3546
Sök

Tips på donatorbil?

Fattig drömmare
123 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
jag är på jakt efter en bakhjulsdriven bensinkärra som ska agera donatorbil för ett hemmabygge. Ett krav är att bakaxeln ska vara delad. runt 5000 kr är gränsen. Jag har kollat en del på ford scorpio och ford sierra men jag vill ha förslag på andra märken och modeller. en bra sak vore om de fanns gott om delar till hela drivlinan på biltema eller annat billigt ställe.

Forummoderator
26 364 Inlägg
28 juli 2009
Volvo 740 GLT har väl multilinkbakaxel, dvs delad.
Dessutom såklart bakhjulsdriven, och det finns nog mycket gott om delar till dessa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

178 Inlägg
28 juli 2009
beror ju lite på vad du ska bygga och hur det ska användas men det första som ploppar upp är volvo 360.

Fattig drömmare
123 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
den kommer bli ungefär som en caterham vad gäller storlek och vikt.

inga turbosnurror/kompressorer eller V-ställda motorer då de blir för komplicerat, utan en vanliga rad-motor.
Senast redigerat av da_Rayman (28 juli 2009)

178 Inlägg
28 juli 2009
i så fall kan 360;in vara ett dåligt val eftersom det nog är ganska svårt att korta momentröret:/

om jag inte har helt fel brukar väl subaru ha delad bakaxel och varken motor, vxl låda eller bakaxel väger speciellt mycket + att dom låter mysigt (var iofs ett tag sedan jag ens kollade på subaru så jag kan minnas fel)

varför inte turbo, kompressor eller v-motor? du tar väl allt som ett paket och bultar fast i din ram så det blir ju inge svårare:)

2 126 Inlägg
28 juli 2009
Jag hade kört på en Sierra XR4X4 axel då dom har LSD samt så e det skivbromsar (252,5 mm) på dom med mekanisk handbroms! Samt du kan bygga med ABS om du vill wink

Hittar kanske inga delar direkt på Biltema men AD-center har inga problem med att ta fram delar, brukar ha dom dagen efter man beställt dom! Inte jätte dyra delar heller för den delen!

Fattig drömmare
123 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
qazse: njae jag vill börja enkelt, sen är V-motorer för stora.

Big_JN: Ok men jag vill inte bygga 4-hjulsdrift. jag tror inte det är allt för lätt att fimpa driften till främre hjulen...?

220 Inlägg
28 juli 2009
Opel Omega A är mycket billiga och har dessutom delad bakvagn..

587 Inlägg
28 juli 2009
Necrodamus skrev:
Opel Omega A är mycket billiga och har dessutom delad bakvagn..

instämmer. man kan ha mkt kul med en omega tillochmed med om man kör med c20ne vilket jag ägt och haft mycket skoj med. billiga delar och en bra motor kort sagt.

2 126 Inlägg
28 juli 2009
da_Rayman skrev:
qazse: njae jag vill börja enkelt, sen är V-motorer för stora.

Big_JN: Ok men jag vill inte bygga 4-hjulsdrift. jag tror inte det är allt för lätt att fimpa driften till främre hjulen...?

Visst fan du skulle ha en hel donatorbil! Jaja tur att man kommer ihåg det man läst!

Hade jag varit dig hade jag skaffat en Sierra 2,8/2,9 med defekt motor/utan motor med skivbromsar bak, dessa brukar ha LSD, sen hade jag satsat på en Ford Zetec 2,0 (16v DOCH) ifrån en Ford Mondeo (bara motorn) då det finns gott om trim till dessa!
Med Sierran får du ju individuell hjulupphängning och att dom e billiga i inköp skadar ju heller inte!
Sen Zetecen är en vanlig motor i just kit cars t ex

Men bara ett förslag, Lycka till med bygget  smile

Egenföretagare
999 Inlägg
28 juli 2009
En BMW 5-serie E34 eller 7-serie E32, för 5000 kan man hitta objekt.

Fattig drömmare
123 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Big_JN skrev:
Visst fan du skulle ha en hel donatorbil! Jaja tur att man kommer ihåg det man läst!

Hade jag varit dig hade jag skaffat en Sierra 2,8/2,9 med defekt motor/utan motor med skivbromsar bak, dessa brukar ha LSD, sen hade jag satsat på en Ford Zetec 2,0 (16v DOCH) ifrån en Ford Mondeo (bara motorn) då det finns gott om trim till dessa!
Med Sierran får du ju individuell hjulupphängning och att dom e billiga i inköp skadar ju heller inte!
Sen Zetecen är en vanlig motor i just kit cars t ex

Men bara ett förslag, Lycka till med bygget  smile

Jo de va ju den främsta anledningen jag funderar på en sierra som donator. men varför skaffa en 2,8/2,9a? har inte de mindre motorerna ngn LSD?

byggdes inte äldre motorer med förgasare, eller va alla med insprut?

Allt i allo
358 Inlägg
29 juli 2009
Har en 325a med fungerande drivlina om du vill ha wink

De é nice !

2 914 Inlägg
29 juli 2009
mercedes 190e men hittar du ingen 190e så är dom ganska sega.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2009
bmw e30? har dela bakvagn och finns i ett antal olika varianter... 316 och 318 med 4cyl och runt 100hk... samt 320 och 325 med sexa på runt 120-130 och 170hk?

annars finns ju alltid volvo 7 serien... 740 har ju otroligt bra motor och väljer du en 16v så får du nästan 160hk och sedan letar du upp en delad axel från en 760...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fattig drömmare
123 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
bmw e30? har dela bakvagn och finns i ett antal olika varianter... 316 och 318 med 4cyl och runt 100hk... samt 320 och 325 med sexa på runt 120-130 och 170hk?

annars finns ju alltid volvo 7 serien... 740 har ju otroligt bra motor och väljer du en 16v så får du nästan 160hk och sedan letar du upp en delad axel från en 760...

ok de låter bra. fast en kärra på runt 700 kg får inte ha mer än 140 hästar i sig för ett hemmabygge, och med tanke på att de skulle motsvara mer än de dubbla mot va min v40 har per kilo, så är det mer än väl smile

är det bara 760 serien som har delad bakaxel från volvo, eller har dom andra gamla modeller med delad?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
30 juli 2009
dem modellerna jag VET har delad bakvagn är, 760 och 960... får du bara ha 140hk då kanske motorn från en 940 GL kan vara något? den har runt 130-135 om jag inte minns helt fel...  och då är det med riktigt elektroniskt insprut!

Vill du göra det enklare så kanske du kan ta en förgasarmotor från en 740, ca 100hk men en väldigt basic motor...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Avstängd
386 Inlägg
30 juli 2009
Omega eller bmw

1 688 Inlägg
30 juli 2009
760 och 960 har väl bladfjädring bak, kanske inget man strävar efter om man ska bygga ett enklare hemmabygge.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Fattig drömmare
123 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
jaha ok. ja det är ju inte lika intressant då de blir för dyrt o bygga egen hjulupphängning.

att skaffa en donatorbil och en separat motor är inget direkt alternativ. det känns som att högsta prio är en med en vettig hjulupphängning som inte är för svårt att bygga egen ram till och att det såklart är bakhjulsdrift o allt annat jag snackat om. sen får de nästan bli den motorn som hänger med. skulle den va för slö så får man väl försöka trimma den lite eller slänga in en vindsnurra.

Sök