3257
Sök

Köpråd: Volvo v50: 140, 170 eller t5?

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#1
Håller nu på att leta efter en Volvo v50. Men sen kommer frågan om vilken motor man ska ha... man få vad jag ser det ge lite mer för 170hk och t5:an... men däremot så kan man ju köpa en 140hk och betala 4900 på bsr och få 180hk...  är det värt att göra detta eller kanske vänta på en 170hk som passar? Har i dagens läge en v70 t5, men den dra soppa också som ett as.. gör v50 t5 detta också eller?
Senast redigerat av NeOx (15 juli 2009)

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

8 156 Inlägg
15 juli 2009
#2
Här har du en gammal artikel:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=152295
Lite soppa drar den allt. Men kanske inte riktigt lika mycket som en V70.
Jag skulle helt klart chippa en 140hk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#3
Vad ska du ha bilen till?
Transportera barnen till och från dagis?
Pendla?

Om du ska köpa en sugisversion, köp då 140hk och chippa den - då hamnar du runt 170-180hk.

Om du vill leka av dig lite, skaffa då T5an, det är rätt bra drag i V50n med den motorn. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#4
TurbOla skrev:
Vad ska du ha bilen till?
Transportera barnen till och från dagis?
Pendla?

Om du ska köpa en sugisversion, köp då 140hk och chippa den - då hamnar du runt 170-180hk.

Om du vill leka av dig lite, skaffa då T5an, det är rätt bra drag i V50n med den motorn. smile

Ska ha den till att köra barnen till dagis b.la... men tanken är ju att sätta dit ett par shyssta fälgar senare och kanske ett paket... menf rågan är ju hur det känns sen att komma med en lite häfftigare v50 men bara 140hk? smile känns ju lite mer status med en t5:a....eller är det kanske läga att tänka lite mer ekonomiskt istället? smile
är nyfiken på hur mycket mindre den dra än min v70 t5:a  ... 2.0 226 hk....

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#5
Om du ska köpa en sugisversion, köp då 140hk och chippa den - då hamnar du runt 170-180hk.


Är det bara programvaran som skiljer dessa bilarna åt?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#6
NeOx skrev:
Om du ska köpa en sugisversion, köp då 140hk och chippa den - då hamnar du runt 170-180hk.


Är det bara programvaran som skiljer dessa bilarna åt?

Japp. smile
Elektroniskt gasspjäll - och på 140hk versionen öppnar inte spjället fullt.
Chippar man den, så ger den fullt och du får optimering på köpet. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
15 juli 2009
#7
TurbOla skrev:
Vad ska du ha bilen till?
Transportera barnen till och från dagis?
Pendla?

Om du ska köpa en sugisversion, köp då 140hk och chippa den - då hamnar du runt 170-180hk.

Om du vill leka av dig lite, skaffa då T5an, det är rätt bra drag i V50n med den motorn. smile

T5an vad för turbo i den?? lätt eller full?

är det nergradering att gå ner från S60 T5 till en sådan mao?

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#8
LazerHawke skrev:
T5an vad för turbo i den?? lätt eller full?

är det nergradering att gå ner från S60 T5 till en sådan mao?

Det är samma sorts T5a som i S40 och C30, på 2,5liter.
Vet ej vad det är för aggregat på de motorerna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
15 juli 2009
#9
TurbOla skrev:
LazerHawke skrev:
T5an vad för turbo i den?? lätt eller full?

är det nergradering att gå ner från S60 T5 till en sådan mao?

Det är samma sorts T5a som i S40 och C30, på 2,5liter.
Vet ej vad det är för aggregat på de motorerna.

okej vad jag läst om den så är det lätt-tryckare i S40 V50 C30 C70 smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#10
LazerHawke skrev:
okej vad jag läst om den så är det lätt-tryckare i S40 V50 C30 C70 smile

Det är inte omöjligt, men de har ändå 220-230hk. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 268 Inlägg
15 juli 2009
#11
TurbOla skrev:
LazerHawke skrev:
okej vad jag läst om den så är det lätt-tryckare i S40 V50 C30 C70 smile

Det är inte omöjligt, men de har ändå 220-230hk. smile

sant smile men shit the same priset på dessa S60 och S40 tex skiljer inte mkt i försäkring smile

187 Inlägg
15 juli 2009
#12
Utan tvekan T5. Det är en riktigt trevlig bekantskap.
Kör man lugnt så drar den inte mer än sugmotorerna.

Aggregatet heter förövrigt KKK K04.
Senast redigerat av viktore (15 juli 2009)

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#13
viktore skrev:
Utan tvekan T5. Det är en riktigt trevlig bekantskap.
Kör man lugnt så drar den inte mer än sugmotorerna.

