3518
Sök

Ta svängar (och rondeller) i 3an - ecodriving

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
17 juli 2009
#21
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Eller så är det på tok för jävla tråkigt och oförutsägbart att köra automat.


Men jag har alltid kört på tvåan i rondellerna (om det inte är en väldigt stor en iofs) då man kommer ner på så väldigt lågt varv på trean. För såvitt jag vet så drar bilen en jääävla massa soppa när man gasar på väldigt låga varv. Eller har jag fel?

Whine whine!

blacken
17 juli 2009
#22
Mortalis skrev:
Millen, onödigt att gå 1-2-4, inte den eco driving vi fick lära oss utan 1-3-5, varannan växel helt enkelt. Faktiskt mer eco än att köra 1-2-4

Man kan ju även allvarligt fundera över "miljövinsterna" vid 1-3-5 körning, med tanke på att man frestar mer på bitarna än vad det är tänkt att dom ska prestera, och då sliter mera på motor/växelådskomponeter vid dom vartal som man är tvungen att begagna sig av för en sådant körsätt. Och i och med att dom slits oftare så måste man byta dom oftare och därmed så måste man producera mera delar i diverse fabriker runt om på klotet...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 juli 2009
#23
blacken skrev:
Mortalis skrev:
Millen, onödigt att gå 1-2-4, inte den eco driving vi fick lära oss utan 1-3-5, varannan växel helt enkelt. Faktiskt mer eco än att köra 1-2-4

Man kan ju även allvarligt fundera över "miljövinsterna" vid 1-3-5 körning, med tanke på att man frestar mer på bitarna än vad det är tänkt att dom ska prestera, och då sliter mera på motor/växelådskomponeter vid dom vartal som man är tvungen att begagna sig av för en sådant körsätt. Och i och med att dom slits oftare så måste man byta dom oftare och därmed så måste man producera mera delar i diverse fabriker runt om på klotet...

det finns ingen logik med eco drivng
dom tror på allvar att en motor drar mindre på 5:An vid 900varv och fullt ös (för att bilen ska orka)
än 3:ans växel och 1500rpm smile

men miljömuppar är inte logiska för 5öre så det är väll knappast förvånande


det som är viktigt är att frikoppla så lite som möjligt
alla nyare bilar har fuelcut när man motorbromsar
alltså när man motorbromsar drar bilen 0liter/milen
till man kommer under ett visst där systemet börjar trycka in soppa

derför har man ingen mijövinst i att motorbromsa från 90km/h och då börja på 3:an 2:an 1:An
utan man kan ligga på 5:an tills man är nere i kanske 1200rpm sen kan man klappa i 3:an och fortsätta ner till 1200rpm sen i med 1:an
för varje gång du frikopplar börjar bilen dra bensin igen

Kör fort så hinner inget hända...

9 108 Inlägg
17 juli 2009
#24
Man ska givetvis inte trycka fullt ös på femman utan ha så lite gas som möjligt samtidigt som bilen ska hålla kvar hastigheten, det är helt logiskt. Under 1000 varv ska man som sagt inte ligga och det säger inte miljömupparna heller, så fort motorn får jobba för mycket ska man växla ner.

Allt handlar om att komma upp till "viloläget" på den högsta möjliga växeln så fort som möjligt men utan att gasa över 3000 varv, det är rena fakta att det är mest miljövänligt, dock skiter jag i miljön men man sparar ju gärna lite pengar wink

Vid motorbroms från 90 så motorbromsar man först ner på femman tills motorn börjar dra bränsle (runt 1000-1200rpm), sedan växlar man ner till 3an och motorbromsar tills den börjar dra bränsle igen, sedan kan man fortsätta på trean eller växla ner till tvåan för att snabbt komma upp i fart igen, ettan lägger man bara i när bilen står helt stilla. Alltså är det Eco-driving du kör Growe wink


VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2009
#25
viccoA skrev:
blindt skrev:
Mortalis skrev:
Motorbromsa beror ju på vilken speed man kör i...från 90 lägger ja i 3an o sen 2an tex, 70 kanske 3an eller ibland 2an direkt, 50, 2an direkt

