20 april 2010
Trådstartare
Kanske dags för en liten statusuppdatering. Den omslipade kammen ställer till lite problem och ihopmonteringen av motorn är pausad. Vi söker fortfarande en lösning och tre olika lösningar har identifierats. Lösningsförslag 1 är att lägga distanser under tryckarna och kompensera vinkeln på vippan med specialtillverkade lash caps (ventilskaftet håller vippan på plats i sidled), alternativ två är att bygga nya vippor med större rullager, det sista alternativet och mest spännande är att svarva fram ett råämne till en ny kamaxel och lämna in på slipning. Håller på och kollar på vad det sista alternativet skulle kunna kosta.
För att få ut bilen på vägarna har jag beställt en Brabus-kam till ”originalmotorn” så att jag kan leka med bilen tills projektmotorn är klar. Vill inte stressa fram projektmotorn med risk för att vi gör fel.
Det kommer bli spännande att mäta upp originalkammen och Brabuskammen för att se vilka skillnader det är. Har sökt information men det verkar inte finnas några uppgifter alls om de olika kammarna. Med vägledning av siffrorna vi får fram har jag en förhoppning om att vi kan slipa fram den mest optimala kammen för projektet.
När vi mätt upp Brabuskammen så kommer jag montera den i den portade och renoverade toppen som egentligen skulle användas till projektet. Den nya toppen ersätter den skadade toppen som sitter i bilen nu, och en ny topp tas fram till projektet.
Undrar om någon orkar läsa allt man skriver?
Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen vet...