Aggregatet heter förövrigt KKK K04.

ja... känns lite som det... menar en 140hk bil måste man dra rätt mycket för att komma upp i hastighet och omkörning... så det kanske är jämt ut med bränsleförbrukningen mellan sug och turbo....?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#14
NeOx skrev:
ja... känns lite som det... menar en 140hk bil måste man dra rätt mycket för att komma upp i hastighet och omkörning... så det kanske är jämt ut med bränsleförbrukningen mellan sug och turbo....?

Mja, sugmotorer kan man plåga rätt hårt utan att de ökar så kraftigt i bränsleförbrukning, medans när man tvingar in soppa i en turbomatad bil kan det stiga rejält.

Min färddator stoppar vid 5liter per mil, sen räknar inte den högre. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
NeOx skrev:
ja... känns lite som det... menar en 140hk bil måste man dra rätt mycket för att komma upp i hastighet och omkörning... så det kanske är jämt ut med bränsleförbrukningen mellan sug och turbo....?

Mja, sugmotorer kan man plåga rätt hårt utan att de ökar så kraftigt i bränsleförbrukning, medans när man tvingar in soppa i en turbomatad bil kan det stiga rejält.

Min färddator stoppar vid 5liter per mil, sen räknar inte den högre. big_smile

men som en annan då som ska köra barnen till dagis, handla, köra småsträckor, men ändå ibland när man är själv leka lite vad hade du valt då? tänkte om t5:an dra mycket mer än en sugmotor när man kör vamligt....?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2009
#16
NeOx skrev:
men som en annan då som ska köra barnen till dagis, handla, köra småsträckor, men ändå ibland när man är själv leka lite vad hade du valt då? tänkte om t5:an dra mycket mer än en sugmotor när man kör vamligt....?

Köra massa småsträckor, start och stopp i stan är ju det som drar mest...
På landsväg kommer jag ner i 0,8l/mil men i stan stiger man ju rätt lätt upp till 1,5l/mil.
Farsan har en 855 GLT, dvs 170hk-motorn.

Den är jättetråkig upp till 4000-4500RPM, sen börjar det hända grejer. smile
T5an drar ju från 1500-2000RPM och uppåt. smile

Svår balansgång, det där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2009
#17
2.4 litersversionen har visat sig lika dyr som en Porsche 911 Carrera att serva (teknikens världs undersökning för nått år sedan), jag hade utan tvivel valt en T5a om jag varit du då denna inte är mycket dyrare att äga. Varför betala en massa pengar för en tråkig sugis när man för lite kaffepengar extra kan få en T5a? Se bara till att du kollar upp försäkringspremien först, för det är väl främst denna som skiljer modellerna åt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
2.4 litersversionen har visat sig lika dyr som en Porsche 911 Carrera att serva (teknikens världs undersökning för nått år sedan), jag hade utan tvivel valt en T5a om jag varit du då denna inte är mycket dyrare att äga. Varför betala en massa pengar för en tråkig sugis när man för lite kaffepengar extra kan få en T5a? Se bara till att du kollar upp försäkringspremien först, för det är väl främst denna som skiljer modellerna åt smile

även om det blir en v50 t5:a så blir det billigare försäkring än vad jag har nu på min v70 t5:a... skumt, men så är det! smile
Är inte t5:an också på 2.4 liter?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#19
TurbOla skrev:
NeOx skrev:
men som en annan då som ska köra barnen till dagis, handla, köra småsträckor, men ändå ibland när man är själv leka lite vad hade du valt då? tänkte om t5:an dra mycket mer än en sugmotor när man kör vamligt....?

Köra massa småsträckor, start och stopp i stan är ju det som drar mest...
På landsväg kommer jag ner i 0,8l/mil men i stan stiger man ju rätt lätt upp till 1,5l/mil.
Farsan har en 855 GLT, dvs 170hk-motorn.

Den är jättetråkig upp till 4000-4500RPM, sen börjar det hända grejer. smile
T5an drar ju från 1500-2000RPM och uppåt. smile

Svår balansgång, det där.

jämför du med din 850 t5:a eller en v50 t5?
Kommer inte blir så mycket körande.. bor ju typ 5 min gång från jobbet smile så den kommer typ bara för det mesta stå på vardagarna, men däremot lite mer körande på helgerna! smile  lutar åt den t5:a för tillfället.. kan ju alltid byta mot en 140hk sen om man nu tycker den dra för mycket... smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Norrlänning
1 453 Inlägg
15 juli 2009
#20
V50 T5 går riktigt dåligt... man kan inte tro de är 220 hk i dom. Enligt min åsikt är dom törstig, karaktärslös, och törstig. Jag kan lova att dina nuvarande 226hk kommer tjänas riktigt pigg om du jämför med V50 T5.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök