3360
Sök

Råd och tips angående bas

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
nu e jag här igen å startar ytterligare en onödig tråd så ni får ursäkta om ni tycker det är onödigt, men då jag inte vill bli besviken när jag köper ljud så känner jag mig tvingad. har iaf inhandlat bilen nu, ( volvo 740 ) och i denna hade jag tänkt bygga ljud i nu när lönen kmr i augusti, prisklassen skall då vara runt 10000 å i detta vill jag då att bas/basar och slutsteg skall vara med.
jag har kollat väldigt mycket på kicker cvx 10" skaffa dubbla sådana, men då jag e ute efter så mkt djupbas som möjligt så vill jag gärna ha tips på basar som spelar riktigt gött djupt smile en 10'" eller dubbla spelar ingen roll, måste iaf vara 10". om man har en bättre 10" mot dubbla någorlunda bra, e då singel tian bättre? ( om man matar den med rätt effekt å då självklrt)

så snälla kom med tips på basar som spelar ritkigt djupt smile vill gärna ha förslag på steg oxå då jag bara har vissa som jag har tänkt på.

4 693 Inlägg
29 juli 2009
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ba … 14&w=3

Steg: JBL GTO14001E på brl.se

Tror det skulle spela kanoners tongue

Booyakasha!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Baslada_4st_JBL_GTO_1002D_passar_Volvo_740_22780352.htm?ca=14&w=3

Steg: JBL GTO14001E på brl.se

Tror det skulle spela kanoners tongue

jag har kollat på det steget, ganska gött steg tycker jag smile men dom 4 basarna, hade d vart bäst å kanske köpa sådana basar eller kanske 2 väldigt bra basar?

121 Inlägg
29 juli 2009
Det är inte bara basarna som spelar roll det är också hur lådan är uppbyggd. Finns inget roligare än att bygga olika lådor och höra hur de låter. Det är halva nöjet. Som sagt är riktig djupbas sketgött.

Att komma två är att förlora!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Norsken skrev:
Det är inte bara basarna som spelar roll det är också hur lådan är uppbyggd. Finns inget roligare än att bygga olika lådor och höra hur de låter. Det är halva nöjet. Som sagt är riktig djupbas sketgött.

ja självklart, d e änna drf jag vill bestämma mig för bas innan, så man kan bygga lite olika lådor innan å så, vill ha ngt å göra efter jobbet smile sen så e d ju bara te å testa sig fram till hur man vill d ska låta, har hört att avstämningen e d som spelar roll? avstämningen e la typ längd å storlek på porten va?

4 693 Inlägg
29 juli 2009
Det bästa är ju en snorbra tongue Men tror de skulle pumpa tungt med dom 4, sen är ju lådan redan måttanpassad

Booyakasha!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Det bästa är ju en snorbra tongue Men tror de skulle pumpa tungt med dom 4, sen är ju lådan redan måttanpassad

fast eftersom jag då aldrig har byggt låda å så innan så tycker jag att halva nöjet e att bygga då jag e jävligt sugen på å lära mig om sånt smile. en snor bra säger du, så till exempel en orion hcca 10" med rätt matad effekt skulle spela bättre än till exempel två kicker 10" L7?

4 693 Inlägg
29 juli 2009
Eller en  JL 10W7 tongue Vet inte, men jag TROR att en HCCA 10 spelar ifrån 2 st kicker alla dagar i veckan.

Booyakasha!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Eller en  JL 10W7 tongue Vet inte, men jag TROR att en HCCA 10 spelar ifrån 2 st kicker alla dagar i veckan.

jag har liksom fått inprintat i hjärnan att en enda 10" inte kan spela så man får ont i öronen, fast d kan ju ha med å göra oxå att jag ej e van vid världens bästa ljud ^^

121 Inlägg
29 juli 2009
Hallå! Med djupbas får man inte ont i öronen. Man får andnöd! Man vet inte om det är hjärtat eller basen som slår.

Att komma två är att förlora!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Norsken skrev:
Hallå! Med djupbas får man inte ont i öronen. Man får andnöd! Man vet inte om det är hjärtat eller basen som slår.

d va änna d jag menade ^^ tongue

4 693 Inlägg
29 juli 2009
Norsken skrev:

Då har du inte suttit i min bil tongue

Booyakasha!

4 693 Inlägg
29 juli 2009
JL Audio 10W7-3 på ljudstudion.se

Kolla den och se vad du tycker smile

JL Audi A1800 Monoblock på ljudstudion.se

Det där skulle lira otroligt bra ihop

Blev lite dyrare, men inte så farligt mycket. Garanterat värt det
Senast redigerat av Softis (29 juli 2009)

Booyakasha!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
sen e ju d kassa med bra ljud att man behöver ha bra med ström, men om man byter ut plus å minus kabeln till 50 mm2 å har en 100 amp generator, behöver man då dubbla batterier för å försörja alltihopa även om man har bilen igång hela tiden? eller skaffar man mer batterier för att kunna stå utan motorn på?

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
om nån kunde räkna ut en fin liten låda till mig för en orion hcca 10" hade d varit skitshysst smile

Qts 0,38
Vas 16L
Fs 31Hz
BL 28Tm

d e parametrarna som behövs va? jag hade velat spela så djupbas som möjligt smile jag är en basmissbrukare så jag skiter i om d låter fint eller ej, bara djupt smile

tänkte att d e alltid gött å ha alternativ innan man köper ngt.

4 693 Inlägg
29 juli 2009
Du behöver nog kanske inte 50mm2 kabel, men 35mm2 iaf. Men lika bra att ha 50mm2, fråga Dröni i fösäkerhets skull. Och du behöver inte byta generator eller batteri (om det inte är dåligt förstås)

Booyakasha!

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
nej då, jag vill bara ha bra med kabel för säkerhets skull, man kan la aldrig få för mkt? enbart för lite?

547 Inlägg
29 juli 2009
Exakt. smile
Strömsidan ska man inte snåla för mycket på, brukar oftast bli dyrare i längden ifall man bränner ett steg eller en bas.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Yrkesförare
135 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Exakt. smile
Strömsidan ska man inte snåla för mycket på, brukar oftast bli dyrare i längden ifall man bränner ett steg eller en bas.

jo d va d jag tänkte på, lika bra å lägga ut en 1000 lapp extra på tjockare kabel än flera tusenlappar för ett nytt steg ?

om man ska ha basen i 2ohm, e d då 2*2  eller 2*4 som gäller?

547 Inlägg
29 juli 2009
Ska du ha 2 ohm in på ett monoblock så är det 2x4ohm som gäller.
Då paralellkopplar du dem så har du 2ohm totalimpedans.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Sök