4582
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 643 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
143 Inlägg
12 april 2010
#201
Den kommer att bli riktigt grym när den är klar :-D

1 290 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#202
Kanske dags för en liten statusuppdatering. Den omslipade kammen ställer till lite problem och ihopmonteringen av motorn är pausad. Vi söker fortfarande en lösning och tre olika lösningar har identifierats. Lösningsförslag 1 är att lägga distanser under tryckarna och kompensera vinkeln på vippan med specialtillverkade lash caps (ventilskaftet håller vippan på plats i sidled), alternativ två är att bygga nya vippor med större rullager, det sista alternativet och mest spännande är att svarva fram ett råämne till en ny kamaxel och lämna in på slipning. Håller på och kollar på vad det sista alternativet skulle kunna kosta.

För att få ut bilen på vägarna har jag beställt en Brabus-kam till ”originalmotorn” så att jag kan leka med bilen tills projektmotorn är klar. Vill inte stressa fram projektmotorn med risk för att vi gör fel.

Det kommer bli spännande att mäta upp originalkammen och Brabuskammen för att se vilka skillnader det är. Har sökt information men det verkar inte finnas några uppgifter alls om de olika kammarna. Med vägledning av siffrorna vi får fram har jag en förhoppning om att vi kan slipa fram den mest optimala kammen för projektet.

När vi mätt upp Brabuskammen så kommer jag montera den i den portade och renoverade toppen som egentligen skulle användas till projektet. Den nya toppen ersätter den skadade toppen som sitter i bilen nu, och en ny topp tas fram till projektet.

Undrar om någon orkar läsa allt man skriver?

Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen vet...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
#203
Jag läser allt! Har bara inte skrivit här än, men grymt fränt projekt! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 april 2010
#204
Jag läser med allt, men är dålig på att kommentera! Men det löser sig ska du se, ska dock bli spännande att se hur det går om du väljer alternativ 3 smile


1 290 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#205
ChriZtoffer skrev:
Jag läser allt! Har bara inte skrivit här än, men grymt fränt projekt! smile

_DamnIt skrev:
Jag läser med allt, men är dålig på att kommentera! Men det löser sig ska du se, ska dock bli spännande att se hur det går om du väljer alternativ 3 smile

Kul att ni hänger med i tråden!

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
21 april 2010
#206
Klart man hänger med smile Tycker det borde bli dags för update och bilder snart igen big_smile


1 290 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#207
I morgon ska nya kammen komma, ser tyvärr ut som att vi inte hinner mäta upp den förrän nästa vecka.... var sugen på att börja montera ihop "original"-motorn i helgen men jag får fokusera på att ta isär det sista och förbereda ihopmonteringen smile

1 290 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#208
Mog1 skrev:
Klart man hänger med smile Tycker det borde bli dags för update och bilder snart igen big_smile

Kommer troligen bilder på en trasig topp i helgen, och kanske en bild på en Brabus-kam i morgon... men inget roligare än så. roll

9 Inlägg
22 april 2010
#209
I'll write in english as my swedish is dålig smile

Isn't one option to grind some material off the camshaft bearing surface so that the camshaft sits lower in the head? The top bearing cap would not need modifying. The side-effect of this is that camshaft timing as altered (retarded i think?) so you would need an adjustable cam gear to correct that.

I have seen this method used in other cars when using a camshaft with smaller base circle.

1 290 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#210
smarde skrev:
I'll write in english as my swedish is dålig smile

Isn't one option to grind some material off the camshaft bearing surface so that the camshaft sits lower in the head? The top bearing cap would not need modifying. The side-effect of this is that camshaft timing as altered (retarded i think?) so you would need an adjustable cam gear to correct that.

I have seen this method used in other cars when using a camshaft with smaller base circle.

I'm not sure what you mean with lowering the camshaft. To increase the lift you need to grind of materal from the base circle. To compensate, raise the rocker arm with lash caps and/or a distance under the hydraulic lifter OR build new rocker arms. Never heard of anyone lowering the camshaft.... but it might be doable... hmm

9 Inlägg
22 april 2010
#211
I mean that you grind material off from the camshaft bearing surface and the surface where top bearing cap comes. Effectively the camshaft will drop closer to the rockers and the gap will go away.

A common procedure with self grind cams in Finland at least smile As the person who did the camshaft, they should have heard about it.

1 290 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#212
Idag mätte jag lite snabbt upp bascirkel och nock på den nya Brabus-kammen och jämförde med min 60KW-kam. Till min förvåning fick jag fram precis samma mått på båda kammarna. Började leta efter information och får fram att det är samma artikelnummer på på båda kammarna.

Klantigt, men all information som jag hittat i olika forum säger att kammen är en av delarna som skiljer Brabus från 60KW-modellen. Kommer ha nytta av kammen i ett senare skede så helt förgäves har jag inte köpt kammen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/912190_cs9mba.jpg

382 Inlägg
24 april 2010
#213
jävligt kul och seriöst projekt:D skillad!

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

1 290 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#214
Lyfte av toppen idag och se, här har vi boven i dramt.... svårt att få komp när delar av ventilen saknas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/912874_7t30zp.jpg

hbxservice.com
1 471 Inlägg
25 april 2010
#215
AJAJ såg inte kul ut !

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
27 april 2010
#216
Exsicco skrev:
Lyfte av toppen idag och se, här har vi boven i dramt.... svårt att få komp när delar av ventilen saknas.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/912874_7t30zp.jpg

Ajajaj.. sådär såg mina ventiler ut fast sämmre när jag tankat metanol med 25% nitro i min ford sierra wink


1 290 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#217
Håller på och kollar på ventiler till en Brabus, dessa ska vara natriumfylda och klara värmen bättre. Problemet är att dom är ca 5 gånger så dyra som standardvarianten.... kostar att ligga på topp.

1 212 Inlägg
27 april 2010
#218
följs hela tiden!!!

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 290 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#219
kenth66 skrev:
följs hela tiden!!!

mvh kenth66

Kul! big_smile

1 290 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#220
Fick mycket gjort i helgen. "Originalmotorn" är ihopskruvad igen och inte så original längre. Ni som har hängt med har redan läst att jag brände en ventil och projektmotorns topp hamnade på originalmotorn. Bilen startar och går som en klocka men jag har inte hunnit köra den riktigt varm ännu. Ville få på sommardäcken och i samband med det montera mina coilovers som har samlat damm i garaget sedan några månader. Men jag fick äntligen köra ut bilen och tvätta av den, ingen höjdare att skruva på en skitig bil.

KW-sänkning på plats bak. Sänker 20-50mm samt justerbar retur. Bilen behöver köras lite för att den ska sätta sig men man kan redan nu se hur sjukt låg den blir. Nästa helg fixar jag sänkningen fram. Ursäkta den dåliga kvalitén, telefonen fick duga som kamera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/919605_g1cp1i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/919610_yrm8xv.jpg


Sök