Hoppar inte bilen till när du växlar till 2an när du håller 90km/h? Eller menar du att du först bromsar in (till hur mycket) innan du lägger in 3an? smile

Lägg inte i tvåan i 90! hmm
Planera din körning väl så behöver man inte kasta i de lägsta växlarna när man ska motorbromsa.
Jag brukar inte motorbromsa högre än 3000 varv vid vardagskörning men jag har iofs inte varit med i de senaste ecodriving metoderna. Att det rycker undviks genom att möta upp med gas när du har kopplingen inne alertantivt slira mer på kopplingen.

Kör 3an tills farten sjunkit till kanske 50-60 och då i med 2an för att förtydliga.
Ska inte rycka då, isf har man fel på bilen tongue


blacken
17 juli 2009
#26
MilleN skrev:
Man ska givetvis inte trycka fullt ös på femman utan ha så lite gas som möjligt samtidigt som bilen ska hålla kvar hastigheten, det är helt logiskt. Under 1000 varv ska man som sagt inte ligga och det säger inte miljömupparna heller, så fort motorn får jobba för mycket ska man växla ner.

Allt handlar om att komma upp till "viloläget" på den högsta möjliga växeln så fort som möjligt men utan att gasa över 3000 varv, det är rena fakta att det är mest miljövänligt, dock skiter jag i miljön men man sparar ju gärna lite pengar wink

Vid motorbroms från 90 så motorbromsar man först ner på femman tills motorn börjar dra bränsle (runt 1000-1200rpm), sedan växlar man ner till 3an och motorbromsar tills den börjar dra bränsle igen, sedan kan man fortsätta på trean eller växla ner till tvåan för att snabbt komma upp i fart igen, ettan lägger man bara i när bilen står helt stilla. Alltså är det Eco-driving du kör Growe wink

Men på en del (oftast småbilar) så är man så gott som tvungen att ha "spjället" för att dom ens ska orka ligga på 5:ans växel. Och att klara 1 till 3:an, samt 3:an till 5/6an på max 3000 varv är det inte så många bilar klarar av utan att slita onödigt på grunkorna..

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2009
#27
Elda skrev:
(6-växlad 9-3 SS 1.8 etanol) fick beröm för just det så tydligen så funkar det ju.

Första och enda som nämner en bilmodell...   hur kan ni andra börja kasta in exakta råd om växling utan att veta vad det är för bil/lastbil/MC det gäller?


Förövrigt tycker jag ecodriving är bra, men då i den bemärkelse att man planerar sin körning och undviker att bromsa. INTE sådant fjanteri som att hoppa över växlar.

hur smidigt är det att växla från 1 till 3 på en normal bilväxellåda?  om man alltid hoppar en växel så kommer man ju gå från 2:an till 4:an till... tja backen ligger väl nästa steg åt höger...   rackans trams helt enkelt. (ja jag har varit med om att det försökts växlas till backen från 4:an... visst jag byter växellåda rätt fort men så jäkla onödigt)

Sen kan man ju växla 1-3-5 i två veckor i rad, men missar man en omkörnign på motorvägen och får bromsa in från 120 till 70km/h efter en husvagn för att man mesade så äter den accelerationen upp allt "ecoväxlande" på nolltid

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 108 Inlägg
17 juli 2009
#28
blacken skrev:
Men på en del (oftast småbilar) så är man så gott som tvungen att ha "spjället" för att dom ens ska orka ligga på 5:ans växel. Och att klara 1 till 3:an, samt 3:an till 5/6an på max 3000 varv är det inte så många bilar klarar av utan att slita onödigt på grunkorna..

Nä det är allt sant i vissa fall men det är ju rätt sällsynt nu ändå, Nissan Micra -88 osv räknas knappt som bilar längre.. Skiljer mycket mellan bensin och diesel också samt motorstorlek. Grejen är att det är så som jag skriver som man bör lära ut på körskolorna och det är så man ska köra på uppkörningen, sedan är det ju beroende på vilken bil man har hemma.

