2280
Sök

Varför drar batteriet ur sig???

promo
29 juli 2009
Trådstartare
#1
Har en Volvo V40 som har börjat spöka lite, en morgon då jag skulle starta bilen vart den helt stendöd!
Koppla då batterit till laddaren som visade att detta vart helt tomt. Laddade upp detta och testade och starta o köra bilen funkade klockrent igen. Men dagen efter samma skit igen bilen stendöd och ingen power i batteriet. Tänkte då att det batterit gjort sitt åkte köpte ett splirras nytt i med detta och bilen funkar som en klocka igen, åter glad som en lärka , men tro fan när man kommer ut dagen efter att bilen vägrar starta IGEN mad . Vad i h*lvete är det som gör att batteriet drar ut på mindre än ett dygn? Har kollat så inget onormalt är på typ lampor, sterio mm. men något måste dra tjuvström men vad??? Någon som har några tankar o ider om vad det kan vara för något som strular???

21 761 Inlägg
29 juli 2009
#2
Du får nog ta en multimeter och mäta tjuvström, eftersom det verkar dra mycket så ska mätaren ställas i högsta läget (10/20 A beroende på mätare). Börja med att koppla loss pluskabeln på generatorn, mät mellan kabelskon och anslutningen på generatorn. Ifall det drar mycket ström där så kan det innebära trasig diodbrygga.

Om det inte drar någonting där så får du gå vidare upp till batteriet och mäta mellan batteripluskabelskon och pluspolen, dra ur en säkring i taget till det slutar dra ström. smile

1 043 Inlägg
30 juli 2009
#3
Omdet är ac på bilen så prova att koppla ur relät till kompressorn efter du har stängt av bilen, om det klickar till vid kompressorn är det fel på relät.
Relät sitter i motorrummet i säkringsdosan.
Har bytt några sådana relän som varit dåliga.

267 Inlägg
30 juli 2009
#4
lyser din laddningslampa i panelen innan start? hur långt åkte du med bilen ?

ingen tänd lampa i panelen = laddnings problem
ingen laddning = så tar bilen ström från batteriet


promo
31 juli 2009
Trådstartare
#5
Japp AC är det, ska testa detta tack för tippset smile
norpan1 skrev:
Omdet är ac på bilen så prova att koppla ur relät till kompressorn efter du har stängt av bilen, om det klickar till vid kompressorn är det fel på relät.
Relät sitter i motorrummet i säkringsdosan.
Har bytt några sådana relän som varit dåliga.

promo
31 juli 2009
Trådstartare
#6
Nepp inga varningslampor i panelen som lyser, efter jag laddat batteriet första gången det hade dragit ur testa jag bara med o starta bilen (vilket funkade fint) körde inte en meter med den då. Men på morgonen fanns det no power alls i den.
Hua100 skrev:
lyser din laddningslampa i panelen innan start? hur långt åkte du med bilen ?

ingen tänd lampa i panelen = laddnings problem
ingen laddning = så tar bilen ström från batteriet

STI TypeR Driver
191 Inlägg
31 juli 2009
#7
Kan ju vara så enkelt så att batteriet helt enkelt är slut och behöver bytas åtongue
Hade själv samma problem nyligen. Laddade batteriet och de verkade bra men dagen efter va de lika igen.

testa med att göra ett belastningsprov på batteriet på verkstad (om du inte har en sån apparat hemma) så ser du om batteriet e slut.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

promo
31 juli 2009
Trådstartare
#8
Som jag skrev i första inlägget så har jag även köpt ett nytt batteri testat , vilket detta också drogs ur på mindre än ett dygn och då körde jag bara en kortare sträcka med detta på typ en mil.
vettvilling skrev:
Kan ju vara så enkelt så att batteriet helt enkelt är slut och behöver bytas åtongue
Hade själv samma problem nyligen. Laddade batteriet och de verkade bra men dagen efter va de lika igen.

testa med att göra ett belastningsprov på batteriet på verkstad (om du inte har en sån apparat hemma) så ser du om batteriet e slut.


Sök