3152
Sök

Citroën Ax Gti. För höga avgasvärden

85 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har problem med avgasvärdena på min Ax gti. Varit och besat den 3 ggr och har inte kommit igenom ännu. När jag köpte bilen sa ägaren att det var nåt strul med avgasvärdena så jag fick med en ny katt och bytte den och fick följade värden.

CO - 0,3 (0,5)
CO 2500 - 0,5 (0,3)
HC - 182 (100)
Lambda - 1,03 (0,97 - 1,03)

Så bytte lambdan och luftfilter fick följande på nästa besikting:

CO - 0,7 (0,5)
CO 2500 - 0,6 (0,3)
HC - 213 (100)
Lambda - 1,03 (0,97 - 1,03)

Sen bytte jag oljefilter, tändstift och bytte oljan. Och fick:

CO - 0,3 (0,5)
CO 2500 - 0,6 (0,3)
HC - 305 (100)
Lambda - 1,03 (0,97 - 1,03)

Har även prövat med e85 i tanken och har inte hjälpt. Någon som kan ha nån anning om vad felet är?
Är det någon spridare som bråkar? eller nån ventil? Alla slangar är hela och fina.
Tacksam för svar..


511 Inlägg
19 juli 2009
#2
kolla termostaten brukar kunna spöka så man får högre avgasvärden, märker du ju ifall du tex får fel motortempratur, drar lite mer soppa då och trycker ur sej fint med värden då.

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

2 024 Inlägg
19 juli 2009
#3
Slitna ventiltätningar?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

85 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#4
Ska kolla termostaten.

Har komptestat och fick bra värden. då borde man väl kunna utesluta ventiltätningarna?

Termostaten börja jag tvivla på att det är fel på med tanke på att motortempen är som den ska.
Senast redigerat av CreepyChris (19 juli 2009)


511 Inlägg
19 juli 2009
#5
mhm ja då vet jag inte då har du bytt det mesta, har du råd frågat på någon verkstad? jag hade bytt termostaten endå bara för säkerhets skull kostar väll bara nån hundring, är ju en slitage grej endå hehe

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

85 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#6
Jo, det lutar väl att fara och höra på verkstad, tänkte man kunde ju ge garaget en chans iaf så man kanske kunde lösa det för egna händer smile


2 024 Inlägg
19 juli 2009
#7
Njae, om ventiltätningarna är dåliga så ser du inte det på komptest.
Enklaste att upptäcka det är väl att motorn tar lite mer olja än normalt och även att den ryker lite,lite mer än den ska, det är det som ger de högre värdena och det leder garanterat till havererad kat med tiden.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

85 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#8
Aha okey, jag hörde att man gjorde det men var inte direkt pålitlig källa.
Jag har inte märkt av att den dricker mer olja eller ryker dock. Den hostar ut jävligt mycket rök ur avgassystemet vid uppstart men så fort den gått varm så slutar det.


2 024 Inlägg
20 juli 2009
#9
Jo, det är oxå ett tecken på tätningarna.
Det som händer är att när bilen står så rinner det nån droppe olja genom tätningarna och ner i motorn som sedan förbränns vid uppstarten. Prata med en verkstad oxå så kan de nog säga om min misstanke stämmer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

85 Inlägg

Sök