1an till 3an ska man som sagt aldrig göra då ettan bara ska användas för att smyga iväg, 2an ska i så fort som möjligt för den kan man använda till att accelerera lite.

1-2--4 (alternativt 1-2--5 på nya bensinbilar) på 50-väg med bra sikt.

1-2-3--5 är vad man rekommenderar på 70-90-väg, på 110 kan man även behöva 4an att accelerera på.


KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
17 juli 2009
#29
Så som jag fick lära mig så var det 1an(bilens längd) sen 2an till 3000rpm och i me 4an. detta gäller 5väg. och ALLA "små" rondeller och svängar så skulle alltid 2an ligga i innan svängen/rondellen(om man inte hade nedförsbacke i rondellen då), detta var med en golf 1.6fsi. Detta var i Sthlms trafik och min uppkörning gick totalt felfritt iaf... Dock bilen jag körde upp me var en 2.0tdi golf variant

Four rings to rule them all!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 juli 2009
#30
MilleN skrev:
Man ska givetvis inte trycka fullt ös på femman utan ha så lite gas som möjligt samtidigt som bilen ska hålla kvar hastigheten, det är helt logiskt. Under 1000 varv ska man som sagt inte ligga och det säger inte miljömupparna heller, så fort motorn får jobba för mycket ska man växla ner.

Allt handlar om att komma upp till "viloläget" på den högsta möjliga växeln så fort som möjligt men utan att gasa över 3000 varv, det är rena fakta att det är mest miljövänligt, dock skiter jag i miljön men man sparar ju gärna lite pengar wink

Vid motorbroms från 90 så motorbromsar man först ner på femman tills motorn börjar dra bränsle (runt 1000-1200rpm), sedan växlar man ner till 3an och motorbromsar tills den börjar dra bränsle igen, sedan kan man fortsätta på trean eller växla ner till tvåan för att snabbt komma upp i fart igen, ettan lägger man bara i när bilen står helt stilla. Alltså är det Eco-driving du kör Growe wink

det ska jag säga te tanten nästa gång hon klagar på att jag kör så förbannat smile

golfen går faktist ganska fort  95 på 2:An 120 eller nått på 3:an smile

vet hur man "ska" köra kör dock sällan på det sättet

dock Eco drivar jag av lathet när jag saktar ner
och kör ecodriving med bussen där spelar det relativt stor roll
fast 60mil på 120liter vet jag inte om det är bra eller dåligt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

1 217 Inlägg
17 juli 2009
#31
På min uppkörning så använde jag alla växlar 1-6 (audi a4 2.0 Tfsi eller vad den hette :S ).

Jag fick bara beröm och förättningsmannen var riktigt nöjd och sa att det är synd att slita på bitarna i onödan.


blacken
17 juli 2009
#32
MilleN skrev:
blacken skrev:
Men på en del (oftast småbilar) så är man så gott som tvungen att ha "spjället" för att dom ens ska orka ligga på 5:ans växel. Och att klara 1 till 3:an, samt 3:an till 5/6an på max 3000 varv är det inte så många bilar klarar av utan att slita onödigt på grunkorna..

Nä det är allt sant i vissa fall men det är ju rätt sällsynt nu ändå, Nissan Micra -88 osv räknas knappt som bilar längre.. Skiljer mycket mellan bensin och diesel också samt motorstorlek. Grejen är att det är så som jag skriver som man bör lära ut på körskolorna och det är så man ska köra på uppkörningen, sedan är det ju beroende på vilken bil man har hemma.

1an till 3an ska man som sagt aldrig göra då ettan bara ska användas för att smyga iväg, 2an ska i så fort som möjligt för den kan man använda till att accelerera lite.

1-2--4 (alternativt 1-2--5 på nya bensinbilar) på 50-väg med bra sikt.

1-2-3--5 är vad man rekommenderar på 70-90-väg, på 110 kan man även behöva 4an att accelerera på.

