Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck... exempelvis en GT2871R
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck... exempelvis en GT2871R
okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?
Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85. Han kör på "stora" huset 0.86.
okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?
okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?
Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85. Han kör på "stora" huset 0.86.
okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?
Mja, kikar man på garrett's sida så finns det nån variant som är specad till 460, och dessutom finns det ju "gratiseffekt" att hämta på E85 iom att du kan mosa ur det sista lilla ur turbon. Alternativet är ju att du lägger på 1500 och köper storebror 3071 som klarar en 100hk ytterligare.
Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85. Han kör på "stora" huset 0.86.
okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?
Mja, kikar man på garrett's sida så finns det nån variant som är specad till 460, och dessutom finns det ju "gratiseffekt" att hämta på E85 iom att du kan mosa ur det sista lilla ur turbon. Alternativet är ju att du lägger på 1500 och köper storebror 3071 som klarar en 100hk ytterligare.
Ska du köra E85 så hade jag om jag varit du satsat på en 2871, men på bensin så är det ett 3071 som gäller. Speciellt om du vill ha potential för utveckling ifall du skulle tycka att 400hk inte är tillräckligt. Saab-motorn som det hänvisades till längre upp är ju effektivare än vad ett 8V rödblock är så det går inte riktigt att få ut lika mycket effekt.
Ska du köra E85 så hade jag om jag varit du satsat på en 2871, men på bensin så är det ett 3071 som gäller. Speciellt om du vill ha potential för utveckling ifall du skulle tycka att 400hk inte är tillräckligt. Saab-motorn som det hänvisades till längre upp är ju effektivare än vad ett 8V rödblock är så det går inte riktigt att få ut lika mycket effekt.
kommer köra på bensin man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna: GT3071R-0.82 ska man köra på denna wastegaten då alltså? Turbosmart Wastegate Ultragate38. är inte så hemma på ämnet turbodelar osv tack för all hjälp och så
man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna: GT3071R-0.82 ska man köra på denna wastegaten då alltså? Turbosmart Wastegate Ultragate38.
Hade missat att det fanns 3071or utan intern wastegate hos airtune. Om du ska köra med en 3071 utan wg som du pratar om där så lär du ha en separat wastegate. Men det innebär också att du antingen lär ha ett grenrör för att kunna köra separat wg på eller svetsa wg'n i avgashuset.
man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna: GT3071R-0.82 ska man köra på denna wastegaten då alltså? Turbosmart Wastegate Ultragate38.
Hade missat att det fanns 3071or utan intern wastegate hos airtune. Om du ska köra med en 3071 utan wg som du pratar om där så lär du ha en separat wastegate. Men det innebär också att du antingen lär ha ett grenrör för att kunna köra separat wg på eller svetsa wg'n i avgashuset.
jo, jag vet men är det svårt att svetsa dit eller bättre med separat?
helt klart smidigare med intern wg, sparar en del krångel och fungerar direkt. är ju utprovat redan på fabrik. köp hellre en stor en än liten snurra, du kommer alltid ångra dig och vilja ha en större sen. najs med fullt laddtryck runt 5000rpm.
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
helt klart smidigare med intern wg, sparar en del krångel och fungerar direkt. är ju utprovat redan på fabrik. köp hellre en stor en än liten snurra, du kommer alltid ångra dig och vilja ha en större sen. najs med fullt laddtryck runt 5000rpm.
mjo jag förstog med att de va smidigare men ska vara lagom, ska kunna köra me bilfan med
2871 på 485hk är lite som 19T och 400hk... det är säkert möjligt att få fram de siffrorna men inget jag hade valt. vi har kört ca 440hk i S40 med 2871 och det lirar bra men MAT stiger fort då :p Saabarna laddar förvisso mindreiom större motor men men...
jag tror en 3076R med .63 avgashus skulle funka kanon upp till 500hk. Den borde finnas med intern WG också... finessen med intern WG är att du rullar genom besiktningen utan problem
köper du med intern WG så glöm inte porta WG-hålet det är i minsta laget från fabrik... du får grundladd på 0.8bar som stiger till 1.2bar vid fullt varv = skenladd. porta hålet och du har 0.8bar till varvstopp = okej
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
2871 på 485hk är lite som 19T och 400hk... det är säkert möjligt att få fram de siffrorna men inget jag hade valt. vi har kört ca 440hk i S40 med 2871 och det lirar bra men MAT stiger fort då :p Saabarna laddar förvisso mindreiom större motor men men...
jag tror en 3076R med .63 avgashus skulle funka kanon upp till 500hk. Den borde finnas med intern WG också... finessen med intern WG är att du rullar genom besiktningen utan problem
köper du med intern WG så glöm inte porta WG-hålet det är i minsta laget från fabrik... du får grundladd på 0.8bar som stiger till 1.2bar vid fullt varv = skenladd. porta hålet och du har 0.8bar till varvstopp = okej
Jo jag hörde talas om detta med = jävelskap så tänkte hitta en turbo som hade intern direkt.. kommer nog försöka hitta en lastbilsturbo nu i början dock