4061
Sök

Byta broms skiva? (Bult fastnat), Audi 80, 2.0E 1992

32 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Hej

Jag skulle byta bromsskivor och bromsbelägg men fick bara bort bromsoket så kunde bara byta broms belägen. Själva bromsoket är fast skruvad i en järn hållare som håller fast bromsskivan och den sitter fast med två bultar som man måste skruva bort för att få bort själva broms skivan, men bultarna gick inte att rubba!

Är det någon lås funktion på dom bultarna elr är dom gängad åt andra hållet elr tror ni att dom har rostat fast?

Är en Audi 80 2.0E från 1992.

465 Inlägg
19 juli 2009
värm/smörj. har oxå varit med om att dom har suttit som fasen.. men bara att ta i för kung & fosterland!smile

Medlem 5280
552 Inlägg
32 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
laaantz skrev:
värm/smörj. har oxå varit med om att dom har suttit som fasen.. men bara att ta i för kung & fosterland!smile

Vad ska man värma med?, smörja gjort jag som bara den, slog med hammare på spärrskaftet och det hände ingenting, det är inge lås på bulten?

16 197 Inlägg
19 juli 2009
sputnick89 skrev:
laaantz skrev:

Vad ska man värma med?, smörja gjort jag som bara den, slog med hammare på spärrskaftet och det hände ingenting, det är inge lås på bulten?

nope de finns inget "lås" på den... men att dom sitter fast som faaaan e inte ovanligt å de e inrte helt ovanligt att dom går av heller.    värm me gassvets men ta de försiktigt, e de insexbult elle vanliga??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

32 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
nope de finns inget "lås" på den... men att dom sitter fast som faaaan e inte ovanligt å de e inrte helt ovanligt att dom går av heller.    värm me gassvets men ta de försiktigt, e de insexbult elle vanliga??

okej då vet jag att det är bara å ta i som fan tongue vad skulle man göra om dom går av?.  om man inte har gassvets, kan man använda nått annat då? kör med insexbult!

371 Inlägg
20 juli 2009
På en del ådisar går det att vika ur bromsskivan utan att ta bort bromsoks bygeln. prova det.

32 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
need_4_boost skrev:
På en del ådisar går det att vika ur bromsskivan utan att ta bort bromsoks bygeln. prova det.

Har testat det och fick inte ut den på det visset heller!

876 Inlägg
20 juli 2009
Rörtång som gäller!!wink

32 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
Rörtång som gäller!!wink

Förstör man väll hela bulten med!

123 Inlägg
21 juli 2009
drag skaft å ett järnrör på det;) sen är det ba att ta i lite!

Gör som Ford köp Volvo!

32 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Karlstrand_ skrev:
drag skaft å ett järnrör på det;) sen är det ba att ta i lite!

svårt å få plats med ett järnrör vid hjulhuset!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 juli 2009
ujuj, insex är inte roligt att ha på bromsoks byglen, jag har dratt av många insex hylsor på de...

till råga på allt så sitter ju dom bultarna med locktite också... men bara ta i, men inte med några billiga insexhylsor...

473 Inlägg
23 juli 2009
försök med mutterknack om du har

32 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
falmo skrev:
försök med mutterknack om du har

jag har en sån men tror att den är förstår att komma åt där under hmm

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 juli 2009
Har varit i samma sits när jag bytte skivor o belägg runt om på min Audi 80. Jag hade en plastklubba jag slog lite lätt med på insexsnyckeln samtidigt som jag tog i för kung o fosterland.

blacken
24 juli 2009
Värm som fasen, och man kan få "hjälpa till" samtidigt som man drar med insexan, med en svetstång på bultskallen som man klämmer dit allt vad det går att klämma den,

32 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
okej ska försöka få tag i gassvets å värma å se om det går!

473 Inlägg
29 juli 2009
du skrev att du inte kommer in med långskaft . om du vrir om hjulet då funkar inte det kan du ta bort styr änden så kan du vrida hjulet ytterligare fast den kan sitta hårt även den

32 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
falmo skrev:
du skrev att du inte kommer in med långskaft . om du vrir om hjulet då funkar inte det kan du ta bort styr änden så kan du vrida hjulet ytterligare fast den kan sitta hårt även den

om jag vrider hjulet kmr bilen att tippa, kanske testa att ta bort styr ändå så det går att vrida utan att svänga båda hjulen, tack för tipsen!

Sök