2969
Sök

Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

Snål gnällspik
402 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#1
Ja det här kanske är en dum fråga. Men enligt min observation så är moderna bilar (dvs konstruerade på 90-talet eller senare) ganska trötta vid just 30 000 mil.
Det verkar som bilfabrikanterna blivit mycket skickliga på att "optimera" så att alla (många) delar går sönder samtidigt.
Frågan är hur mycket ska man kosta på en bil som rullat 30 000?

Volvo S80 2,9.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 juli 2009
#2
Intressant då jag läst om flera Volvo 740s från 90- talet som gått många mil...en som har kört 150 000 med sin 91 eller 90.
Läst om folk som kört över 50 000 mil med ett par olika Subaru.

Finns gott om exempel...


1 327 Inlägg
18 juli 2009
#3
Det beror nog helt och hållet på i vilket skick bilen är och vad det är för bil.

Jag tror inte att det är så stor del av bilarna som är tillverkade efter 90talet som finns kvar när de rullat 30000 mil.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 juli 2009
#4
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &md=th

Räcker de nu eller vad ska diskuteras nu?


...!!!???
257 Inlägg
18 juli 2009
#5
Mortalis skrev:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=10&re=&ms=34&me=&gb=&fu=&ca=15&md=th

Räcker de nu eller vad ska diskuteras nu?
1337 träffar. Jag tror Blocket skojar med oss...


blacken
18 juli 2009
#6
Mortalis skrev:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=10&re=&ms=34&me=&gb=&fu=&ca=15&md=th

Räcker de nu eller vad ska diskuteras nu?
Och Volvo klart överrepresenterade..smile
Senast redigerat av blacken (18 juli 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 juli 2009
#7
Min har gått 33xxx mil, går som en klocka fortfarande! Så dom kan nog gå rätt långt om man bara sköter dom!


64 Inlägg
18 juli 2009
#8
Mortalis skrev:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=10&re=&ms=34&me=&gb=&fu=&ca=15&md=th

Räcker de nu eller vad ska diskuteras nu?
Det var mycket volvos där smile


Snål gnällspik
402 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#9
Volvo 700 och 900 är inte konstruerade på 90-talet. De tillhör ju de enklare uppbyggda bilar som kan rulla enormt långt med skötsel.
Sen så finns det alltid undantag, bilar som rullat enormt långt. Troligtvis har de också lagats för stora pengar.
Vad jag (lite otydligt) menade var för en "vanlig Svensson" som inte kan skriva av reparationer på nån firma elleer liknande, hur meningsfullt det är att fortsätta reparera en ( modern) bil efter 30 000 mil?

Volvo S80 2,9.

Proffa
282 Inlägg
18 juli 2009
#10
338 000km på mätaren i Saaben, funkar kanon wink Dock kanske lite överskött emellanåt smile


Muttley
18 juli 2009
#11
de nyare v70 är inte byggda för att klara 30 tusen på 2 år ens. växellåda rasa dock är de ju en bil som går nästan varje dag om året.
Och när volvo hade bytt lådan så strular motorsystemet, och de här såkallade mekanikerna idag är inte mekaniker utan bara nått som kan bytta delar, allt bara för att de ska kosta pengar.

Men om man inte hade använt den v70n varje dag i 2 år då hade den nog fungerat mycket bättre idag.

631 Inlägg
18 juli 2009
#12
Ja, att volvo är överrepresenterat i långmilare är ju inget annat än Bra...  Visar ju att skiten håller , till skillnad från dom allra flesta wink

Byggare Behm
562 Inlägg
18 juli 2009
#13
Rent generellt så är det nog så att bilarna bara blir sämre och sämre kvalitetsmässigt.
Gamla pansarvagnarna 740 och 940 är bra exempel, en -99 V70 TDI som gått 60 000 mil har bytt motor och låda och framvagn ett antal ggr, kolla blocket för referenser.

Japanare från slutet på 80 till mitten på 90-talet är i bättre skick maskinellt och mekaninskt än en bil från 97 och uppåt om tittar på miltal.  Har aldrig bytt länkarmar på någon japs vi har haft och då har nästan alla rullat över 20k , dagens bilar byter länkarmar och styrstag löpande band.
Så nog är det skillnad.

Dagens bilar kommer aldrig att gå 30 000 mil , det är för dyrt att reparera dom med all avacerad teknik jämfört med förr.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
18 juli 2009
#15
_Nas_ skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A2_1_4_5d_22630870.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … 15&w=3
jag tror ärligt att dom inte förstår skillnaden mellan km och mil ;-)

inte för at jag inte tror att en audi klarar 50.000mil


16.568mil har a4 gått vid senaste bes
9.298mil har a2  gått vid senaste bes
Senast redigerat av Growe (18 juli 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

I got Dubs!
2 423 Inlägg
18 juli 2009
#16
Min gamla 940 LTT -95 hade gått 48 000 när jag sålde den. går som en klocka fortfarande.


609 Inlägg
18 juli 2009
#17
Mortalis skrev:
Intressant då jag läst om flera Volvo 740s från 90- talet som gått många mil...en som har kört 150 000 med sin 91 eller 90.
Läst om folk som kört över 50 000 mil med ett par olika Subaru.

Finns gott om exempel...
Men nu är dessa inte från 90-talet utan konstruerade på 80-talet, vissa modeller är väl t.o.m så sent som från slutet på 70-talet. En annan avgörande faktor tror jag har med elektronik att göra, mycket mer som hänger ihop med elektronik. En annan idé som biltillverkarna kanske har är att bilar ska gå sönder så man måste köpa en ny modell och inte köra någon evighetsmaskin.

Muttley
18 juli 2009
#18
_Jonex_ skrev:
Rent generellt så är det nog så att bilarna bara blir sämre och sämre kvalitetsmässigt.
Gamla pansarvagnarna 740 och 940 är bra exempel, en -99 V70 TDI som gått 60 000 mil har bytt motor och låda och framvagn ett antal ggr, kolla blocket för referenser.

Japanare från slutet på 80 till mitten på 90-talet är i bättre skick maskinellt och mekaninskt än en bil från 97 och uppåt om tittar på miltal.  Har aldrig bytt länkarmar på någon japs vi har haft och då har nästan alla rullat över 20k , dagens bilar byter länkarmar och styrstag löpande band.
Så nog är det skillnad.

Dagens bilar kommer aldrig att gå 30 000 mil , det är för dyrt att reparera dom med all avacerad teknik jämfört med förr.
Fast de gör dem ändå. Som yrkesfordonen går x antal mil. Den jag hade sist hade ju gått 30 tusen men bytt automatlådan. De enda som är som ska ordnas som jag tror de glömde är styrsystemet. Sen lär den nog rulla på 30 till.

En transit vi har har rullat över 40 tusen mil på 1.5 år, och de är inte så värst mycket fel på den.

Men visst märkesverkstäderna tar för mycket betalt för att koppla in sina datorer.

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
18 juli 2009
#19
Adde666 skrev:
Min gamla 940 LTT -95 hade gått 48 000 när jag sålde den. går som en klocka fortfarande.
har haft 2st polare som haft 940 som gått över 65K med orginal motorn

ena var bland den finaste 940 jag sätt sjukt bra skick tanke på dom milen
dessutom gick den bättre påvägen och motorn var i bättre skick än många andra 940 som bara gått 20K

Kör fort så hinner inget hända...

Skaune
18 juli 2009
#20
Själv har jag kört en volvo v70 glt taxi med 80.000 mil på mätaren, original motor o låda, landsbygdstaxi...


Sök