3250
Sök

Turbotips till 358hk saab!

83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
Motorspec:

- Programvara av MAPTUN med steg 5
- Bottendel från en saab 9000 (t5)
- Garret TD04 15t portad och massa annat. <----------- Nuvarande
- Aero spridare
- Upställd ladd ~ 1.5-1.6 bar
- Sugkammar från saab 900
- Stor intercooler
- JT 3" hela vägen
- Växellåda från 9-5 Aero
- Koppling från 9-5 Aero

Läs ovan, denna är den nuvarande som har gett sig och måste bytas. Problemet är att den var omgjord och har inte möjlighet att göra om den nya.. Min fråga är, vilken turbo hade ni satt på saaben som pallar 360hk utan att man måste göra om den och allt för mycket i motorn? Orginal td04 15t pallar väl bara runt 300-330hk?

Mvh Stoffe

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 juli 2009
#2
Finns nog inget enklare än och köpa en tex 19t#6 från maptun, massar bolt on med allt du redan har...förutsatt att du köper med kungscobran.

orginal aero turbon klarar nog max 290-300 på bensin, har du 2,0 eller 2,3?
Senast redigerat av kwansa (17 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#3
Det är 2.0 i den.

Okej har ju suttit en 15t på den, men det kan ju förklara varför den måste bytas.

83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#4
Någon mer som har nåt vettigt att säga? Vet att ni sitter på kunskapen!

83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#5
102 visningar nu! Alla kunniga lämna en kommentar bara smile

60 Inlägg
83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#7
Shindou skrev:
http://www.maptun.se/shopCategory.php?hl=31&cg=739

Svårt att hitta...

Svar: Nej, har hittat det. Spydiga kommentarer undanbedes.

OT: Funderade mer över andra lösningar eller tips på annan turbo som kan passa.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 juli 2009
#8
finns tyvärr inget smidigare koncept, en 19t#6 om du ska upp emot 360hk...men det känns oxå kämpigt med den på bensin hmm, inte konstigt att den rasade.

om du ska ha en annan, tex gt28rs så måste du svetsa om downpipen, bygga/köpa annan insugningsrör och byta vatten&olje ledningarna till turbon.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

83 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#9
Okej tack kwansa!

Ska se med min "mekaniker" vad vi kan ordna och som blir smidigast för han att bygga iordning så det håller smile

371 Inlägg
18 juli 2009
#10
Fungerar väl med en t-34 eller en t-38 med. med 360 lager blir det bra snurr på dom och det ska inte behövas för mycket mod innan dom passar.
T-34 klarar av ca 380hk + att dom börjar bli billiga nu wink


83 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#11
Tack, det var det tipset jag behövde smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juli 2009
#12
Större spridare och E85 så kommer du en bit till!
Jag menar inte total biopower konvertering utan ren E85 mapp.
Brukar gå att pressa en 19T/7 förbi 400 då men rätt saker runt omkring...
Portad 15T borde väl vara ungefär samma som en 19t i prestanda?


Turbo lover
555 Inlägg
19 juli 2009
#13
need_4_boost skrev:
Fungerar väl med en t-34 eller en t-38 med. med 360 lager blir det bra snurr på dom och det ska inte behövas för mycket mod innan dom passar.
T-34 klarar av ca 380hk + att dom börjar bli billiga nu wink

Passar inte för fem öre eftersom det är T25-fläns på hans bil. Innebär nytt grenrör också isf.
Senast redigerat av Turbovin (19 juli 2009)


371 Inlägg
19 juli 2009
#14
just ja., men det satt väl t3 fläns på dom tidigare. eller?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 juli 2009
#15
need_4_boost skrev:
just ja., men det satt väl t3 fläns på dom tidigare. eller?

passar ändå inte hmm T25 funkar bättre roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

83 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#16
bumpe skrev:
Större spridare och E85 så kommer du en bit till!
Jag menar inte total biopower konvertering utan ren E85 mapp.
Brukar gå att pressa en 19T/7 förbi 400 då men rätt saker runt omkring...
Portad 15T borde väl vara ungefär samma som en 19t i prestanda?

Har hört att det inte är så bra att e85 konvertera om man vill att sakerna ska hålla. Stämmer det?

Ja kan tänka mig att det är samma prestanda ungefär, men frågan är vad som blir billigast och om det behövs bygga om nåt om man sätter i en 19t?

Är så okunnig på detta område smile

6 Inlägg
23 juli 2009
#17
GT28RS 0.86AR eller GT2871 0.86AR passerar du 360hk enkelt med BF98.
TD0419T#06 med Aero 06- Insugsrör kan funka oxo men då ligger du rätt nära gränsen dock är det en ruskigt fin snurra med bra spoolup och den håller bra. TD0419T#7 med omsvetsathus funkar oxo som nån säger till dessa effekter men jag hade nog inte valt ett sånt då det har vart problem med hållbarheten på dessa och kvaliten. Jag tippar du kör med 2.3L därför större AR.
Mitt tips är TD0419T#6 med Kungskobran och ny mappning av nån firma som kan sin saab.
Senast redigerat av brollann (23 juli 2009)

10 287 Inlägg
23 juli 2009
#18
Stoffe, läs forumets regler:

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator


stoffe_T5R skrev:
102 visningar nu! Alla kunniga lämna en kommentar bara smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 juli 2009
#19
stoffe_T5R skrev:
Har hört att det inte är så bra att e85 konvertera om man vill att sakerna ska hålla. Stämmer det?

tvärtom E85 är nyttigt för motorn + att man kan köra högre tänding och högre kompression = mer effekt..


6 Inlägg
23 juli 2009
#20
MeloveGolf skrev:
stoffe_T5R skrev:
Har hört att det inte är så bra att e85 konvertera om man vill att sakerna ska hålla. Stämmer det?

tvärtom E85 är nyttigt för motorn + att man kan köra högre tänding och högre kompression = mer effekt..

Mjo E85 är fint och ger effekt, men det har vart lite problem med att saabarna att de vill på att trycka ut vatten. Det kan ju ha kommit någon lösning nu?
Jag körde med E85 i fjol sommar och det gick väl lite så där för att vara snäll mot firman som stog för mjukvaran:)
Nu har jag bytt mjukvaruleverantör och kör på BF98. Och E85 kräver tätare oljebyten + den torkar ut och nöter lite mer på komponenterna tex ventiltätningar, slangar odyl.
Så jag hade nog inte rekomenderat att köra på en ren E85 setup isf en biopower så man kan köra BF98 ibland för att smörja upp lite + vintertid är det lite jobbigare med bara E85 om man bor på ett kallare ställe tex norrland.


Sök