala modell på karossen. Samtidigt påbörjades planeringen med drivlina samt ram. För karossarbetet inköptes en skala 1:18 plåtmodell av en Viper GTS -96. Några olika idéer fanns för att få denna lilla modell till riktig skala. En av dem gick ut på att, mha av profilmallar, projicera snitten till full skala. Denna metod ansågs dock vara för osäker. Efter en tid fick jag tag på en kille som hjäpte mig att skanna in modellbilen i datavärlden. Denna skanning gjordes med en 3D laserskannare. Resultatet var en punktmoln i den digitala världen från vilket profiler av karossen kunde tas fram. Dessa profiler, eller snitt, sågades ut i skala 1:1 ur spånskivor. De färdiga snitten monterades sedan på ett stort bord. Snitten smmanlänkades med mindre spånskivebitar. Därefter limmades, mha fogskum, högdensitets frigolit (byggfrigolit) mellan snitten. Med hälp från en värmespåg kunde en hygglig grundform enkelt fås fram. Efter detta började det stora jobbet med att få till en bra form och en bra yta på modellen. Detta skulle innebära många månaders spackel och sliparbete. När slutligen en hygglig modell hade åstadkommits lackades den med epoxi för att få ett starkt och tåligt ytskikt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710567_ckmc7u.jpg


61 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#17
GTS-r 600   -Donator-

Som donator till detta bygge användes en BMW 535 -89:a. Från början var det tänkt att köpa delar från olika bilfabrikat. Motor från cheva, axlar från Jaguar etc. Men då denna bil inte gick att sälja till vettigt pris bestämde jag mig för att plocka isär den. Kändes lite svårt  till en början. Den var trots allt i mycket bra skick och gick dessutom mycket bra.

Det som togs från denna bil var bla: motor, låda (bytt till manuell), axlar, bromssystem, styrning, kylsystem, elektronik, mm.

Det som köpts till är bl a: däck & fälgar (ca 245 resp 275/35-19), stolar (fyrpunkts), ratt (löstagbar), framruta original (resterande rutor blir i plast),  sidospeglar, bakre lyktor etc.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710566_defp6t.jpg


61 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#18
GTS-r 600   -Basmodell-

Som utgångspunkt för bygget har jag haft en skala 1:18 model av en Viper GTS. Då denna är snarlik med GTS-R dög den gott och väl.

Denna modell blev 3-D scannad och därefter bearbetad i CAD program. Av detta skapades ca 20 tvärsnitt av bilens profil. Dessa snitt sågades sedan ut i spånskivor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710570_8dlh24.jpg


61 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#19
GTS-r 600   -Modell-

Av spånskivorna som hade fått snittens form byggdes en skala 1:1 model.
Snitten monterades ihop mha tvärgående liggande spånskivor på ett stort specialanpassat bord. Sedan limmades högdensitets frigolit på plats mellan snitten mha fogskum. När detta var gjort värmesågades frigoliten längs med snittens kanter, vilket resulterade i att bilens former började träda fram.

Efter detta spacklades hela bilen för att ge den slutliga formen och ytfinheten.
För att vara säker på att inte polyester, vid formbygget, skulle kunna tränga ner och förstöra frigoliten lackades hela modellen med epoxi och fernissa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710576_bzchsy.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710577_4ztpmg.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710578_ebavlf.jpg


61 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#20
GTS-r 600   -Formbygge-

Efter att hela modellen var belagd med epoxi och fernissa lack vaxades ytan ett antal gånger med efterföljande släppmedelsbehandling. Därefter lades några tunna skikt med svart formgelcoat, för att ge en stark fin yta.

Modellen hade innan formbyggets start delats in i sektioner. Detta skedde genom att först såga en snittlinje med sticksåg varefter en tunn plåt knackades in. Dörrarna blev en varsin sektion. Motorhuven och bakpartiet delades upp i två och taket blev en sektion.

Glasfiberbitar av emulsionsbunden 300g matta skars till i storlekar om 100*25 cm för att ge en enklare handuppläggning. Allt arbete med polyester skedde i stort sett med en miniroller. Detta visade sig vara det absolut bästa verktyget för att både fukta ner mattan och driva ut luften. 6-8 lager lades över hela modellen. Därefter inköptes rörisolering som skars itu på mitten, så att halvcirkel formade profiler erhölls. Dessa profiler plastades fast på strategiska ställen på modellen för att ge maximal styvhet. Då rörisoleringen är mjuk och inte själv bidrar till någon förstyvning användes 3 lager matta.

Rörisolering har den fördelen att den aldrig kan ändra formarnas form, vilket däremot träförstyvningar gör vid fuktangrepp. På vissa ställen användes även små PVC-rör. Dessa har dock den nackdelen att de är så hårda att det uppstår spänningar när polyestern stelnar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710579_e052x8.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710580_5ufnue.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710581_5wkc46.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710582_omp1ux.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121922/710583_kmgkqo.jpg



Sök