1.an ska man normalt endast använda för att"knuffa" igång bilen, eller använda när man drar polaren ur diket, men 1-2-5? på 50 sträcka, hur många bilar klarar av det stuntet?. 1-2-4 ska det välan vara, Finns även en del bilar som inte klarar av att ligga på 4:an i 50 heller utan att protestera vilt..

blacken
17 juli 2009
#33
Urkas skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Eller så är det på tok för jävla tråkigt och oförutsägbart att köra automat.


Men jag har alltid kört på tvåan i rondellerna (om det inte är en väldigt stor en iofs) då man kommer ner på så väldigt lågt varv på trean. För såvitt jag vet så drar bilen en jääävla massa soppa när man gasar på väldigt låga varv. Eller har jag fel?

oförutsägbart, hur då??..

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
17 juli 2009
#34
blacken skrev:
Urkas skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Eller så är det på tok för jävla tråkigt och oförutsägbart att köra automat.

oförutsägbart, hur då??..

Dom automatarna jag har kört har varit det. Menar alltså om man helt plötsligt vill gasa så reagerar bilen lite när den vill känns det som. Den växlar alltså inte ner precis när jag trycker ner gasen så som den borde när man vill t ex köra om. Det tycker jag känns lagom opålitligt och oförutsägbart iaf.
Kan ju tillägga också att den senaste automataren jag körde var en inte alls gammal BMW 3-serie av coupe-modell, vilket faktiskt borde ha en ganska fin och vettig automat imo.

Men iaf, jag är en sån som vill ha kontroll själv, inte låta nån/nåt annat bestämma åt mig vad jag ska göra. Alltså är automat inge vidare enligt mig.
O så såklart, var är känslan med att köra automat? Det är väl inget tvspel som ni kör där det bara är gasa, bromsa och sväng?

Whine whine!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
17 juli 2009
#35
Growe skrev:
MilleN skrev:
Man ska givetvis inte trycka fullt ös på femman utan ha så lite gas som möjligt samtidigt som bilen ska hålla kvar hastigheten, det är helt logiskt. Under 1000 varv ska man som sagt inte ligga och det säger inte miljömupparna heller, så fort motorn får jobba för mycket ska man växla ner.

Allt handlar om att komma upp till "viloläget" på den högsta möjliga växeln så fort som möjligt men utan att gasa över 3000 varv, det är rena fakta att det är mest miljövänligt, dock skiter jag i miljön men man sparar ju gärna lite pengar wink

Vid motorbroms från 90 så motorbromsar man först ner på femman tills motorn börjar dra bränsle (runt 1000-1200rpm), sedan växlar man ner till 3an och motorbromsar tills den börjar dra bränsle igen, sedan kan man fortsätta på trean eller växla ner till tvåan för att snabbt komma upp i fart igen, ettan lägger man bara i när bilen står helt stilla. Alltså är det Eco-driving du kör Growe wink

det ska jag säga te tanten nästa gång hon klagar på att jag kör så förbannat smile

golfen går faktist ganska fort  95 på 2:An 120 eller nått på 3:an smile

vet hur man "ska" köra kör dock sällan på det sättet

dock Eco drivar jag av lathet när jag saktar ner
och kör ecodriving med bussen där spelar det relativt stor roll
fast 60mil på 120liter vet jag inte om det är bra eller dåligt ;-)

2 liter milen i buss är ju inte illa alls, om det nu är en fullstor buss alltså...smile

Min buss på jobbet drar sällan under 4-4,5 liter milen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 juli 2009
#36
Urkas skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Eller så är det på tok för jävla tråkigt och oförutsägbart att köra automat.

Ähh, duger bra på bruksbilen. Skönt i köer också wink

Jonas

9 108 Inlägg
17 juli 2009
#37
blacken skrev:
1.an ska man normalt endast använda för att"knuffa" igång bilen, eller använda när man drar polaren ur diket, men 1-2-5? på 50 sträcka, hur många bilar klarar av det stuntet?. 1-2-4 ska det välan vara, Finns även en del bilar som inte klarar av att ligga på 4:an i 50 heller utan att protestera vilt..

