jag har en volvo 940 93a som jag tror är med elektriskt insprut. problemet är att för att bilen ska gå bra så måste jag höja tomgången till 2000. ställer jag in tomgången på standard inställningen 800. så står den o går där hur bra som helst men när jag väl kör med bilen gör det massa konstiga hopp och svarar inte ordentligt på gasen. men när jag kört ett tag så blir det bättre men jag måste ändå dra ur bilen och ligga på höga varv annars börjar den hoppa o studsa ochh sänker tomgången efter ett tag så bilen nästan dör och ligger o svajar mellan 0 och 500. jag har fått flera olika tips om vad det kan vara så som hjälppumpen där bak inte funkar ordentligt att spjällhuset hänger sig osv. är det någon som vet vad problemet kan vara?
Om bilen inte är servad på länge så kan ju nytt Bränsle/luftfilter och tändstift göra susen, samt se över tänddelar.
Och om det inte löser problemet så är den ju lite servad iallafall.
Bättre att hugga in på de små slitdelarna först, så är det ju inte pengarna i sjön om man säger så. D.v.s att det inte bytt de närmaste 5000-10000 milen . Vad nu service intervallerna är på en 940...
låter nästan som om den har hängt sig på kallstarten... under insuget så sitter det på vissa av dessa (mins dock ej exakt vilka) ett torn med blå topp, koppla ur kablen på den å kolla hur den går...
ifall tornet inte finns så ligger kallstarten på spridarna, då är det en tempgivare som styr detta, men kan vara värt att kolla upp... årsmodell? har du OBD så kolla felkoder...
fick bara upp en felkod förut på bilen och den visar på för högt/lågt bränsle tryck, det är väl bara att byta pumparna. är det någon som vet om biltemas pumpar är bra? mvh
Det hjälper inte att byta pump om det är för högt tryck! Mät upp bränsletrycket det kan lika väl vara för högt, inte ovanligt. Jag har bytt några bränsletrycksventiler på 940 bilar, sitter vid insprutarna, sitter en vaccumslang kopplad på den också.