3613
Sök

Min mercedes w124 käkar däck på insidan!

1 827 Inlägg
13 april 2010
#21
Okej vi kan dra det igen...

Har du felaktig toe tillsammans med camber så kommer den snedslita. Har du endast felaktig toe så kommer den bara slita fortare. Har du endast camber kommer den inte slita alls.

Så i viss mån har du rätt om att camber hjälper till men ditt problem är löst om du neutraliserar toen.

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#22
Eisenhut skrev:
Okej vi kan dra det igen...

Har du felaktig toe tillsammans med camber så kommer den snedslita. Har du endast felaktig toe så kommer den bara slita fortare. Har du endast camber kommer den inte slita alls.

Så i viss mån har du rätt om att camber hjälper till men ditt problem är löst om du neutraliserar toen.

Mvh

Ja ang din toe så sa du 1 sak som fick mig å tänka efter,förra sommaren så var jag tvungen att byta däck 3 gånger bak.... alltså dom sliter utav bara f*n,men jag ska göra som så att jag ska sätta dit sommar fälgarna idag eller imorgon,sen känna om dom tar i,men det är svårt att säga om bilen endast gör det i kupp men de ser man väl på på insidan när man lossar vinterdäcken.

Så jag hoppas du har rätt att om toen å att man kan ställa in det.
Jag säger bara det jag trodde å det är att man itne kan ställa in toe:n för de är cambern som har hand om det... alltså både övre och nedre camber är ojusterbara för att lägga till.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

100 Inlägg
13 april 2010
#23
Menar du övre och undre camberstagen eller? För camber är så vitt jag vet bara en vinkel... Inte för att man är någon Mercamekaniker men jag skulle kunna tänka mig att camber och toe-inställningen hänger ihop att den justeras på samma ställe.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#24
JonasAlmqvist skrev:
Menar du övre och undre camberstagen eller? För camber är så vitt jag vet bara en vinkel... Inte för att man är någon Mercamekaniker men jag skulle kunna tänka mig att camber och toe-inställningen hänger ihop att den justeras på samma ställe.

Camberstag är ju väl för att just justera camber? Vad just camber justering gör för nytta vet jag inte för ja måste ju justera "toe" inställningen för mercan min har ju "Toe-out"... men är det nån som vet vart man juster den? Cambern kan vi glömma direkt för de är ett ojusterbart stag hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

4 001 Inlägg
14 april 2010
#25
¤¤740Racing¤¤ skrev:
JonasAlmqvist skrev:
Menar du övre och undre camberstagen eller? För camber är så vitt jag vet bara en vinkel... Inte för att man är någon Mercamekaniker men jag skulle kunna tänka mig att camber och toe-inställningen hänger ihop att den justeras på samma ställe.

Camberstag är ju väl för att just justera camber? Vad just camber justering gör för nytta vet jag inte för ja måste ju justera "toe" inställningen för mercan min har ju "Toe-out"... men är det nån som vet vart man juster den? Cambern kan vi glömma direkt för de är ett ojusterbart stag hmm

försök inte justera det själv, det har flera gånger sagts att du har toe IN och du skriver här att du har toe UT och du har inte koll på stagen i bakvagnen så försök inte själv, du måste ha kunskap OCH rätt instrument för att kunna justera detta, åk till en bilverkstad/däckverkstad och gör en fyrhjulsinställning så får du det rätt eller får reda på om nåt är fel/krokigt/utslitet/tar i däcken

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#26
kolvas skrev:
¤¤740Racing¤¤ skrev:
JonasAlmqvist skrev:
Menar du övre och undre camberstagen eller? För camber är så vitt jag vet bara en vinkel... Inte för att man är någon Mercamekaniker men jag skulle kunna tänka mig att camber och toe-inställningen hänger ihop att den justeras på samma ställe.

Camberstag är ju väl för att just justera camber? Vad just camber justering gör för nytta vet jag inte för ja måste ju justera "toe" inställningen för mercan min har ju "Toe-out"... men är det nån som vet vart man juster den? Cambern kan vi glömma direkt för de är ett ojusterbart stag hmm

försök inte justera det själv, det har flera gånger sagts att du har toe IN och du skriver här att du har toe UT och du har inte koll på stagen i bakvagnen så försök inte själv, du måste ha kunskap OCH rätt instrument för att kunna justera detta, åk till en bilverkstad/däckverkstad och gör en fyrhjulsinställning så får du det rätt eller får reda på om nåt är fel/krokigt/utslitet/tar i däcken

Näe ja har inte rört ett enda stag själv,Jag gjorde en fyrhjuls inställning förra året men som sagt då var maskinen konstig,då sa han som skulle göra det där att det inte gick att justera bakvagnen för att camberstagen va "ojusterbara".