Dom bilarna som klarar av att ligga i femman på 50-väg kan lika gärna växla direkt till femman.. Dom bilarna vi har på körskolan och min Vectra klarar det utan problem. Blir ju samma effekt som 1-2-4. Man drar upp på tvåan till 50 och lägger i en högre växel.

Som jag skrev, "alternativt". Inte alla bilar som klarar det nej. Bara att glömma på dieslar t.ex.


Svetsare
3 150 Inlägg
17 juli 2009
#38
1-3-5?  Hmm  :S     Vi fick lära oss - 1-2(upp till 60km/h) och sen vilken hög växel som helst iprincip, så länge den är lagom vill säga. Asså typ om man ligger på 90-väg så kan man slänga i tex. 4 el. 5an direkt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 juli 2009
#39
Brådhis skrev:
Growe skrev:
MilleN skrev:
Man ska givetvis inte trycka fullt ös på femman utan ha så lite gas som möjligt samtidigt som bilen ska hålla kvar hastigheten, det är helt logiskt. Under 1000 varv ska man som sagt inte ligga och det säger inte miljömupparna heller, så fort motorn får jobba för mycket ska man växla ner.

Allt handlar om att komma upp till "viloläget" på den högsta möjliga växeln så fort som möjligt men utan att gasa över 3000 varv, det är rena fakta att det är mest miljövänligt, dock skiter jag i miljön men man sparar ju gärna lite pengar wink

Vid motorbroms från 90 så motorbromsar man först ner på femman tills motorn börjar dra bränsle (runt 1000-1200rpm), sedan växlar man ner till 3an och motorbromsar tills den börjar dra bränsle igen, sedan kan man fortsätta på trean eller växla ner till tvåan för att snabbt komma upp i fart igen, ettan lägger man bara i när bilen står helt stilla. Alltså är det Eco-driving du kör Growe wink

det ska jag säga te tanten nästa gång hon klagar på att jag kör så förbannat smile

golfen går faktist ganska fort  95 på 2:An 120 eller nått på 3:an smile

vet hur man "ska" köra kör dock sällan på det sättet

dock Eco drivar jag av lathet när jag saktar ner
och kör ecodriving med bussen där spelar det relativt stor roll
fast 60mil på 120liter vet jag inte om det är bra eller dåligt ;-)

2 liter milen i buss är ju inte illa alls, om det nu är en fullstor buss alltså...smile

Min buss på jobbet drar sällan under 4-4,5 liter milen...

//Brådhis

näe det var våran lillbuss 30passagerare en iveco mago2
fast då var det 30personer och karlstad-stockhol-örebro och väldigt sällan under 90 oftast 100-105 när det gick
dom stora vi har brukar snitta 2.5-3liter beror lite på
min skolbuss en iveco Ving snittar 1.8 oavsätt hur man kör
lite väl törstig tycker jag då den tar 24personer och väldigt sällan är full lastad åker nog mer tom en med last när jag kör skola
fast den bussen är så motorsvag att man helt enkelt antingen håller gasen i botten eller så bromsar man inget mellanting
0-90km/h tar ungefär 47sec smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 juli 2009
#40
ZonaX skrev:
1-3-5?  Hmm  :S     Vi fick lära oss - 1-2(upp till 60km/h) och sen vilken hög växel som helst iprincip, så länge den är lagom vill säga. Asså typ om man ligger på 90-väg så kan man slänga i tex. 4 el. 5an direkt.

jag fick lära mig att man drar till ungefär 6200-6300rpm på samtliga växlar
iallfall gjorde farsan så när jag ung smile
fungerar utmärkt man kommer fort upp till toppfart
så man slösar ingen bensin för att nå toppfarten eftersom man utnytjar motorns maximala kraft hela vägen upp till toppfarten ;-)

man ska alltid köra som om man snott bilen..då har man mest skoj för varje liter bensin

och det är faktist viktigaste att man har ruskigt roligt

annars kan man skaffa en 140hk v70n en villa en hund och 3st ungar
och bara vänta på att livet ska ta slut..lol

Kör fort så hinner inget hända...


Sök