Med lite återfunnen energi testade jag ett tips för att få igång paddlarna i bilen (har inte fungerat sedan ratten monterades i somras) och vips så fungerar det! Barnsligt roligt att växla med paddlar!
Sedan fortsatte jag med att strippa donatorbilen på instrumentpanelen, och efter lite ”klurandes” fick jag loss hela paketet. Hittade en överraskning........
Surrande ljud från instrumentpanelen gavs en helt ny innebörd
Hum, men hur pass mycket bättre kan växlingarna bli med program och svänghjul? Tråkigt om det vore flaskhalsen för "skojjigheten". Har ju inte varit en fröjd att vänta på växlarna när man provkört en roadster,
Hum, men hur pass mycket bättre kan växlingarna bli med program och svänghjul? Tråkigt om det vore flaskhalsen för "skojjigheten". Har ju inte varit en fröjd att vänta på växlarna när man provkört en roadster,
Nej, originalväxling på en Roadster är ingen höjdare, men med lite trix blir det roligare. Se länken.
Ser ut som att jag får de mesta av det som behövs på måndag för att kunna börja montera ihop motorn.
Är det någon som kan tipsa om var jag kan lämna in motorblocket för tvätt?
Är inne på att köpa Biltemas lilla blästerkabin för att efter tvätten glasblästra block och topp, är det någon här som har blästrat block själva och som kan komma med lite tips?
Idag har arbetet fortsatt med demonteringen av donatorbilen. Nu är bilen helt ren från plast, glas och elsystem, endast chassit hänger kvar i taket.
På en Smart måste man ta ur motorn neråt, enklast är att släppa ner hela subframen tillsammans med växellåda och hjulupphängning. Ska plocka ur motor och växellåda ur subframen så att det blir lite mer lätthanterligt. När jag fått undan motorpaketet så kan jag lägga ner chassit på golvet för att sedan fortsätta med att såga upp det i mindre bitar.
Ska bli skönt när det sista är borta från garaget så att jag kan städa upp och fokusera på att montera ihop den nya motorn och bygga grenrör och insug.
Igår passade jag på att tvätta motorn när sambon var på jobbet. Fick bort det mesta av smutsen och efter en vända ner i blästerskåpet kommer delarna se som nya ut.
Fick en leverans av diverse delar från England, katten tyckte inte om den nya fläktremmen. Bara jag får hit vevstakarna så kan jag börja testmontera motorn för att se om block och kolvar behöver justeras.
Den efterlängtade avgasflänsen har hittat hem! Tack Henke (Torpis) för hjälpen.
diskmaskin e kanon att köra motordelar i man ska bara vara noggrann att dränka delarna i typ WD40 efter för att slippa äcklig oxidation:P keep up the good work:)
Det blev ett par timmar till i garaget idag. Har börjat med att blästra motorn med glaskulor inför montering, först ut var ventilkåpan. Resultatet blev bra men det tog betydligt längre tid än vad jag trodde att det skulle göra. Är lite nervös för att det ska bli kvar en liten förädisk glaskula som får motorn att skära.