3728
Sök

Volvo 740 16v rycker och är slö.

75 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#1
Ja, den rycker och går dåligt, när man ska Accelerera på 2:an så lixom rycker den och går ingenstans, sen när man släper gasen och trycker på fullt så går den lite bättre, och bara ibland så går den verkligen som den ska.

Nån som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?


Mvh

265 Inlägg
29 juli 2009
#2
steg ett kolla felkoder !

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#3
rossboss skrev:
steg ett kolla felkoder !

Jo, men är lite osäker på hur man gör det, finns det nån bra sida eller nåt vart man kan läsa hur man gör?

265 Inlägg
30 juli 2009
#4
det står i instruktions boken i bilen hur du gör sen står det även vad felkoderna betyder .
du har ju den svarta lådan under huven och så har du en test plugg typ sen blinkar lamporna som typ morse lång kort kort typ ja men då koll du upp det i instruktionsboken och då se du ju .
sen kan du ju ha luft i tanken . eller köra tom på soppa nästan sen hälla i en flaska complete system cleaner !

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#5
rossboss skrev:
det står i instruktions boken i bilen hur du gör sen står det även vad felkoderna betyder .
du har ju den svarta lådan under huven och så har du en test plugg typ sen blinkar lamporna som typ morse lång kort kort typ ja men då koll du upp det i instruktionsboken och då se du ju .
sen kan du ju ha luft i tanken . eller köra tom på soppa nästan sen hälla i en flaska complete system cleaner !

Ok, tack så mycket! ska göra det imorgon, luft i tanken? hur får man bort det då?

265 Inlägg
30 juli 2009
#6
du märker om du skruvar bort tank locket om det "pyser" då tar du bara en borr och borrar hål genom hela tank locket . det i plast smile så du it borrar själva tanklocket på karossen smile jag hade det problemet med galant gdi hade jag kört ett tag börja den Noppa eller "rycka" och så fort jag släppte ut luften då gick den bra igen ett tag . så jag borrade hål i locket och då funka den fint . apropå system cleanern den är toppen fick mina 240is jag haft att gå bättre och även en 740 jag haft men som sagt en flaska till full tank och flaskan ska i före du tankar för att det ska verka fortare. och det kan då ta upp till en hel tank innan skillnaden kommer beror lite på . sen kan du prova den dära cleanern och så prova tanka 98an och så mvh / tommy

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 juli 2009
#7
nej varför borra där? du har ju en av luftingen ventil typ vid tankarmaturen.. de får ju absolut inte bli ett vacuum tryck i tanken.. de kan sluta riktigt illa de.. så i bagagen har du en lucka.. inspektionslucka till tanken. där armaturen sitter.. en av de mindre slangarna som sitter där hänger bara rätt ut.. den ska hindra att de blir ett vacuum tryck i tanken.. dra av den och kolla så att de inte är tätt i röret där.. annars gör rent.. väldigt simpelt..

de kan göra så att bilen blir slö för att du har inte rätt tryck i tanken.. de varså på min med innan jag bytte till den inplastade armaturen.. sen blev de mer fart i bilen men de är ju inget märkvärdigt direkt men gick asevärt mycket bättre.
Senast redigerat av XeptiQ (30 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

265 Inlägg
30 juli 2009
#8
740in har så men det hade inte min det var själv dränerande lock typ
men det e klart om det är så på dom så är det ju bara som xeptiq säger . kolla slang o det övriga

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 juli 2009
#9
hehe visst metoden fungerar ju som du också skrev rossboss men jag de är inte så smart att borra ett hål där, för de finns folk till allt idagensläge.. ( leka lite med tändstickor ) så bättre att kolla slangarna..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#10
Tack för alla svaren! Ska söka felkoder och titta på tanken idag!

Mvh
Sami

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#11
Så nu har jag tittat tanken och där va det inge fel, och sökte felkoder och fick upp det här..

Uttag 2

2-1-2 lambdasond

Uttag 6

2-1-4 Impulsgivarsignal

1-4-3 Knackgivarsignal

1-4-4 Lastsignal (va är det?) xD

Så vart kan felet sitta nånstans?

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 juli 2009
#12
hmm okej vad för system har du? Bosch LH2.4-Jetronic eller LH2.2 ?
för hittar inget i boken om detta smile får inte fram samma nr på problemet.. utan andra nr smile

hmm ska ladda hem en error book och kolla å se.. jag har ju bara 940ins bok..  hmm
Senast redigerat av XeptiQ (30 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#13
XeptiQ skrev:
hmm okej vad för system har du? Bosch LH2.4-Jetronic eller LH2.2 ?
för hittar inget i boken om detta smile får inte fram samma nr på problemet.. utan andra nr smile

hmm ska ladda hem en error book och kolla å se.. jag har ju bara 940ins bok..  hmm

Det är LH 2.4 jetronic. smile
Senast redigerat av Sampyla (30 juli 2009)

265 Inlägg
30 juli 2009
#14
hmz en tänkare detta

75 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#15
rossboss skrev:
hmz en tänkare detta

Jo, men kan det inte vara lambdan som är paj då?

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 juli 2009
#16
hmm verkar rätt skumt om de är LH 2.4 Jetronic. för de fel koder jag har stämmer inte med dina big_smile säker på att de är de blinkningarna du får? dubbel kolla big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

265 Inlägg
31 juli 2009
#17
håller med ovan låter skumt

75 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#18
XeptiQ skrev:
hmm verkar rätt skumt om de är LH 2.4 Jetronic. för de fel koder jag har stämmer inte med dina big_smile säker på att de är de blinkningarna du får? dubbel kolla big_smile

Ja jag har dubbel kollat dom, men dock är jag inte säker på om det är LH 2.4 jetronic. yikes

Hur vet man vad för system man har? smile

265 Inlägg
1 augusti 2009
#19
kolla på styrboxarna antar dom sitter under skyddena under handsfacket då står det

75 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#20
rossboss skrev:
kolla på styrboxarna antar dom sitter under skyddena under handsfacket då står det

Ok, ska göra det.

Men igår när jag var och körde, körde långt, så tänkte jag lite extra på problemet och märkte att den börjar rycka och ha sig när den blir varm.. Men när den är kall så går den hur fint som helst..

Och sen har den lite orolig tomgång.


Sök