På en praktikplats ja va på, så påstod en äldre man som arbetet i verkstad hela sitt liv, att bilarna va bäst på 80-90 talet. Då hade dem fortfaronde äldre beprövade konstruktioner i tillverkning, som trots att dem va lite för överdimensionerade ändå va billiga då de tillverkats i så stort antal redan... En Saab 9000/Volvo 740/940 kan ju gå i princip hur långt som helst sålänge den sköts, jämfört med en 9-5/V70 som kan få både det ena och andra skumma felet...
Moderna bilar, säg en V70, är ju byggd med toleranser som knappt existerade på 740's tid, vilket är bra, tills det BÖRJAR bli slitet, för då går grejerna sönder fort.
60-talbilar gick inte heller värst långt, kanske 15 - 20k mil, sen va det dags att byta motor (ja, även i volvo). Dock berodde väll det mer på kassa oljor än kass mekanik.
Sen ber bilarna om sin egen undergång... Går en spindelled sönder på en gammal Saab kostar det runt 200 kr. Går en led sönder på en Audi A6 så kostar en länkarm (för spindelleden finsn itne lös) runt 1500 kr, och ofta så är det flera som glappar... Finns ett kitt med alla länkarmar i framvagnen... Kostar ca 8000 kr.. kul att byta det för att en led glappar...
Sen har vi det där med motorerna... Oljan idag är bra, men som någon sa så är 3000 mil för långt... + det faktum att på en äldre motor, typ Volvo B230 är det inte hela värden om man missar ett oljebyte eller drar över på serviceintervallen, men på en bil med Vanos eller liknande så kan det sluta i katastrof...
Så bilarna i sig är inte så mycket sämre... Byggda i bättre matrial och allt, men allt är underdimensionerat, idiotiskt konstruerat och kort sagt gjort för att paja efter en stund... bilarna är billigare nu än någonsin, så någonstans måste den få in förlusten...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!