Men vad vet jag... jag har bara små tittat... bytte till sommardäcken idag så vi får väl se hur de går.
Ska pröva göra en 4-hjuls inställning i slutet i månaden.
Kan ju vara som det stod tidigare skrivet här att nån bussning m.m är klapp slut + dämpare + fjädrar roll

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

4 001 Inlägg
14 april 2010
#27
¤¤740Racing¤¤ skrev:
kolvas skrev:
¤¤740Racing¤¤ skrev:

Camberstag är ju väl för att just justera camber? Vad just camber justering gör för nytta vet jag inte för ja måste ju justera "toe" inställningen för mercan min har ju "Toe-out"... men är det nån som vet vart man juster den? Cambern kan vi glömma direkt för de är ett ojusterbart stag hmm

försök inte justera det själv, det har flera gånger sagts att du har toe IN och du skriver här att du har toe UT och du har inte koll på stagen i bakvagnen så försök inte själv, du måste ha kunskap OCH rätt instrument för att kunna justera detta, åk till en bilverkstad/däckverkstad och gör en fyrhjulsinställning så får du det rätt eller får reda på om nåt är fel/krokigt/utslitet/tar i däcken

Näe ja har inte rört ett enda stag själv,Jag gjorde en fyrhjuls inställning förra året men som sagt då var maskinen konstig,då sa han som skulle göra det där att det inte gick att justera bakvagnen för att camberstagen va "ojusterbara".

Men vad vet jag... jag har bara små tittat... bytte till sommardäcken idag så vi får väl se hur de går.
Ska pröva göra en 4-hjuls inställning i slutet i månaden.
Kan ju vara som det stod tidigare skrivet här att nån bussning m.m är klapp slut + dämpare + fjädrar roll

åk någon annanstans som har en riktig maskin och lite mera koll på hjulinställning på MB och att camber inte spela så stor roll på slitaget, iaf. inte utan kombination med för mycket toe in

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

100 Inlägg
15 april 2010
#28
Tänk också på att om däcken börjats slita mera på en sida så fortsätter de ju även om du får optimala inställningar.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#29
JonasAlmqvist skrev:
Tänk också på att om däcken börjats slita mera på en sida så fortsätter de ju även om du får optimala inställningar.

okej jo det föstår ja.... ja vet inte om de har nån betydelse men igår när jag bytte däck så kolla jag stagen å allt såg ut å vara i sin ordning,inget var krökt eller nått...
För vinterdäcken sliter det ingenting på och har kört me dom i 2 vintrar nu.


kolvas skrev:
åk någon annanstans som har en riktig maskin och lite mera koll på hjulinställning på MB och att camber inte spela så stor roll på slitaget, iaf. inte utan kombination med för mycket toe in

Jo jag ska lämna in bilen på Vianor däckservice,dom gör fyrhjuls inställningar å har nog mera koll på detta än forslunds, forslunds har hand om volvo och renault så jag förstår killen lite.

Men en sak vet jag och det är att genomslagsgummit är slut båda bak,fjädrarna är för mjuka å slut.
Misstänker att dämparna är halvslut dom också.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#30
nu har jag pratat med dom på vianor däck om att göra en 4hjuls inställning å det ända dom sa va "du kan bara höja bilen igen,finns inget annat val tyvärr"

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

4 001 Inlägg
15 april 2010
#31
¤¤740Racing¤¤ skrev:
nu har jag pratat med dom på vianor däck om att göra en 4hjuls inställning å det ända dom sa va "du kan bara höja bilen igen,finns inget annat val tyvärr"

vad fan är det för verkstäder ni har där?

den är inte lägre än den 300:an vi hade innan och den hade inte dom problemen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#32
kolvas skrev:
¤¤740Racing¤¤ skrev:
nu har jag pratat med dom på vianor däck om att göra en 4hjuls inställning å det ända dom sa va "du kan bara höja bilen igen,finns inget annat val tyvärr"

vad fan är det för verkstäder ni har där?

den är inte lägre än den 300:an vi hade innan och den hade inte dom problemen

Ja han fråga vad det var för merca jag hade och då svara jag "en 124:a"... då skratta han bara å sa de där hmm 
Hur låg va din? va det också en w124 eller 123?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

