Verkar som en bra förstbil. Räkna med att det är rost i skärmkanterna bak bara. Sedanerna ligger i regel lite lägre i pris än hatchback. Bensinsnål som få, driftsäker och bra väghållning. Räkna inte med nån vidare accelartion dock
Ja, det är väl ingen raket direkt.. men billig att åka i och Honda är bra bilar. :)Svårt att säga mer av bara en annons och utan att veta vad du är ute efter.....
jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.
jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.
Ja den är ju absolut snål, du kan säkert köra den på 0.5-0.55 typ. sen om det är värt att turbokonvertera den där motorn säger jag inget om, men vadå, man får inte köra fortare än 30,50,70,90 eller 110 km/h i vårat land iaf så då är det ju lika bra att kunna åka mkt! du kan ju byta avgassystem om den ska låta lite roligare iaf.
helheten den är bra för första bil eller? finns det andra bil märke eller modeller som ni kan tipsa mig om glöm inte jag är stundent alt ska va biligt o reserv dela oxo ;D
helheten den är bra för första bil eller? finns det andra bil märke eller modeller som ni kan tipsa mig om glöm inte jag är stundent alt ska va biligt o reserv dela oxo ;D
Då är bilen perfekt, som alla gamla japsar så är de ju oerhört driftsäkra, den dricker ju knappt någonting och gamla civicar rullar ju ofta genom besiktningen smärtfritt. Motorn tror jag ligger runt 90 hästar, ganska tråkigt men som förstabil så är det ju inte effekten som ska spela roll och försäkringen blir ju mycket billigare och det är ju bra ifall du skulle vara under 24. Rost är väl överlag det viktigaste att kolla över, lite ytrost får man nog räkna med men genomgående rost ska man akta sig för. Reservdelar är ju inte främst det du behöver fokusera på men ifall det skulle komma upp så är tillgängligheten bra och de är ganska billiga sen så är ju Honda civic en ganska vanlig bil så skroten lär ju också ha tillgång till saker.
jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.
Ja den är ju absolut snål, du kan säkert köra den på 0.5-0.55 typ. sen om det är värt att turbokonvertera den där motorn säger jag inget om, men vadå, man får inte köra fortare än 30,50,70,90 eller 110 km/h i vårat land iaf så då är det ju lika bra att kunna åka mkt! du kan ju byta avgassystem om den ska låta lite roligare iaf.
Du missade att det finns 20, 60, 80, 100 och 120 med!
Där är förmodligen en D15Z1 motor i den med Vtec-e. Väldigt bensinsnål men långsam då den är "ekonomisk"!!! Dessutom så är det inte det lättaste chassit iheller. Ingen bil du ska ta om du vill att det ska röra på sig lite.
Skulle skaffat en hatchback/coupe 92-95 +. Försök hitta en bil med D16 motor eller D15b7, D14a2, D14a4 då dessa har väldigt glada motorer (Eller bäst med en riktig Vtec, B16/B18. Men då blir det genast mycket dyrare)
Där är förmodligen en D15Z1 motor i den med Vtec-e. Väldigt bensinsnål men långsam då den är "ekonomisk"!!! Dessutom så är det inte det lättaste chassit iheller. Ingen bil du ska ta om du vill att det ska röra på sig lite.
Skulle skaffat en hatchback/coupe 92-95 +. Försök hitta en bil med D16 motor eller D15b7, D14a2, D14a4 då dessa har väldigt glada motorer (Eller bäst med en riktig Vtec, B16/B18. Men då blir det genast mycket dyrare)
Har själv en likadan som jag har som pendlar bil. De är extremt billiga i drift ligger på 0,6l/mil. Som tidigare sagt så är det inte något krutpaket ,men dock inte heller jätte slö.
Vanligaste problmen är väl rost i bakskärmar + drivaxlar fram.
dock kanske roligare att gå på den japanska varienten av civicen "EG" modellen då har du fler möjligheter till att hitta styling m.m
Annars är ju en Golf 2 eller 3 ett bra val som förstabil.. Med tanke på att du har en VWlogga som avatar.. Köper du golf så satsa på en 1.8l, lagom drag men inget monster dock väldigt soppasnål! 1.6l är för slö helt enkelt, 2.0 har inget bottendrag och dricker mer soppa..
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_ci … 15&w=2 den jag ksicka e-mail och frågade hur mycket betalar han i försäkring och om han kunde skicka lite mer bilder på den men han sa att han va på semester och försäkring kostar helt 980 kr så vad tycker ni. den är 90hk kan man göra den till 150hk? om man har pengar?
skulle du trimma upp en sugmotor på 90hk till 150hk, Så är det turbokonvertering som gäller. Detta kräver mycket jobb en del pengar, men framförallt en hel del kunskap.
Alternativ två är ett motor "swap" från en VTI men detta är också mycket jobb.
som sagt innan försök att få tag i en VTI från början.