4 001 Inlägg
15 april 2010
#33
¤¤740Racing¤¤ skrev:
kolvas skrev:
¤¤740Racing¤¤ skrev:
nu har jag pratat med dom på vianor däck om att göra en 4hjuls inställning å det ända dom sa va "du kan bara höja bilen igen,finns inget annat val tyvärr"

vad fan är det för verkstäder ni har där?

den är inte lägre än den 300:an vi hade innan och den hade inte dom problemen

Ja han fråga vad det var för merca jag hade och då svara jag "en 124:a"... då skratta han bara å sa de där hmm 
Hur låg va din? va det också en w124 eller 123?

en W124 300td, den var ganska  låg, ska se om jag kan hitta några gamla bilder på den men om mitt minne inte sviker mig så var den ungefär som din, kanske någon cm högre.

Det finns ju mängder med toksänkta MB:s så det borde ju finnas grejor till detta, 124:an var/är ganska vanlig inom tysk/belgisk banracing också så där borde det finnas grejor om inte annat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

100 Inlägg
16 april 2010
#34
Vad har vi kommit fram till? Att det inte finns några inställningsmöjligheter i MBs bakvagn, då finns de ju bara ett sätt att fixa detta på...

Göra allt själv som vanligt, går ju bra att göra en egen hjulinställning också! Läs igenom denna tråd noga. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758  sen är de bara börja riva bakvagnen och ta fram skjutmåttet och förlänga/korta staget som gör så att du har så mycket toe.

Sänka är ju inte ens ett alternativ, måste ju ändå finnas någon fet 124a i Skell i sommar;)


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#35
JonasAlmqvist skrev:
Vad har vi kommit fram till? Att det inte finns några inställningsmöjligheter i MBs bakvagn, då finns de ju bara ett sätt att fixa detta på...

Göra allt själv som vanligt, går ju bra att göra en egen hjulinställning också! Läs igenom denna tråd noga. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758  sen är de bara börja riva bakvagnen och ta fram skjutmåttet och förlänga/korta staget som gör så att du har så mycket toe.

Sänka är ju inte ens ett alternativ, måste ju ändå finnas någon fet 124a i Skell i sommar;)

Jo en som tipsa mig om justerbara camberstag i usa... men ja vet inte hur man ska få tag i ägaren,detta va ju via ebay hmm å då måste jag skriva kortnummer å allt....

Jo det måste bli att förlänga stagen eller nått men måste få tag i nån som kan detta med svetsa bra å så.. ja mot en slant såklart!

Klart det ska finnas iallafall EN som int är söndersupen å söndersparkad som typ 90% av alla skellefteås mercor är sad

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#36
jag kanske verkar lite dum men de får ni ta...
Däcken slits ca 2-3cm på insidan,ska man höja den såmycke för att slitaget ska bort?
Funderar på detta med vattenpass för att kolla exakt hur mycke snett dom sitter men då måste jag ha nån som kan svetsa flitigt och bra.

Dom undre camberstagen är ju bärande så dom vill jag ej ge mig på,måste bli att förlänga dom övre.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

1 827 Inlägg
16 april 2010
#37
1. Det finns bra tillvägagångssätt att handla via ebay utan att ge ut kortnummer...

2. Du behöver fortfarande inte justera cambern för att bli av med slitaget!!!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

100 Inlägg
16 april 2010
#38
Det måste ju vara så att "camberstaget" är ligger snett frammåt tillexempel så den drar in hjulet mot mitten av bilen vid sänkning. Det är också den som måste förlängas...


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#39
ja jag fråga om hur man då kunde justera bakvagnen men fick dock inge svar här... länken jag fick va inte så informationsrikt om man säger så....

om dom nu på vianor säger att de är lönlöst att försöka justera bakvagnen när den är sänkt så vet jag då inte nått annat som vissa andra säger här som att förlänga camberstagen...
finns det ingen som har en sprängskiss på en w124 bakvagn?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#40
Hej ursäkta ja drar upp tråden igen.
Har samma problem än å överväger att byta fjädrar bak nu tyvärr.
Men kollade i haynes boken och de står såhär om följande toe-out bak:
"Även bakhjulens toe-inställning är justerbar,
Detta utförs genom att lossa och vrida inre pivåbulten på bakre styrstaget"

Är de det vissa har försökt säga? Kanske har rätt om att camberstaget inte har nått me detta å göra...

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare


Sök